Livrädd att nåt ska vara fel...(långt inlägg)

Domino_s

Trådstartare
För att göra hela historian så klar som möjligt drar jag den från början.

I december förra året påpekade tränaren att min lilla häst såg lite skum ut ena bak, hon har tidigare på våren varit behandlad för låsningar i höfterna. Hon var inte halt men i otakt liksom. Kände på hennes höfter och mycket riktigt visade hon att det var stelt/ömt.

Pratade med ET som tyckte jag skulle jobba på själv med henne med massage och träning (kan massera själv)...

Tyckte hästen kändes fin men framåt våren började det bli stelt igen, kort galopp var inte att tänka på. Tog ut ET som konstaterade låst i höfterna igen, tydligen blir det för jobbigt att ridas i djup snö och hon låser sej. Började även i samma veva med westernridning. Helt plötsligt är höftproblemen nästan bortblåsta... Jag är överlycklig och tränar på. Bytte stall och har inte haft tillgång till padock på länge, tar en bra stund att komma till närmsta.

För ca 2,5-3 mån sedan blev hon trampad illa bak av en lite för närgången kärlekskrank valack, som slet av ena skon, fixade sår på insidan hb (fick gå på penicillin m.m.) och sedan dess har hon varit lite svullen i vb kota, (där skon rök). Inte mycket, men det finns där. Oftast är det nästan borta efter träning. Vissa dagar är det inte svullet alls, ibland lite mer.

Hästen är framåt, pigg och glad. Galopperar och travar när jag ber henne. Men jag tycker att takten liksom har försvunnit lite. Hon har inte haft lätt att sätta takt och tramp i tidigare, då vi verkligen fick till det och hon gick som en stjärna hela tiden var när vi stod där vi hade ridhus så vi kunde träna hela vintern.

Så? Vad tror ni, är det nåt skumt med henne? Eller är det bara bristen på dålig träning som ligger bakom. (kondis har hon, rider 6 dagar i veckan, men i princip bara i skogen) Var uppe vid padocken i måndags, korta galoppen till nästan stillastående i vänster är inga problem, höger något sämre..
Men takten i både traven och galoppen är sämre än i vintras.
Kan tillägga att jag tränat för samma tränare i början på sommaren som såg störningen sist och hon sa ingenting då.

Veterinären kommer imorgon och ska kolla hennes tänder, ska be honom göra ett böjprov då. Är lite extra nojig eftersom jag fick ta bort hennes bror förra veckan pga benskada...:cry:
Är så rädd att nåt ska vara fel på min lilla häst att jag tror snart att jag hittar på skador...:crazy: Sitter och känner efter hela tiden när jag rider och det finns hälta och det börjar göra mej galen, så för att lugna mina nerver kollar jag upp henne...

Mvh Domino_s

Sv: Livrädd att nåt ska vara fel...(långt inlägg)

Hade jag haft samma känsla som dig rörande min egen häst så skulle jag åkt in till klinik och kollat grundligt.
Kan vara inget, men oftast så har magkänslan rätt.

Hade jag haft samma känsla som dig rörande min egen häst så skulle jag åkt in till klinik och kollat grundligt.
Kan vara inget, men oftast så har magkänslan rätt.

Jo, det är väl lite så jag känner. Tyvärr är pålla extremt svårkörd, tycker inte alls om att åka transport och närmsta klinik en 1 h bort. Så när distriktaren ändå kommer imorgon och kollar hennes tänder får han göra ett snabbt böjprov på henne också...:) Vill inte dra iväg med henne och stressa henne i onödan...

Mvh Domino_s

Jag säger som IronWill att magkänslan brukar ha rätt.
Det är ju iaf bra att börja med en vet ute. Skriv sen hur det gick.
Jag hade iofs ute en vet när min häst små-nickade lite med huvudet, (vi longerade, böjde och jag red) jag kunde inte se något själv och vet sa att jag bara skulle rida på. Men min magkänsla släppte inte så jag åkte till klinik och där frågade de varför jag inte hade kommit tidigare... Jag litade ju på vet. ;)

Brukar din häst åka brett?
Min förra pålle sparkade sönder två stycken transporter.. :angel:
Hon hatade det verkligen eftersom hon hade så dålig balans. Men efter att vi bytte chaufför och hon fick åka brett så slutade transporterna gå sönder. Dock protesterade hon fortfarande.

Det där med en svullnad som går upp och ner tror jag inte du behöver oroa dig för.
Min nuvarande har en svullnad över ligamenten på kronbenet ena bak. Den går aldrig ner helt, men nästan och ibland är det jättesvullet.
Har frågat sex veterinärer om detta och alla svarar ungefär samma sak:
"Ingen idé att röntga om inte hästen är halt av det, för då kan man hitta saker som kanske inte har någon betydelse egentligen. Så länge hästen inte svullnar mer efter ridning så är det ingen fara. Att den går ner vid rörelse är ett gott tecken, ungefär som gallorna de kan få när de står inne mycket. Skulle svullnaden gå upp vid rörelse så ska man kanske höja en varningsflagg."

Lite flummigt, men hoppas att du förstod någonting i svamlet! :)

Jag säger som IronWill att magkänslan brukar ha rätt.
Det är ju iaf bra att börja med en vet ute. Skriv sen hur det gick.
Jag hade iofs ute en vet när min häst små-nickade lite med huvudet, (vi longerade, böjde och jag red) jag kunde inte se något själv och vet sa att jag bara skulle rida på. Men min magkänsla släppte inte så jag åkte till klinik och där frågade de varför jag inte hade kommit tidigare... Jag litade ju på vet. ;)

Brukar din häst åka brett?
Min förra pålle sparkade sönder två stycken transporter.. :angel:
Hon hatade det verkligen eftersom hon hade så dålig balans. Men efter att vi bytte chaufför och hon fick åka brett så slutade transporterna gå sönder. Dock protesterade hon fortfarande.

Det där med en svullnad som går upp och ner tror jag inte du behöver oroa dig för.
Min nuvarande har en svullnad över ligamenten på kronbenet ena bak. Den går aldrig ner helt, men nästan och ibland är det jättesvullet.
Har frågat sex veterinärer om detta och alla svarar ungefär samma sak:
"Ingen idé att röntga om inte hästen är halt av det, för då kan man hitta saker som kanske inte har någon betydelse egentligen. Så länge hästen inte svullnar mer efter ridning så är det ingen fara. Att den går ner vid rörelse är ett gott tecken, ungefär som gallorna de kan få när de står inne mycket. Skulle svullnaden gå upp vid rörelse så ska man kanske höja en varningsflagg."

Lite flummigt, men hoppas att du förstod någonting i svamlet! :)

Hon var med om en transportolycka där hon fastnade i sitt eget tramsportskydd med skakeln på bakskon i den motsatta sidans benets skydd. Vilket gjorde att hon inte kunde hålla balansen, fick av skyddet efter en stund men efter det hoppar hon jämfota i släpet såfort du stängt dörren. Några skydd går inte längre att ha bak i släpet, inte ens benskydd, då får hon panik. Vi tror att det var där problemen med höfterna ev började. :crazy:
Brett eller smalt spelar ingen roll, hon får panik.. är livrädd, men det går sakta , sakta bättre för varje gång...:laugh:

Vad skönt att höra ang svullnaden. Har pratat med hemmavet och Mantorp ATG klinik, de säger som din/dina vet, finns det inget problem av den och den går ner vid ridning finns det förmodligen inget problem heller...:laugh:

Kände på henne imorse, var i princip ingen galla alls... Veterinären kommer ca 15.00, uppdaterar hur det har gått när jag kommer hem.

Mvh Domino_s

Nu är det över... gallan som jag var orolig för bak hade absolut ingen betydelse... hon var kanonfin bägge bak...:laugh: och vänster fram..:laugh:

Dock visade hon en 2 gradig hälta höger fram och att det gjorde ont när han böjde. Hade ridit henne på förmiddan bara timmar innan och då var hon fin. Så han trodde på något mindre allvarligt. Men jag ska åka till kliniken och kolla upp det. Tror inte på att bara vila och sätta igång utan att kolla.

Och det är ju höger galopp som varit lite jobbigare att korta i (bryter lätt av till trav) det senaste. Så där har vi förklaringen till det!

Så himla glad att jag passade på att kolla henne... Förhoppningsvis åker vi redan till kliniken nästa vecka om de bara har tid till oss.

Mvh Domino_s

Det låter ju lovande!! :)
Du måste uppdatera om hur det går på kliniken också så man får veta vad det är!
Min häst ska kollas nästa vecka av en akupunktör, men det kan nog vara så att vi också måste åka till klinik...
Jag går på min magkänsla igen när han känns lite knackig.
Det brukar vara bäst.

Lycka till!! :)

Kliniktid bokad till nästa tisdag (16/8) kl. 13.00...:laugh:

Jag fick till och med rida henne fram tills dess, men för säkerhets skull kommer jag bara skritta 30 min per dag.

Mvh Domino_s

Tror att de kan vilja att du rider så att hältan syns när du kommer dit.
På kliniken här säger de att folk ofta kommer med hästar som vilat pga hälta, visar inget vid undersökning på klinik. Hästen blir "friskförklarad" och sen blir hästen halt igen när man kommer hem och rider/belastar.

Sen är det väl inte att rekomendera att åka på stenhård hoppträning eller dyl innan besöket :).

Tror att de kan vilja att du rider så att hältan syns när du kommer dit.
På kliniken här säger de att folk ofta kommer med hästar som vilat pga hälta, visar inget vid undersökning på klinik. Hästen blir "friskförklarad" och sen blir hästen halt igen när man kommer hem och rider/belastar.

Sen är det väl inte att rekomendera att åka på stenhård hoppträning eller dyl innan besöket :).

Jo, det kan väl mycket väl vara så...:) Sen blir häst väldigt prillig om hon står ett par dagar, då lär hon absolut inte visa hälta, för hon kommer vara så glad att få springa så longeringen kommer bara bli, bock, bock, bock, spark, bock...:angel:

Mvh Domino_s

Idag var det då dags... Om en timma beger jag mej ut till stallet...:laugh:

Lonergade henne i förrgår, hon såg hur fin ut som helst, red en liten sväng igen, kändes fin. Kanske att jag tyckte mej känna nåt i nån nerförsbacke, men sällskapet jag hade med mej såg ingenting...

Så nu håller jag alla tummar och tår jag har att det är nåt som är lätt att fixa, och att fröken häst tycket att det är okej att åka ramp-transport och inte step-up idag...:cool:

Mvh Domino_s

Förlåt för sen uppdatering, internet har krånglat ett par dagar...:crazy:
Lastning och resa gick ialla fall jättebra, både dit och hem.

Började med att springa med henne, vet tyckte det såg fint ut, över till longering, vänster varv såg fint ut, sen höger där hon kunde se en liten oregelbundenhet fram i början men den såg ut att bli bättre när hon rörde sej mer.

In och böjde, halt höger fram precis som sist. Bedövade den kotan, helt ren, nu halt på vänster fram lika mycket... Bedövade den och all hälta var släckt.
Veterinären hittade puls och värme i bägge fram, inget jag lagt märke till senaste dagarna, jag känner ändå alltid varje gång jag visiterar henne..:crazy:
(Hon har haft fång innan)

In till röntgen, ingen rotation eller sänkning, inga pålagringar eller ens lindrig hovbroskförbening. Däremot en "uppljusning" i hovkapseln runt det som jag tror är kötthoven på höger fram vilket förmodligen tyder på att fång är med på spelplanen ialla fall och härjar.

Så vets tankegång går enligt följande: Lucky har haft fångkänningar för ett tag sedan (kanske 3 mån sen), då lagt om vikten och överbelastat kotorna direkt och sedan fastnat i det rörelsemönstret (eller om hon känt lite hela tiden) och på så sätt dragit på sej kotledsinflamation bägge fram.

När jag i bilen hem sitter och funderar över denna förklaring går det upp för mej att i förra stallet hade hon mycket riktigt känningar, slö, varm, puls och ngt hovöm. Då tyckte inte veterinären att det var allvarligare än att jag bara skulle fortsätta som jag just gjorde (hade tagit henne av det ganska magra betet hon gick på). Men nästa gång skiter jag i vad vet säger, då ska hon medicineras dirket...:mad:

Så nu blev hon sprutad i kotorna och har fått Metacam för att motverka ev aktiv fång.

Återbesök den 30/8.

Mvh Domino_s

Håller tummarna för att allting går bra och att förbättringen är stor på återbesöket! :)

Imorgon (idag) är det dags för återbesök, kl 9.00 börjar vi lasta... Kl 11.00 ska vi infinna oss senast på Mantorp. Är skitnervös, mycket värre än förra gången...:crazy:

Hoppas alla håller alla tummar och tår ni har för att det ska gå bra!

Mvh Domino_s

Oj... Jag har alldeles glömt av att uppdatera er hur det gick. :o

När jag först sprang med henne såg hon jättefin ut. Vid böjprovet kom det en liten markering bägge fram, knappt så det fick kallas hälta. Bägge värmde ur.
Hon bråkade en del när han böjde med både "böjaren", veterinären och jag var ense om att hon var försekommen och mest sur över att han kunde komma på nåt så dumt som att böja hennes ben...:angel: Sen kom hon väl ihåg att det var samma person sist, och då gjorde det ju ont.. Hon är varken glömsk eller dum lilla hästen. Men hon kändes inget stel eller öm när han böjde.

Över till longeringen, allt såg jättefint och jämnt ut. Ngt lite stel höger varv först 2-3 stegen, men nu har hon ju bara gått i liten hade i 2 veckor.

Så hem och skritta 30 min/dag i 2 veckor till och sen sätta igång henne långsamt. Men jag kommer fortsätta skritta ytterligare 2 veckor fast 60 min/dag.

Införskaffade även ett par Bot frambensdamasker (för ridning) när vi ändå var där...:laugh:

Mvh Domino_s

Måste bara säga: F*N va gött att hon svarade så snabbt och bra på behandlingen!!
Min pålle var likadan fast i båda varven :confused: med markering 2-3 steg på volt.. (har bara varit halt på högerfram..)
Men vet kallade detta stelhet och han blev friskförklarad!
Peppar, peppar så har det försvunnit och han är helt okej igen!! :D

Måste bara säga: F*N va gött att hon svarade så snabbt och bra på behandlingen!!
Min pålle var likadan fast i båda varven :confused: med markering 2-3 steg på volt.. (har bara varit halt på högerfram..)
Men vet kallade detta stelhet och han blev friskförklarad!
Peppar, peppar så har det försvunnit och han är helt okej igen!! :D

Ja, det var helt underbart att det har gått så snabbt...:laugh: Med tanke på att jag fick ta bort hennes storebror den 3 september för att han inte svarat på behandling...:cry:

Vet trodde också att hon var stel och lite "tjurig" efter böjningen....:angel:

Har varit ute och skrittat henne uppsuttet idag i 30 min och hon kändes jättefin, men gud va nervös jag va, satt och kände efter hela tiden om det kändes bra... Tyckte det var lite stelt höger fram första 2-3 stegen, men sen ingenting. Detta är ju en häst som lätt stelnar till när hon inte får jobba...

Mvh Domino_s

Usch va tråkigt med storebrorsan! :cry:

Vet precis hur det känns!
Jag sitter fortfarande än idag och känner efter varenda steg i traven..
Så fort något känns konstigt får man panik och alla bara: "Men sluta nu! Det ÄR inget fel på din häst!!!!!" :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar