Livmodinflammation

Kiickan

Trådstartare
Jopp, (råkade såklart missa några bokstäver på rubriken också! :cool: )

Min 4åriga cockertik opererades i fredags för livmoderinflammation.
Hon blev hängig i onsdags, andades jättefort & var allmänt seg.

Nu mår hon bättre och bättre. Man märker att hennes gamla jag är på väg tillbaka :D Lika glad som förut, lika matglad som förut också *suck* ;)

Någon mer än jag som har råkat ut för detta ?

Min prinsessa :love:
10770672.jpg

Sv: Livmodinflammation

Tyvärr är det ganska vanligt att hundar får livmoderinflammation. Jag har ingen hund själv så jag har aldrig varit med om det personligen. Men eftersom jag jobbat ett tag på en djurklinik så har jag sett många hundar som kommit in och haft livmoderinflammation. En del ser pigga ut men en del kan se ut som riktiga rishögar. :S Men dom brukar repa sig ganska så snart efter operationen!

Vad kul att din hund klarade sig bra, och att du upptäckte det i tid!
En del hundägare upptäcker det inte förrän det nästan är för sent...

Hur stor operation är det? Har en gammal hund som tydligen har lite problem med hormonerna. Ska och röntga livmodern så småningom, eftersom veterinären tyckte det är bäst. Vet tyckte också att 13 år inte är något hinder för en livmoderoperation. Vad säger ni?

Jag fick det på 2 tidigare rottisar.
Ganska stor operation. Men de piggar på sig fort.

Jo den är ganska stor. Det är ju som en kastrering fast eftersom hundens tillstånd ofta är nedsatt så kan det vara lite mer komplicerat. Men veterinärerna är duktiga och vana vid det så det är ingenting man ska gå och oroa sig över att hunden inte ska klara sig. Det är bättre att man går igenom operationen så kan hunden leva i flera år till! Så jag rekommenderar att du opererar!

Min hund fick det när hon var 7 år, hon är den typen att man endast märker att hon är sjuk först när hon är döende... När vi åkte till djursjukhuset för att kolla upp henne låg hon i OP 1h efter ankomst =) Livmodern var tydligen missbildad också...

Iaf, en dyr och omständig operation senare har jag en strålande glad och frisk hund! (hon är nyss fyllda 12). Nästa tik jag köper tänker jag kastrera innan någon sjukdom anländer... Jag hade en hund med livmodern kvar också, men hon blev gammal och skruttig i 10 års åldern medans denna misstas för unghund ständigt :love:

Jag har haft två tikar, båda har fåt tlivmoderinflammation. Den första avstod jag OP och vi PC-behandlade och hade sån TUR att det hjälpte. Hon var 11 år när hon fick det.

Den andra var 8 år (var i våras) och hon opererades. Tyvärr kom hon inte riktigt igång efter narkosen, och fick åka in akut och ligga på dropp och få vätska subkutant dagen efter, men i övrgt inga som helst problem, och hon är samma gamla glada hund.

Pappa har fått operera två tikar, den ena vid 10 års ålder (stor ras = gammal hund), op gick bra och så, men hon kom aldrig riktigt igen efter op, åldern hann ikapp henne och hon togs bort ca 5 månader efter OP. Den andra oppades akut den med, som 9-åring, inga som helst problem, samma livliga, glada hund efter OP. Togs bort pga lymfosarkom när hon var 11 år.

Nu försöker jag övertala pappa att oppa hans nya tik, i förebyggande syfte. Går inte så bra att få med honom på iden tyvärr. JAG skulle def operera förebyggande på nästa tik. För som min vet uttryckte det 'egentligen handlar det inte OM de ska få en pyo, utan NÄR..' Och även statistiken talar ju sitt tydliga språk, det är otroligt vanligt, tyvärr.

(Jag tycker f-bolaget skulle gå in och del-sponsra om man väljer att operera bort livmodern förebyggande. Det sparar bolaget MYCKET pengar nämligen..)

Jag har haft det på min tik..
dock så va inte op på tal, då hon inte är frörsäkrad o jag hade inte 9000:- så hon fick antibiotika och hormoner, det har gått tillbaka men kan komma tillbaka till nästa löp :/
Dock kommer det nog bli avlivning då.. :(
Men vilken tur att dt gick bra för din tik :)

För en del år sedan hade jag en storpudel samt en dvärgpinscher som båda fick livmodersinflammation med 5 månaders mellanrum. Vetrinären sa att hundar som blivit opererade brukar leva lite längre, inte vet jag om det är sant. De blev 12 respektive 9 år gamla. Båda är nu borta sedan ett par år tillbaka, men många gånger har jag undrat varför de båda fick det med så kort intervall. Nu var dom som "ler o långhalm" så kanske det spelar in??

Tack till er som svarat! :bow:

Thindra är i vanliga fall en mycket glad och trevlig hund. Lite reserverad mot främlingar men om man lär känna henne så :love:
Vi märkte direkt på henne att något var fel eftersom hon brukar "prata" väldigt mycket. När hon vill ngt, när det skönt osv sov .
Hon låg mest & var allmänt seg när man gick ut med henne t.ex. Hon gnydde lite när man tryckte på magen också.
Hon hade lite samma symptom för 2½ månad sen men då gick det över. Nu löpte hon också och börjar typ kissa blod och det var i slutet av löpet hon blev hängig.
Hon återhämtar sig jättebra och man märker att henne gamla jag börjar komma tillbaka :love:
Snuffsan!
Såhär ser hon ut nu
13981355.jpg

13981354.jpg

Våran rottis insjuknade i helgen .. till djursjukhuset igår där de konstaterade livmodersin.. med RTG vår stackars bebis fick stanna kvar där för att bli op hon e tio år men hoppas vi får ha henne några år till. Vi ska hämta henne om någon dag , eller lösa ut henne för ca 16000- 19000 kr ingen försäkring men hon har inte varit sjuk en dag i sitt liv så denna summan har hon sparat in för länge sedan ... saknar henne så ...:love:

Ganska vanligt med livmoder inflammation.
Jag har haft 2 tikar . En blev 9,5 opererades vid 7 år. Fick sedan canser
Den anda blev nästan 12 år 1 månad i från. Operreades vid 8 årsålder. Båda rottisar.

Våran rottis insjuknade i helgen .. till djursjukhuset igår där de konstaterade livmodersin.. med RTG vår stackars bebis fick stanna kvar där för att bli op hon e tio år men hoppas vi får ha henne några år till. Vi ska hämta henne om någon dag , eller lösa ut henne för ca 16000- 19000 kr ingen försäkring men hon har inte varit sjuk en dag i sitt liv så denna summan har hon sparat in för länge sedan ... saknar henne så ...:love:

varför blir det så dyrt. Har aldrig betalat mer än 7000 . akuta operationer

Jag reagerade också på priset. Iofs så akuta OP brukar gå lös på 10 - 12 000 kr, fast då har hunden kommit in akut, röntgats och sen direkt opererats. Samma dag alltså.

Min tik kom ju in halvakut. Hemmavet ställde diagnos begynnande livmoderinfl efter ultraljud. Hans opsal var dock under renovering. Detta var en fredag, och hemmavet ringde kliniken och faxade opremissen och hon fick tid för op måndag morgon. Gick på under 5000 kr.

Men jag tyckte också summan var högäven om man räknar med 12 000 kr för op, och att den ligger en natt 'extra' på kliniken. Men, den summa som anges är väl antagligen en 'uppskattning' och de brukar kunna 'ta i' lite för de oförsäkrade, IFALL det skulle tillstöta kmplikationer, så djurägaren är beredd. Och inte fått en summa på 10 000 kr säg, och sen får en räkning på 16 000 kr pga komplikationer, och då tycker 'men ni s aju 10..'

Till TS så två tikar i min närhet har akutoppats i 'hög' ålder, i ena fallet 10 år och i det andra 11 år. Båda klarade sig fint =)

Jag operarade min tik akut i mars,riktigt dålig var hon och fort gick det,ingen kul syn på det som kom ut i baken på henne:eek,livmodern var riktigt ful! Hon blev en helt annan hund efter op,jättepigg och glad,vi misstänker att den spökat vid tidigare löp,men inga tydliga symtom,vi har inte haft henne så länge!
Tyvärr nu 6 mån efter op har hon fått inkontinensbesvär,så hon har svårt att hålla urin,har precis börjat en medicin-behandking,så jag hoppas hon blir bra!Tydligen ganska vanligt på äldre opererade tikar!

Jag reagerade också på priset. Iofs så akuta OP brukar gå lös på 10 - 12 000 kr, fast då har hunden kommit in akut, röntgats och sen direkt opererats. Samma dag alltså.

Min tik kom ju in halvakut. Hemmavet ställde diagnos begynnande livmoderinfl efter ultraljud. Hans opsal var dock under renovering. Detta var en fredag, och hemmavet ringde kliniken och faxade opremissen och hon fick tid för op måndag morgon. Gick på under 5000 kr.

Men jag tyckte också summan var högäven om man räknar med 12 000 kr för op, och att den ligger en natt 'extra' på kliniken. Men, den summa som anges är väl antagligen en 'uppskattning' och de brukar kunna 'ta i' lite för de oförsäkrade, IFALL det skulle tillstöta kmplikationer, så djurägaren är beredd. Och inte fått en summa på 10 000 kr säg, och sen får en räkning på 16 000 kr pga komplikationer, och då tycker 'men ni s aju 10..'

Till TS så två tikar i min närhet har akutoppats i 'hög' ålder, i ena fallet 10 år och i det andra 11 år. Båda klarade sig fint =)

kan va så att de tar i lite , vet ej .. men huvudsaken är att hon blir bra så får det kosta vad det vill ..det är säkert dyrare på Djursjukhus än hos vet klinik

Jag operarade min tik akut i mars,riktigt dålig var hon och fort gick det,ingen kul syn på det som kom ut i baken på henne:eek,livmodern var riktigt ful! Hon blev en helt annan hund efter op,jättepigg och glad,vi misstänker att den spökat vid tidigare löp,men inga tydliga symtom,vi har inte haft henne så länge!
Tyvärr nu 6 mån efter op har hon fått inkontinensbesvär,så hon har svårt att hålla urin,har precis börjat en medicin-behandking,så jag hoppas hon blir bra!Tydligen ganska vanligt på äldre opererade tikar!

Ja får hoppas att det går vägen för hon har haft sten blåsa innan , helt otroligt vad hon kan hålla sig länge om det "regnar " ute , då vill hon inte gå ut alls ...he

Ja de e sjuka och ynkliga stackars djur , det var ingen vacker syn det håller jag med dig på ..

kan va så att de tar i lite , vet ej .. men huvudsaken är att hon blir bra så får det kosta vad det vill ..det är säkert dyrare på Djursjukhus än hos vet klinik

Jag kallar 'både och' för klinik. Båda mina prisuppgifter är alltså från djursjukhus.

Men, priserna skiljer sig ju mellan sjukhusen med.

Och visst är det värt alla pengar bara de blir bra ja =)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 078
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 991
Senast: skuggi
·
Hästvård Sitter denna fredag & är allmänt deppig på all skit min häst råkar ut för. Bakslag efter bakslag, totalt nio månader med tårar & fått...
Svar
6
· Visningar
1 847
Senast: Tora
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 460
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka