Livsfarliga hagöppningar 2

G

Genesis

Bygger på tråden "Livsfarliga hagöppningar".
Jag vill varna för alla dessa "spiraltrådar".

I somras hände det en mycket tragisk olycka i vårat stall. Mitt sexåriga sto stod i hagen lugnt och stilla o viftade på svansen, som hon alltid gjorde.
Hon stod ganska nära hagöppningen, men det var ingen av stallpersonalen som tänkte på detta. Helt plötsligt (detta gick mkt fort) så fastnade Genesis som hästen hette med svansen i spiraltråden. Hon fick panik och försökte springa iväg. En tjej såg detta och sprang fram för att försöka lugna henne. Men innan hon kom fram så lossnade tråden från sitt fäste och "snärtade" till Genesis på baken.
Hon blev helt hysterisk och sprang iväg med spiraltråden hängandes i svansen.

Tre personer var inne i hagen och försökte lugna ner henne och fånga i henne.
Till slut hoppade hon över staketet in i en annan hage, därefter hoppade hon över det staketet för att sedan springa iväg på grusvägen.

En tjej sprang efter och hittade henne ca 10 min senare ståendes vid sidan av vägen.
Hennes ena bakben var brutet och hon stod med det hängandes i luften.
Sedan trillade hon ihop på marken, drog en stor suck, och dog.

Jag var inte där då det hände, så detta har jag fått berättat för mig.
Dödsorsaken var brusten kroppspulsåder. Hon blev alltså så rädd så att hon sprang ihjäl sig.

Ska tillägga att detta var en häst av högt blod, som kanske stressar upp sig lättare än andra.

Jag har efter detta hört fler exempel då liknande olyckor har inträffat. Vi har nu plockat bort alla spiraltrådar till våra hagar.

Vill varna andra för att råka ut för samma sak :(
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

ush vad hemskt!!:( stackars er.. ja olyckor kan ju hända med nästan vad som helst för staket.. en häst i vårt stall fick panik, och sprang rakt emot trästaketet, det slutade med att hon fick en bräda rakt in genom bogen, och fick lov att nödslaktas..:cry: men men, vissa staket är självklart farligare än andra..
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Håller med dig där. Det kan nog hända olyckor med de flesta staket egentligen.
Men många har ju spiraltrådar just för att hästarna inte ska trassla in sig o fastna i linorna. Men egentligen så är spiraltrådar precis lika farliga som vanliga linor.
Det lät läskigt det där med hästen i erat stall, usch :cry:
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

det är sant... men ush, alla staket är läbbiga. eltrådar kan ju skära in i hästen också om dom kommer i full karriär emot staketet..:( kanske lika å släppa dom lösa så man slipper oroa sig?:smirk:
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Fippel skrev:
det är sant... men ush, alla staket är läbbiga. eltrådar kan ju skära in i hästen också om dom kommer i full karriär emot staketet..:( kanske lika å släppa dom lösa så man slipper oroa sig?:smirk:

Ja, det skulle vara något det! :D
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Spiralgrindarna är inte roliga:( Där jag hyr in mig har man dock löst det med först en järngrind (närmast mot hästarna) och spiralgrind "över" det:smirk:

Att man överhuvudtaget säljer dessa grindar gör mig :mad:

Numera finns det ju betydligt mycket bättre konstruktioner i form av eltråd/rep med gummi-elastiska effekter:) De är bra om man nu måste ha sådan typ av grind:crazy:
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Jag har varitmed om samma sak dokc gick det bättre för den hästen än den du berättar om, så inga spiralgrindar hos mig.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Otäckt det som hände...

Men jag har för mig att det står på förpackningen till spiralgrinden (i alla fall de jag har sett) att de inte bör användas till hästar just pga risken att den kan fastna i svansen...
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Aldrig en spiralgrind.
Precis när vi hade köpt våran häst och skulle hämta honom i hagen så tappade vi spiralgrinden och den åkte rakt ner i en vattenpöl så häten fick en stöt och sprang iväg, turligt nog var det någon som var snabb och vi fick tag i honom snabbt.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Har också hört det!
Kommer aldrig att ha det.
Men problemet är; Vad ska man ha för staket?
Alla är ju lite mer eller mindre farliga?!
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Personligen tycker jag att vanliga elband är bättre än spiralgrindar,
Sen om det är bäst eller minst farligt. Det vet jag inte.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Jag kommer aldrig mer ha min häst i en hage där det är spiralgrind. Har också hört om liknande olyckor då man har tappat tråden så den har slått till hästen. Riktigt skumt.
Just nu använder vi nästan bara vanliga elband i öppningarna. Till en hage har vi även plastgrind, då det är plaststaket.
Vet inte om detta är speciellt säkert heller, men jag tror att det är bättre än spiraltrådar i alla fall :)
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Genesis skrev:
Bygger på tråden "Livsfarliga hagöppningar".
Jag vill varna för alla dessa "spiraltrådar".

I somras hände det en mycket tragisk olycka i vårat stall. Mitt sexåriga sto stod i hagen lugnt och stilla o viftade på svansen, som hon alltid gjorde.
Hon stod ganska nära hagöppningen, men det var ingen av stallpersonalen som tänkte på detta. Helt plötsligt (detta gick mkt fort) så fastnade Genesis som hästen hette med svansen i spiraltråden. Hon fick panik och försökte springa iväg. En tjej såg detta och sprang fram för att försöka lugna henne. Men innan hon kom fram så lossnade tråden från sitt fäste och "snärtade" till Genesis på baken.
Hon blev helt hysterisk och sprang iväg med spiraltråden hängandes i svansen.

Tre personer var inne i hagen och försökte lugna ner henne och fånga i henne.
Till slut hoppade hon över staketet in i en annan hage, därefter hoppade hon över det staketet för att sedan springa iväg på grusvägen.

En tjej sprang efter och hittade henne ca 10 min senare ståendes vid sidan av vägen.
Hennes ena bakben var brutet och hon stod med det hängandes i luften.
Sedan trillade hon ihop på marken, drog en stor suck, och dog.

Jag var inte där då det hände, så detta har jag fått berättat för mig.
Dödsorsaken var brusten kroppspulsåder. Hon blev alltså så rädd så att hon sprang ihjäl sig.

Ska tillägga att detta var en häst av högt blod, som kanske stressar upp sig lättare än andra.

Jag har efter detta hört fler exempel då liknande olyckor har inträffat. Vi har nu plockat bort alla spiraltrådar till våra hagar.

Vill varna andra för att råka ut för samma sak :(

Usch, stackars dig :(
ja jag har oxå tänka att de där "spiralerena" kan vara farliga-...
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Jag hade faktiskt inte haft en tanke på detta innan det hände.. Det känns tråkigt, för man hade kunnat undvika en väldigt onödig olycka :( Jag tror att många har spiraltrådar just för att de verkar vara säkra och bra, då det inte finns några trådar att trassla in sig i. Jag hoppas att fler blir uppmärksamma på sina spiraltrådar nu! :)
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Usch, fy fasen vad hemskt! Beklagar!

Jag köpte två "elastiska" grindar och satte upp vid mitt stall. Funkade hur bra som helst. Däremot gick den ena tvärt av, en kväll utan någon som helst påverkan. Kanske inte så farligt men man kanske inte har den tanken när man bygger hage, att hästarna ska kunna springa fritt på fel sida av den...
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Även våran älskade lille ponny fastnade i en spiraltråd. Han blev livrädd, sprang i full galopp ut på vägen och blev påkörd, medan min då 11-åriga syster var inne i stallet och mockade. Han dog direkt.
Det blir ju som en slangbella när den skjuts tillbaka, med el i!
Så spiraltrådar kommer inte i närheten av vårat stall!
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Patsy fastnade med svansen i spiralgrind men hon var inte riktit typen som fick panik. Blev av med en del av svansen bara (och det märktes inte ens).

Men jag gillar de ändå inte.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Fy vad hemskt för er!!

Har också varit med om häst som just fastnat med svansen i spiralgrind men som tur var drogs bara grinden sönder och en rejäl tageltuss lös.
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Jag tycker det är så hemskt vad har hänt med din häst. Jag verkligen beklagar.

Jag själv använder spiralgrindar och kommer fortsätter att använda dem. Jag är medveten om risken att dem kan fasta i dem. Jag har tagit bort stömmen bara i grindarna. Spiral är enklast för oss. Och vi har jobbat väldigt hårt att våra hästar ger efter till trycket och acceptera saker o ting runt benna, över allt, för att om dem fastna i nånting (som dem har gört så många gånger) dem inte får panik. Mina har också fastnat med svans, ena hade draget staket så långt det gick att nå en grass stån och den andra stog och sov tills vi kom.

Och åter igen att jag tycker folk ska ta tid och tränna deras hästar bara för den här osak. Det kan hända med olika saker inte bara spiralgrindar. Jag läser/höra om så många onödiga, sorligt historia om olyckor som jag vill att alla andra får slippa. Det är en vardags tränning som ta bara några minuter åt gången som är värt det.

Själv klart man kan tar bort spiralgrinden men nästa gång kan det vara en vanligt el tråd, gärn tråd, rep, balsnörar, vad som helst kan dem hitta. Och Ja jag vet om, att elen är på så kan dem inte står stilla men man kan "reprogram" lite deras instinkter att fly så att efter stöten från elen är stlut är det lungt igen och dem inte springa ihjäl sig.

Igen jag beklagar till tråd skaparen.....
 
Sv: Livsfarliga hagöppningar 2

Nämen gud va hemskt! :cry: :cry:

Jag är glad att jag tagit bort mina spiraltrådar när jag läste den här tråden. :( Och jag är också väldigt glad över att när nån av mina hästar fastnade i spiralen så var det den lugna! Han stod kvar och väntade på att vi skulle få loss honom och förlorade bara en bit av svansen. Jag vågar knappt tänka på ifall det varit virrfian som fastnat, vad som kunde ha hänt då! :cry: :crazy: Säkert något sådant som jag läst om här...

Usch, jag beklagar verkligen sorgen för er som råkat ut för sånt här! :cry:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp