Livs första tävlingen

A

Annki

Jag skall tävla för första gången i hela mitt liv om cirka en månad. Tänkte rida LC:1. Först hade jag tänkt LA:1 men hade problem med övergången från skritt direkt till galopp. Nu har jag tränat i LC:1 och håller på att finslipa sits, hörnpasseringar och övergångar.
Har ni några tips till mig på vad jag skall tänka på? Hur jag skall förbereda mig och hästen? Något ni missade på er första tävling som ni vill dela med er av?

Sv: Livs första tävlingen

Det är ingen fattning från skritt i LA:1?

Se bara till att ha allting iordning och vara väl förberedd, så du inte behöver stressa, det är det värsta man kan göra! :) Lycka till!

tänk på att rida noggranna vägar!!!

min häst ställde upp med frambenen i kors i första halten....inte att rekommendera på första tävlingen (å inte på nån annan heller....)

lycka till!!!

Jo, det är fattning från skritt till högergalopp i LA:1. Man utför momentet efter den ökade skritten vid bokstven C.

Till Annki: Noggranna vägar och tydliga tempoväxlingar samt glöm inte att RIDA hela programmet.

Mvh//LG

Senast ändrad:

Du har ju redan fått bra tips så jag säger lycka till. :)
Försök se positiv och avspänd ut när du rider.

Vilken tur att du skrev det! Haha jag var hundra på att den var från trav och jag ska tävla LA:1 på söndag. Tack! :) Vilken tur, fattningarna är mycket bättre från skritt! :) Jag har ju ridit det hundra gånger, hur kunde jag glömma det? haha

Lycka till! Var extra noga med att få Stora Mittvolten lika stor, där kan man lätt få dåliga poäng.

Kul att man kan vara till någon hjälp :D . Själv ska jag tävla LA:5 om 2 veckor och har ett h***vete att lära mig programmet, glömmer alltid av de förbenade skrittpiruetterna :crazy:

Mvh//LG

Senast ändrad:

Äsh, ta ett par tarvsteg innan då. det är väl inte hela världen om du får minus på ett moment?

tänk på att le i programmet och titta dit du ska då ser dommarn att du planerar och förbereder väl, LC e ett program med inte mycket krav det e ett bra program att roda första gången då man själv e nervös hästen skall titta på ett nytt ställe osv

vart ska du tävla ngn stans??

lycka till

Vad kul att du ska tävla :bump: :bump:
Det är det roligaste som finns.

Min allra första LC:1 gick i tempot snabb trav, ännu snabbare trav, mer eller mindre sken i galoppen och väldigt stressad skritt. :D . Borde förstått det eftersom hästen ifråga var en av de piggare på lektionerna.Slutade på 85 poäng.
Gången efter valde jag en något trögare häst och kom faktiskt tvåa.
Man lär sig.

Hade jag egen häst skulle jag nog tävla jämt :D .

Rid Noga ut i hörnen, rid bra vägar och se till att ha rätt gångarter är mina bästa tips :) Men det viktigaste - Ha kul! :D
Elin

Andas :D
Det glömde nämnligen jag !
haha.. eller nästan iallfall, jag var hemskt nervös och satt och spände mig!

Men tänk på vägarna och utnyttja 100% av banan dvs. rid ut i hörnen och gör onödigt noggranan vägar! :)

Utöver de bra tipsen du redan fått :bow: så skulle jag vilja tillägga:

*Se till att du kan programmet ordentligt så att du inte sitter och tänker på det utan att det bara flyter på automatiskt.

*Mental-träna. Se framför dig hur ni genomför en mkt bra ritt. Tänk typ "här ska jag komma ihåg halvhalten" "här måste jag räta upp mig" osv. Gör man det tillräckligt mga gånger så sitter det där automatiskt när man rider upp programmet även om man skulle bli nervös.

*Rid inte fram för länge. Nästan bättre med lite för lite.

*Var där i god tid men inte FÖR god.

*överrid inte. Det är bättre i början att köra säkra kort. Pressa inte på hästen mer än vad du gör annars.

*Försök vara avslappnad!

Lycka Till! :banana: :banana:

:) Tack allihopa för alla bra svar!
Nu fick jag ju reda på i torsdags att det inte är vare sig Lätt A:1 eller lätt C:1 som skall ridas på tävlingen.... Vi som är ridskoleelever och skall rida privathästar får bara tävla lätt B:1.... alltså har jag tränat som en galnig nu hela helgen. Ridit två gånger och dessutom ritat, ritat, ritat och ritat programmet för att det skall sitta. Nu sitter programmet och hästen klarar allt, nu skall det bara finslipas och min sits och mina händer skall se snyggare ut så.... har ni några bra tips på hur man får ordning på gubbande händer med armbågar som står rakt ut :crazy: och två par skinkor som stretar emot att sitta ordentligt i sadeln så tas dessa tipsen emot med glädje :D

Annki skrev:
Jag skall tävla för första gången i hela mitt liv om cirka en månad. Tänkte rida LC:1. Först hade jag tänkt LA:1 men hade problem med övergången från skritt direkt till galopp. Nu har jag tränat i LC:1 och håller på att finslipa sits, hörnpasseringar och övergångar.
Har ni några tips till mig på vad jag skall tänka på? Hur jag skall förbereda mig och hästen? Något ni missade på er första tävling som ni vill dela med er av?

Ville bara önska lycka till, jag är en såndär hoppnisse så jag kan tyvärr inte ge dig några tips då jag aldrig satt min fot in på en dressyrbana på tävling :o :D

Rulla upp och bak axlarna släpp ner dem och känn hur ryggkotorna radar upp sig på varandra skulderbladen åker ihop och magen kommer fram till drivning.

Får man bara ryggen att vara rak och avslappnade brukar både överarmar lår och rumpa hamna rätt. I skritt och galopp är det lättast för då kommer man narurligt till sätesdrivning medan iaf jag bara stretar emot och hamnar i stolssits i traven...

Noga med att häderna är rättvända! MInsta lilla man vrider om och lägger ner händerna (cykelstyre) åker armbågarna ut och axlarna fram och allt är pannkaka!

Tänk på att serpentinbågarna är jämna... Och LYCKA TILL!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 381
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 525
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar