Mmm...
Jag red en del för Yvonne Durant, en av nordens mer meriterade jockeys och galopptränare. En av hennes hästar hade jämt tungan hängande ute och det var definitivt inte en av stallets sämsta hästar. Förmodligen så balanserade han upp sig själv med tungan... *ler*
Men skämt åtsida så tror jag inte du skall hänga upp dig på att hästen hänger ut tungan. Det är inte helt ovanligt i galoppvärlden. En del hästar trivs helt enkelt med att ha tungan ute. Och försöker hon inte stoppa tungan över bettet så är det ingen fara (i så fall skulle man kunna prova med vad som inom galoppvärlden kallas för ringbett men som är helt okänt utanför galoppen). Inom galoppen rids stort sett alla hästar med ett typ av bett, ett vanligt tvådelat bett. Det handlar mer om mjuka händer, inte korta upp eller jobba för mycket med tyglarna och hålla kontakt med manken på hästen. Rider du med "galoppfattning" (korsade tyglar eller med tyglarna i brygga) på tyglarna? Ställer hon sig är det bra att komplettera med en halsrem. Själv så rider jag aldrig utan halsrem på någon häst jag rider...
De flesta galopphästar går i en skrittmaskin innan man rider ut med dem. Den mesta explosiva energin har då gått åt när det är dags att hoppa upp. Har du inte tillgång till en skrittmaskin så kan det vara en idé att longera hästen en stund innan du hoppar upp. Har du ridit galopphästar förut? Moberg tränar galopphästar i Udddevalla. Fråga om du kan få följa med ut när de rider ut. Då kan du få många tips om hur man rider fullblod som kommer från banan...
När det handlar om skänklarna så handlar det mer om att tänka "skänkel" än att ge dem. Fullbloden är känsliga varelser och de flesta knapparna sitter i manken. Att börja klämma om dem med benen kan ge överaskningar... *s*