livfullt fullblod

candelia

Trådstartare
Köpte ett 6 årigt fullblod för ungefär 2 månader sedan, hon gick som galoppör innan, men som att hästen inte tyckte det var kul så sålde dom henne, hon är jätte snäll och allt är som det ska utom att hennes skor ramlar av hela tiden och vi får slå på dom nästintill varje vecka.Så det händer att hon får stå några dagar tills hovslagaren har tid och kan komma, och då väver hon.Har frågat den förra ägaren men hon påstår att hon inte gjort det tidigare. Och nu så har hon börjat med att bocka och stegra varje gång jag använder skänklarna speciellt i galoppen, och när jag ska ber henne gå på tygel sträcker hon ut tungan så långt det går och så går hon med tungan så under hela ridturen? är det någon som har tips om vad jag ska göra eller om någon kanske har råkat ut för samma?
tacksam för förslag :)
 
Sv: livfullt fullblod

Byt hovslagare kanske?
Lägger hästen tungan över bettet så hade jag testat ett annat bett eller tungfelsbett. Vad säger din tränare om problemen ni har?
 
Sv: livfullt fullblod

Mitt fullblod reagerade exakt lika som din under pälssättning och fällning. Det kan vara så att din fäller ff och därför har "ont i pälsen". Prova ge bakjäst för både päls men också magen om den är stressig då tarmfloran kan rubbas. Och byt hovslagare, gärna till en som har erfarenhet av att få skor att sitta på fullblod då det kan vara lite svårt... Och ha Boots på den i hagen, gärna gummi då dom inte skaver som nylån
.. Lycka till! :)
 
Sv: livfullt fullblod

Hur längesen är hon tagen från banan? Hur mycket erfarenhet har du utav att skola om en galopphäst till ridhäst?
 
Sv: livfullt fullblod

Ta ett snack med hovslagaren eller byt. En del sätter boots på sin häst för att undvika att den trampar av sig skorna.
Se till att hästen får tillräckligt med motion och arbete varje dag, för både knopp och kropp. Rid kontinuerligt för tränare, om du inte redan gör det. Där kommer du att få de bästa tipsen vad gäller ridningen. Om hästen protesterar vid ridningen så kan det vara så att den ännu inte orkar, eller att du ger fel signaler. T.ex. inte släpper fram hästen så att den orkar fatta galopp.

Det är möjligt att hästen redan var en vävare när den kom till dig. Som galopphäst är det inte säkert att den har gått så mycket med andra hästar eller varit ute i hage så mycket heller. Kolla om du kan fråga någon annan i stallet där den var tidigare om den vävde där.

/V
 
Sv: livfullt fullblod

1. Har du ridhästskor? Byt isf till galoppskor, de är anpassade för att inte ha utlägg så de läggs jäms med hoven, då finns det inget att trampa på (NEJ, det är inte att trångsko).

2. Hon väver förmodligen för att hon får stå. Hon är understimulerad och uttråkad.

3. Du har visserligen köpt en sexårig häst, MEN fullblod från banan ska behandlas som unghästar oavsett ålder.
Många fullblod avskyr dessutom när man klämmer.
 
Sv: livfullt fullblod

Jag köpte mitt fullblod som 6 åring och han höll på sparka bakut och var jätte pigg. Men så har han alltid varit mer eller mindre hela livet. =) Dom kräver mkt stimulering!

Jag har gummiboots och benskydd runt om i hagen och vid ridning. För annars tappar han också skorna varannan vecka och får sårskador. :grin:
 
Sv: livfullt fullblod

KL.
Det kan ju också vara så att hästen har ont med tanke på stegringar så fort skänkel används...
 
Sv: livfullt fullblod

nej hon har inte ont, det är lekfullt, och hon lägger inte tungan över bettet utan bara tar ut tungan, bettet sitter bra och tränset lagom stort.;) Hon har gått som vanlig ridhäst till och från i 2 år ungefär. och hon kanna alla grunder.:D
 
Sv: livfullt fullblod

Mmm...
Jag red en del för Yvonne Durant, en av nordens mer meriterade jockeys och galopptränare. En av hennes hästar hade jämt tungan hängande ute och det var definitivt inte en av stallets sämsta hästar. Förmodligen så balanserade han upp sig själv med tungan... *ler*
Men skämt åtsida så tror jag inte du skall hänga upp dig på att hästen hänger ut tungan. Det är inte helt ovanligt i galoppvärlden. En del hästar trivs helt enkelt med att ha tungan ute. Och försöker hon inte stoppa tungan över bettet så är det ingen fara (i så fall skulle man kunna prova med vad som inom galoppvärlden kallas för ringbett men som är helt okänt utanför galoppen). Inom galoppen rids stort sett alla hästar med ett typ av bett, ett vanligt tvådelat bett. Det handlar mer om mjuka händer, inte korta upp eller jobba för mycket med tyglarna och hålla kontakt med manken på hästen. Rider du med "galoppfattning" (korsade tyglar eller med tyglarna i brygga) på tyglarna? Ställer hon sig är det bra att komplettera med en halsrem. Själv så rider jag aldrig utan halsrem på någon häst jag rider...
De flesta galopphästar går i en skrittmaskin innan man rider ut med dem. Den mesta explosiva energin har då gått åt när det är dags att hoppa upp. Har du inte tillgång till en skrittmaskin så kan det vara en idé att longera hästen en stund innan du hoppar upp. Har du ridit galopphästar förut? Moberg tränar galopphästar i Udddevalla. Fråga om du kan få följa med ut när de rider ut. Då kan du få många tips om hur man rider fullblod som kommer från banan...
När det handlar om skänklarna så handlar det mer om att tänka "skänkel" än att ge dem. Fullbloden är känsliga varelser och de flesta knapparna sitter i manken. Att börja klämma om dem med benen kan ge överaskningar... *s*
 
Sv: livfullt fullblod

Det kan vara värt att kolla upp ryggen.

Alla de hästar jag träffat på som har tungan utanför har haft något problem med ryggen (ja, det har faktiskt blivit en del tunghängare genom åren, i o m jobb och häng på ridskola bl a). Därmed inte sagt att alla hästar med ryggproblem hänger ut tungan, men jag hade absolut kollat upp om det finns låsningar eller andra problem i ryggen.

Stegringar är sällan lekfulla utan är ofta en skarp protest från hästen. Protest mot vad är ryttarens ansvar att ta reda på.
 
Sv: livfullt fullblod

Tråkigt att det inte funkar med din ha häst..

De tips jag kan ge dig är att när jag köpte en galoppör som kom direkt ifrån banan är att först av allt kolla igenom den hos en veterinär. Typ som en hälsokontroll. Då känner dom, böjer och kollar på volt spår, samt kollar munnen!

Om allt är bra,
Pratar du ihop dig med din hovslagare och ser om han kan sko med sidokappor både fram och bak, dom sitter mer stabillt på hovarna. Sedan är det bra om du har boots på alla 4 i hagen, kanske även inne första tiden. Kan även vara bra att hovarna inte spricker och torkar ut, lättare att få tappsko då med!
Galoppörer är rätt kända att ha dålig kvalité på sina hovar... Tyvär :(

När det kommer till ridningen, börja från grunden! Även om hästen är riden är den inte riden som en ridhäst. Jobba den mkt från marken. Ha inga höga krav ibörjan! Utan lär känna varandra och låt de ta den tid de tar. Man ska vara medveten om att det är en lång process med föredetta galoppörer å travare!

Lycka till :)
 
Sv: livfullt fullblod

Mmm...
Jag red en del för Yvonne Durant, en av nordens mer meriterade jockeys och galopptränare. En av hennes hästar hade jämt tungan hängande ute och det var definitivt inte en av stallets sämsta hästar. Förmodligen så balanserade han upp sig själv med tungan... *ler*
Men skämt åtsida så tror jag inte du skall hänga upp dig på att hästen hänger ut tungan. Det är inte helt ovanligt i galoppvärlden. En del hästar trivs helt enkelt med att ha tungan ute. Och försöker hon inte stoppa tungan över bettet så är det ingen fara (i så fall skulle man kunna prova med vad som inom galoppvärlden kallas för ringbett men som är helt okänt utanför galoppen). Inom galoppen rids stort sett alla hästar med ett typ av bett, ett vanligt tvådelat bett. Det handlar mer om mjuka händer, inte korta upp eller jobba för mycket med tyglarna och hålla kontakt med manken på hästen. Rider du med "galoppfattning" (korsade tyglar eller med tyglarna i brygga) på tyglarna? Ställer hon sig är det bra att komplettera med en halsrem. Själv så rider jag aldrig utan halsrem på någon häst jag rider...
De flesta galopphästar går i en skrittmaskin innan man rider ut med dem. Den mesta explosiva energin har då gått åt när det är dags att hoppa upp. Har du inte tillgång till en skrittmaskin så kan det vara en idé att longera hästen en stund innan du hoppar upp. Har du ridit galopphästar förut? Moberg tränar galopphästar i Udddevalla. Fråga om du kan få följa med ut när de rider ut. Då kan du få många tips om hur man rider fullblod som kommer från banan...
När det handlar om skänklarna så handlar det mer om att tänka "skänkel" än att ge dem. Fullbloden är känsliga varelser och de flesta knapparna sitter i manken. Att börja klämma om dem med benen kan ge överaskningar... *s*



tack för att du la ner tid att skriva. Och det var camilla moberg jag köpte min häst utav så pratar rätt ofta med henne :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp