Livrädd för sprejflaskor!

WilmaSundstrom

Trådstartare
Jag lånar en ponny hela sommaren som jag ridit över ett år men som aldrig gått att spreja med någon slags spejflaska alls...
Eftersom att vi bor högt upp i Norrbotten så har vi supermycket mygg och knott här så vill ju kunna spreja där flugtäcket inte skyddar!

Jag har provat med alla möjliga metoder för att vänja han men han är så sjukt stressad så fort han hör/ser sprejflaskan. Därför är det enda jag kan göra är att använda en fuktig svamp med flugmedel på men det håller ju endast några dagar :mad:

Nu blir jag lite lätt irriterad på krypen (och hästen) och vill kunna skydda han mot alla kryp!
Därför tänkte jag fråga om någon har något knep för att iallafall vänja hästen lite med sprejflaskan?
Tacksam för alla svar :up:

Eksemtäcken är väl ganska heltäckande. Annars är det nog bara att vänja han, ta sprayflaskan med vatten och ha den med dig vad du än gör. När du leder han t ex, spraya när du går, inte på honom utan åt annat håll.
Jag har tränat på det sättet med "läskiga" saker som t ex plastpåsar, gick och viftade med påsen när vi var ute på promenad, till slut så brydde han sig inte om den. Nu kan jag vifta med den på hela kroppen och klappa honom med den. Han var verkligen livrädd från början. Tvinga aldrig något på han..

Prova att spraya honom när han är duschad/blöt. Då märker du om det är ljudet eller känslan han reagerar på.

Men om det går att stryka på, så det enklaste iom att det är en lånehäst är väl att fortsätta med det? Medlet håller inte längre för att du sprayar på det jmf med stryker på det.

Prova att spraya honom när han är duschad/blöt. Då märker du om det är ljudet eller känslan han reagerar på.

Men om det går att stryka på, så det enklaste iom att det är en lånehäst är väl att fortsätta med det? Medlet håller inte längre för att du sprayar på det jmf med stryker på det.

Jag tycker faktiskt att det håller lite bättre om man sprayar...
Det är ju inte min första låneponny. Har ju lånat flera år tidigare också och hållt på med hästar långt innan det så har ju jämfört lite ;)

Jag tycker faktiskt att det håller lite bättre om man sprayar...
Det är ju inte min första låneponny. Har ju lånat flera år tidigare också och hållt på med hästar långt innan det så har ju jämfört lite ;)

Jag menade inte att du var oerfaren för att du lånade - utan att jag inte skulle lägga ner massa jobb på en ponny som snart åker igen.

Effektmässigt så själva ingredienserna fungerar lika bra sprayat som påstruket - men du kanske får det mer jämnt när du sprayat?

Min ena häst tycker att det är obehagligt att spraya just flugspray. Annan spray bryr han sig inte om. Ser man bara till att stryka på ordentligt så blir det ingen som helst skillnad på honom och på mitt sto som inte bryr sig om att jag sprayar henne. Använd en torr svamp, spraya i en mugg och häll på på svampen och stryk ut det jämt så kommer hästen vara skyddad. Glöm inte att borsta in sprayen när du har strukit ut den så får du bättre resultat än om sprayen bara ligger utanpå.

Om det inte är ljudet utan känslan kan det funka att borsta och spraya samtidigt så de inte riktigt hinner känna sprayen.

De jag haft som suttit som frimärken i väggen av spray har jag trott varit rädd för ljudet. Samtliga har reagerat på känslan. Dvs det har gått bra att spraya dem när de är blöta, det har gått bra hålla i bara svansen och soraya bara i taglet. Sådana brukar det funka med en spray som ger en fin dimma a la hårspray. Centaura tex ger fin dimma.

Jag menade inte att du var oerfaren för att du lånade - utan att jag inte skulle lägga ner massa jobb på en ponny som snart åker igen.

Effektmässigt så själva ingredienserna fungerar lika bra sprayat som påstruket - men du kanske får det mer jämnt när du sprayat?
Jag förstår att du inte menade det
Men sköter ju han hela året om liksom så vill ju gärna kunna spraya han senare också!

Har fått superbra tips nu så ska prova senare :D

Jag förstår att du inte menade det
Men sköter ju han hela året om liksom så vill ju gärna kunna spraya han senare också!

Har fått superbra tips nu så ska prova senare :D

Ah sköter du honom även resten av året kan det vara lite mer "värt" lägga ner tiden på att träna bort det ja. De allra flesta vänjer sig. Min ena som var helt hysterisk både som ett- och tvååring står nu lugnt lös när han sprayas :) (Är fyra år i år, men stod fint förra året med, men lite skillnad beroende på spray. Nu går all spray bra)

Hej:) jag har också haft några som tyckt att spray flaskan är ett monster. Jag har haft en vanlig blom spruta u stallet med bara vatten och tränat, jag har sprutat lite överallt, när jag står i stallgången, när jag är inne hos nån annan häst, i svansen på den hästen som inte gillar den osv. Tycker de flaskorna där man själv kan ändra sprut flödet på är lättast att vänja dom med. Jag har även en blomspruta med olja i som jag använder på hovar, eller om jag måste få bort kåda.

Såg ett tips på fb att man kan ta en sån där disksvamp som har handtag för diskmedel och fylla med flugspray och använda. Nu var det ju inte riktigt det du var ute efter men det kanske kan vara ett bra alternativ tills du tränat med spray flaskan

Lycka till

Nu är jag absolut ingen superexpert, men har hållit på med en häst som inte heller gillade sprayer. Antingen flög han rakt upp i luften, eller så försökte han stegra....
Det som funkade på honom var att först skaka sprayen och spraya i luften, en bit i från, så att det verkligen blev en fin dimma. Sen att han fick lukta, nosa och "leka" lite med sprayflaskan först. Då funkade det för oss i alla fall :)
Lycka till!

Min häst avskyr allt som är blött, hon ser liksom ut som en fjompig gammal tant i hagen när det regnar och är geggigt för att hon hatar att bli smutsig och att gå i vatten/få vatten på sig, tänk dig en häst som trippar fram på tå för att slippa vidröra den äckliga marken så har du henne i ett nötskal. Att bli sprutad på med någonting (allt från vattenslangen till pälsglans och flugspray) är i hennes ögon mordförsök, minst. Det ironiska är att när jag fick henne som ettåring brydde hon sig inte alls, så den här nojan kom sen, utan att någonting mig veterligen har hänt som kunnat skrämma henne.

Jag har låtit henne nosa på flaskan utan att spruta någonting på henne, och verkligen tagit myrsteg för att hon ska vänja sig. Nu får jag faktiskt spruta pälsglans i man och svans, och det går hyfsat att duscha henne, men hon tycker fortfarande inte om det. Just insektsmedel är något hon fortfarande har rysligt svårt för. Tack och lov bor jag i södra Sverige där myggen inte är riktigt lika aggressiva, men hon har ett blod som gör att de till råga på eländet älskar henne, så hon hade blivit ordentligt hjälpt om jag hade fått spruta på henne det. Jag fick tipset om att ta medlet på en svamp eller en borste och gnugga in i pälsen, om det är själva sprutljudet (eller som i mitt fall, det förhatliga vattenstänket) som är problemet, och just eftersom jag bor i ett mindre myggtätt område fungerar det som nödlösning för oss.

Jag lånar en ponny hela sommaren som jag ridit över ett år men som aldrig gått att spreja med någon slags spejflaska alls...
Eftersom att vi bor högt upp i Norrbotten så har vi supermycket mygg och knott här så vill ju kunna spreja där flugtäcket inte skyddar!

Jag har provat med alla möjliga metoder för att vänja han men han är så sjukt stressad så fort han hör/ser sprejflaskan. Därför är det enda jag kan göra är att använda en fuktig svamp med flugmedel på men det håller ju endast några dagar :mad:

Nu blir jag lite lätt irriterad på krypen (och hästen) och vill kunna skydda han mot alla kryp!
Därför tänkte jag fråga om någon har något knep för att iallafall vänja hästen lite med sprejflaskan?
Tacksam för alla svar :up:

Köp en diskborste med en svamp nertill, påfyllningsbar. Den hittar du på de flesta matvarubutiker. Klipp bort den grova ytan och spara svampen. Fyll med flugmedel och stryk på hästen.

Funkar kanonbra på vår sprayrädda häst. :)

jag hade ju en som var tokrädd för spray, i alla fall som det såg ut. Så jag svampade i flera år av bara farten. Sen glömde jag bort mig en dag och han kunde inte bry sig mindre, helt oberörd och jag såg väl ut som :eek:. Jag vet inte vad som hänt, jag kunde till slut spraya mellan öronen och i pannluggen. Jag sprayade på svampen så då kanske han vande sig.

Låter som min häst, han flög tidigare i luften då sprayflaskan plockades fram. Löste det genom att köpa en tom flaska och fylla den med vatten. Till en början skakade jag bara på flaskan bredvid honom för att sedan efter ett par dagar spraya i luften bredvid honom. Blev han stressad borstade jag honom på halsen samtidigt som jag sprayade bredvid honom för att avleda uppmärksamheten från sprayflaskan. Skam den som ger sig, efter x antal månader går det att spraya honom med flugspray. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 766
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4