Livmoderinflammation

Fredag

Trådstartare
Vad är normal behandlingsmetodik för livmoderinflammationer i samband med betäckning /inseminering?
Mitt sto står nu på sulfa (Hippotrim) i 5 dgr och ska hoppa över en brunst innan hon ska semineras igen. Vet inte om de spolar henne i samband med semineringen också (antar det).

Sv: Livmoderinflammation

Det bästa är ju att börja med ett bakterieprov, så man vet vad man ska behandla med för preparat.
Hippotrim är ju en super-medicin, men hjälper inte mot allt.
Det man kan göra mer är att skölja med koksalt, eller lägga in nåt i livmodern efter sista seminering, typ Gentamycin.

Förrsten, de vi ger Hippotrim under brunst semineras i samma brunst.
Ev embryo vandrar ju inte ner till livmodern förrens vid dag 6, så då hinner det bli nystädat och snyggt ändå. ;)

Jo, baktprov är taget så klart.
Men är det alltså normalt att man hoppar över en brunst innan man börjar om med semineringen?

Behandlar man med Streptocillin så är det mindre chans att få dom dräktig på den brunst man behandlar på, men omöjligt är det inte.

Trådlån då ja.

Om stoet inte har livmoderinflammation men bakterieväxt, tar behandlingen hänsyn till vad för bakterieväxt det är? min mor och jag tvistar lite. Stoet har påvisat riklig växt av esicherichia (lär mig aldrig stav det..) i renkultur . Min mor har fått för sig att det inte skulle vara samma sak som normal bakterieväxt. Vi ska inte tillbaka till vet förrän nästa vecka och är lite fundersamma/nyfikna :confused:

Normal baktväxt i själva livmodern är noll. Även om man skulle klantat till provet o fått med bakterier från slidan är E. coli i renkultur inte normalt.
Självklart tar man häsyn till ett baktprov när man väljer behandling.
PL

Alltså betyder det ingenting att det står "i renkultur"?
Är det växt så är det växt ?

Jo det betyder väldigt mkt att det står renkultur, renkultur E. coli skall inte finnas vare sig i slidan eller livmodern. Vid förorening får man blandflora. Normalflora i slidan är oftast blandade streptokocker.
pl

;) Självklart ska man behandla även om det står i ren kultur.
Skölja livmoder och Hippotrim.Bakterierna finns ju där. Dom ska bort!
Stoet blev betäckt innan provsvaret kom.Man såg ingen infektion på UL. Möjligheten till dräktighet finns. Då blir det ingen behandling.

ja det var ju inte det vi disskuterade, men någon hakade upp sig på att det stod "i renkultur" när det inte gjort det på tidigare provsvar...
oavsett, svar får vi nästa vecka antar jag!?

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 611
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar