Livsfarliga hagöppningar 2

Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Våran ponny var den snällaste och lugnaste man kunnat tänka sig, ett mycket väl hanterat litet kallblod.
Men ibland har det ingen betydelse hur mycket man tränar, hästens naturliga instinkter kan man ju inte träna bort.
Han fick en elstöt i täcket som kanske var blött, försökte komma ifrån det, men det satt fast. Så fick han panik.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

-usch,jobbigt,har på jobbet beställt automatfodringsgrindar,och där är det just spiralgrindar,fast där är det tyg över...som en lång sydd "korv" sitter över hela spiraldelen,den funkar precis lika bra ändå och ingen risk att det fastnar något i den sedan är det även lite "ljuddämpande" för det rasslar ju om den annars...ett litet tips...:idea:
Genesis skrev:
Bygger på tråden "Livsfarliga hagöppningar".

Jag vill varna för alla dessa "spiraltrådar".

I somras hände det en mycket tragisk olycka i vårat stall. Mitt sexåriga sto stod i hagen lugnt och stilla o viftade på svansen, som hon alltid gjorde.
Hon stod ganska nära hagöppningen, men det var ingen av stallpersonalen som tänkte på detta. Helt plötsligt (detta gick mkt fort) så fastnade Genesis som hästen hette med svansen i spiraltråden. Hon fick panik och försökte springa iväg. En tjej såg detta och sprang fram för att försöka lugna henne. Men innan hon kom fram så lossnade tråden från sitt fäste och "snärtade" till Genesis på baken.
Hon blev helt hysterisk och sprang iväg med spiraltråden hängandes i svansen.

Tre personer var inne i hagen och försökte lugna ner henne och fånga i henne.
Till slut hoppade hon över staketet in i en annan hage, därefter hoppade hon över det staketet för att sedan springa iväg på grusvägen.

En tjej sprang efter och hittade henne ca 10 min senare ståendes vid sidan av vägen.
Hennes ena bakben var brutet och hon stod med det hängandes i luften.
Sedan trillade hon ihop på marken, drog en stor suck, och dog.

Jag var inte där då det hände, så detta har jag fått berättat för mig.
Dödsorsaken var brusten kroppspulsåder. Hon blev alltså så rädd så att hon sprang ihjäl sig.

Ska tillägga att detta var en häst av högt blod, som kanske stressar upp sig lättare än andra.

Jag har efter detta hört fler exempel då liknande olyckor har inträffat. Vi har nu plockat bort alla spiraltrådar till våra hagar.

Vill varna andra för att råka ut för samma sak :(
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Hur fungerar egentligen automatiska hagöppnare?
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Svíþjóð skrev:
Hur fungerar egentligen automatiska hagöppnare?
är en ganska bra lösning om du inte kan fodra på dagen eller har någon form av lösdrift...Du delar av hagen och sätter dit denna spiralgrind som efter ett klockslag som du valt öppnar grinder,sitter fast med en magnetplatta och spiralgrinden är ju klädd med tyg så det kan inte hända något.
;)
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Oh, det låter inte helt fel.
Vart får man tag på sånna?
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

ska kolla på jobbet så pm jag dej om adressen:banana:
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

tackar, ni som har sånna, fungerar de bra?
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Usch vad hemskt! Min kompis kusin var med om en liknande sak, emn det var med vanlig eltråd. De hade ett föl/unghäst som nyss hade avvants och som gick i en hage bredvid mamman. De gick på sommarbete ca en mil från där kusinen bodde och det var ingen som bodde i närheten. De tittade till honom på kvällen med när de kom ut på eftermiddagen dagen efter var han död. Fölet hade antagligen försökt ta sej över till mammans hage, men fastnat i stängslet och strypt sej själv plus att han hade otäcka brännsår och skärsår :cry: veterinären som kom ut sa att han hade dött en plågsam död... De har nu sålt mamman och helt slutat med hästar, men varnar alla för att ställa ston och nyligen avvanda föl i hagar bredvid varandra, vilket kan låta självklar när man vart med om sånt här men som många inte tänker på tidigare...
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Jag har hört talas om många olyckor med dessa spiralgrindarna och jag riktigt ratar dom. :cool:
Måste man nu har en grind som kan töja sig kan man ju skaffa en sådan med typ resårband. Jag tycker spiralgrindarna är jätteläskiga.
Väldigt tråkigt att det slutade så här illa med din häst.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

*kl*

Tror det är "BM´s" som i deras katalog inte rekomenderar spiralgrinden till hästhagar.
Mycket bra!

Men dom finns ju och köpa på fler ställen...:crazy:
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Fick lära mig detta för flera år sedan. Synd att hästägare använder såna grindar. Och att de säljs!

skulle aldrig sätta min häst i en hage med en sådan grind och är jag själv i en hästhage där de använder sig av det så säger jag till. Ofta har ägarna ingen aning om riskerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Hujja, min väns häst fastande med svansen i en spiralgrind en gång...Men dom hade turen med sig och de var bara grinden och några tussar tagel som gick till spillor.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Så fruktansvärt, stackars häst:cry:

:angel: Tycker att man tänker på det mesta, men detta har jag faktiskt aldrig tänkt på, antagligen för jag aldrig haft någon spiraltråd, men å andra sidan blir man aldrig fullärd:D
Alltid bra att veta,tycker det är jätte snällt att du går ut och varna andra hästmänniskor, så att sådanna här olyckor gå att undvika:bow: ;)
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Vad hemskt!:crazy:
Min förra sköthäst fastnade också med svansen i en sån där spiraltråd:crazy:
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

i stallet där jag har min häst fanns det bara spiralgrindar till alla hagar. men de vart utbytta för min häst hade sönder alla grindar då han fastnade med svansen i dem (fast då var det mer en kostnadsfråga enligt dem och inte en säkerhetsfråga).
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Har oxå varit med om det o sen slängt dem o har elastiska grindar istället.
Den som rullar upp sig själv som en sladdvinda finns i både rep o brett band.
Problem uppstår dock vid kyla då ett blött rep fryser- funkar inte.
Säljs hos G.gården.380 kr
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Jag beklagar sorgen över en saknad vän.
Min mammas karl köpte en sån till våran hage nu när hästarna hade rymt och sprang efter vägen, har trähage och tänkt koppla på ström. Som tur är är det inte gjort än utan grinden ligger på bänken i köket än. Idag när jag skulle flytta min ena häst in på betet till den andra (trådhage) Tappade jag tråden och stod och tramsade eftersom den ena ville in i hagen och den andra ut. Lyckade till sist hålla både inne i hagen och stänga. Jonas som han heter tyckte att jag skulle sätta dit en trästolpe så jag kunde använda fjädergrinden där i stället för på den andra hagen för att underlätta in och utsläpp. Måste säga att jag är glad att jag inte gjorde som han sa på tanke på Yamima som min ena häst heter brukar vifta med svansen runt tråden och klia sig på trästolpar. Hon skulle bergis kunna fastna. Är ofta i tråden och rör, hon vet att det sällan/aldrig är ström. Tack för varningen ska kasta den:devil: spiralgrinden handlöst.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Hade en spiraltråd till en av hagarna förra sommaren. Jag lyckades ta sönder den tyvärr (ryckte i den när den var tilltrasslad) men jag är nästan lite glad att den rök. Fixade en vanlig tråd på den grinden i stället.. Avskyr såna spiraler :crazy:

Var såna på ridbanan med (har elband till staket) men nu är där iaf ett band överst så man behöver inte stänga spiralen, tack och lov.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp