Livmodersinflammation

L

lyckorna

Jag undrar hur symtomen för livmodersinflammtion yttrar sig.
Som jag har uppfattat det så att det kan variera kraftigt men jag vill ändå vet så mycket som möjligt.
Finns det något som kallas akut livmodersinflammation ? :confused:

Hunden magrar av, kan dricka mycket vatten. Yttrar sig ett litet tag efter ett löp.

På min tik så upptäckte jag att hon var kladdig i rumpan och hittade en varpöl på golvet (uäck) Hon hade även blivit väldigt mager. Jag hade vart borta en vecka och maken hade inte varit så observant :crazy: . Det blev akut operation!

Det var 1,5 år sedan och hon mår idag jättebra :D

På min lilla märktes det ingenting, hon var i slutet på löp och plötsligt var det som om hon löpte om från början igen. Blödningarna blev kraftigare bara. Men så har ju också bullterriern högre toleransnivå när det gäller smärta än de flesta raser, så när vi åkte in fanns det inga alternativ, det blev operation direkt.

Kissade mycket oftare. "Läckte" ungefär som vid löp. Dvs det kom lite blod precis som när hon löpte, men i mycket mindre mängd. Mot slutet blev hon även väldigt trött och matt.

Ringde vet och beskrev allt vi sett och märkt. Han sa - åk in direkt. Vi kom in "fem-i-tolv" och hon röntgades. Operation så fort vet hade hunnit få in assistans (naturligtvis på jourtid en helg). Hon opererades "fem-över-tolv". Livmodern hade då spruckit. Operationen tog långt mycket längre tid än de räknat med (timmar) och först framåt kvällen ringde de.

Risken att hon skulle stryka med var rätt stor fick vi veta. Hon fick stanna ett par dagar för observation, men hon klarade sig.

Med mina erfarenheter så kan jag inte annat än rekommendera att har man misstanke om livmodersinflammation så åk in direkt och kolla upp om ni är rädd o hunden. Jag har fått höra av mina vänner och bekanta att flera inte kommit in i tid och de har mist sina hundar p g a just livmoderinflammation.

De dricker od´fta mycket då och "skjuter upp" ryggen, som om de hade ont i magen. Kissar ofta och blir allmänt håglösa och matta.

Misstänker man pyometra kan man ta ett kissprov på hunden och är kisset då grönt så är det pyometra.
Inträffar oftast ett par-tre månader efter ett löp.

Min vovva hade livmodersinflammation (eller början av den: endometrit på "fint" språk). Vi märkte att hon började dricka mer än vanligt och hanarna var intresserad av henne trots att hon slutat löpa för några veckor sedan.
Sen började hon åka på rumpan också.
Medicin hjälpte för henne, som tur var.

livmoderinflammation hos hundar heter Pyometra på veterinärspråk - inte endometrit.
Endometrit är en inflammation i livmoderns slemhinna. Endometrisk pyometra kan de däremot få.

En lite parantes bara :p

Våran gammla vovve började helt plötsligt efter löp att blöda kraftigt ur rumpan. Och då menar jag riktigt kraftigt...vi ringde våran uppfödare på våran andra hund som vi är väldigt nära vän med och honsa åk in direkt. Och om du misstänker att din tik har det så åk in direkt finns ingen tid att förlora..hunden mår väldig dålig av detta! :(

Man behöver inte se flytningar från en hund
med pyometra eftersom den kan vara stäng så
att gägget inte rinner ut.

men vad jag förstått det som så är endometrit och pyometra två olika saker, inte så att den ena är början utav den andra. Den ena är varig livmoderinflammation (=pyometra= den hundar brukar ha) och sedan så är det inflammation i livmoderns slemhinna (=endometrit) dvs två helt olika saker.
När man säger livmoderinflammation så brukar man mena pyon.
Eller har jag fel?

Ja hundar kan drappas av akut livmoderinflammation. Vår springerspanileflicka var som vanligt på tisdag och på torsdag var hon halvdöd och febrig och matt i pälsen och ville bara sova, på fredag opererades hon akut efter att fått dropp i flera timmar för att överhuvudtaget palla...
Läskigare än läskigast!!!
Som tur var gick allt bra, men oj vad man önskar att man varit "schåpig" nog att åka in på onsdag när hon började va lite småhängig...

Tack för alla svar. !
Jag blev lite undrande då min tik hade börjat löpa och efter ca en vecka började gny när hon skulle kissa och var hängig.
Det visade sig var urinvägsinfektion+löp.
Jag blev orolig och trodde att den kunde var livmordesinflammation istället för löp ..
Men nu är det på bättringvägen med lite penicillin... :D

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka