Little Boy

Sv: Little Boy

när jag red på ridskola fick jag ALLTID (okej, nästan, varannan gång) rida en häst som jag bara inte kan med. hon var stenhård i munnen, man kunde sitta och såga henne(nu gjorde jag inte det, men bara så att ni förstår) och överkänslig för skänklarna och superhet. helt hopplös för mej som inte passade alls på henne. på volterna rusade hon bara iväg och slängde in baken och sköt ut bogen, i skängelvikning måste man ju använda sidförande skänkel, och om man nuddar henne med benen så rusar hon rakt fram och man måste styra in henne i väggen för att få stopp på henne. skulle man galoppera så rivstartade hon så underlaget sprutade åt alla håll. nej vi passade inte ihop och ändå fick jag alltid rida henne trots att vi upprepade gånger sagt ifrån. fast detta är närmare 5 år sen nu..

Juliia: Hästars känslighet för vikt och skänklar har knappast med deras tyngd att göra... det är ju inga pansarkryssare vi snackar om direkt. Levande varelser som faktiskt känner minsta lilla huvudrörelse vi gör på deras rygg. Huruvida man behöver stöd på tygeln när man rider dressyr kan diskuteras i all oändlighet för det beror på vad man menar med stöd.

Tråden i övrigt: Jag upplever det som att de flesta hästar egentligen gör som vi ber dem om, problemet är bara det att vi människortror att vi ber om en viss sak när vi med vår kropp ger helt andra signaler, som hästen följer om den kan urskilja dem i allt störande "brus" vår bristande kroppskontroll medför.
Eftersom hästen då gjorde "fel" :crazy: i våra ögon blir de bestraffade och när det händer tillräckligt många gånger har vi snart en häst som har lärt sig att människor behöver man inte lyssna på, för de har ändå inget viktigt att tala om...:(
Man får alltid gå tillbaka till sig själv om man upplever att hästen inte gör som man säger.:) Det är mycket sällan hos hästen problemet sitter.

Lilla Gumman: Försök tänka steget före hela tiden och försök härleda till VARFÖR Boy gör på ett visst sätt. Det är inte lätt när man rider på ridskola och inte rider särskilt ofta men försök uppmärksamma hur du gjorde när Boy beter sig på ett icke önskvärt sätt, kanske var det något omedvetet du gjorde med din kropp? Din ridlärare borde uppmärksamma detta mer istället för att försöka ta bort problemen med hjälp av spön etc.
Lycka till!:)

Senast ändrad av en moderator:

Det var jag, den blivande dressyrtanten! :D Får se vad det blir av det, just nu står hästen i vila p.g.a. betäckning. Ska ultraljuda nästa vecka, är hon tom då så börjar vi om med igångsättningen. Så i höst någon gång borde vi vara redo för dressyrlektioner! Längtar! :banana:

juliia: är de du som rider honom på bilden på hemsidan? där är han jättefin... Men han o ja går liksom inte ihop bara... MEn ja gilar honmom jätte mkt som individ för han äe en underbar häst som har en aledes egen personlighet

Jag tycker att det är synd att du anser att fjordingar som helhet är envisa. Det stämmer inte alls in på de jag sysslat med. Ibland, ja, det är alla hästar. Men inte för jämnan.

Att en häst BÖRJAR jävlas (det är ju våran syn, hästen försöker nog bara undslippa obehag och/eller tristess, och vi kallar det för att jävlas) har ju en eller flera anledningar. Det jag skrev var att ingen häst föds sån, det är något de blir.

Det är en väldig skillnad på att gävlas och vara envis. Jag är ägare till två fjordingar. Dom är otroligt snälla och är oftast med på det jag vill. Pigga och glada men när dom väl sätter en envisa sidan till så är dom riktigt envisa och det är faktiskt så fjordingar fungerar för det ligger i deras natur och överlevnad. Ta tex andra bevarade vildraser. Dom är alla mer envisa. Inte av elakhet utan av den naturliga överlevnadsförmågan. Sen finns det självklart vissa hästar som blivit rent av odrägliga för att dom "uppfostrats" helt galet och det gäller alla raser :smirk:

Chappe: Nej, där är det inte jag som rider honom, tror det är Linda Mikaelsson, eller kanske Kajsa Skytt, minns inte riktigt.

Skreien: jag vet mycket väl att det inte är någon pansarkryssare, men hur många ridskolehästar är känsliga efter ett par år på ridskola? Dom blir ju som sagt avtrubbade av alla felaktiga hjälper vi sänder som du även skrev.

red föresten plutten idag, skojjigt värre, fast framdelsvändinngarna tappade energin efter hälften :p Ja han kan ju iallafall, sen var väll inte jag den bästa, är inte direkt expert på dressyr och gjorde antaligen en hel del fel (för så länge har jag ändp inte ridit)...

Måste ju säga att jag har sett den aktuelle fjordingen ridas av olika ryttare..

Det är en synnerligen en cool liten rackare.
Han ser stundtals riktigt trevlig ut i dressyren (om det är rätt ryttare som rider)

Må hända att det inte är en nybörjarhäst, det krävs lite av ryttaren, men när han fungerar, då har han en käck uppsyn..
Han är för övrigt en av de få på den aktuella ridskolan jag skulle kunna tänka mig att rida.

Jag tycker inte att det låter som en särskilt väl fungerande handikappridning - särskilt teorilektionerna blir ju väldigt märkliga, det är ju skillnad om man har ett rörelsehandikapp, ett begåvningshandikapp eller ett socialt handikapp, och att då ge normalbegåvade människor uppgifter för förståndshandikappade tycker jag verkar rätt olämpligt.

Det verkar ju i ärlighetens namn inte som att det fungerar särskilt bra när du ska rida boy, och om ingen annan i handikappgruppen kan rida honom heller (eftersom du inte får byta), så borde han väl inte gå de lektionerna i så fall? Då har de ju inte tillräckligt med handikapphästar, och får minska gruppen. Vad gör de om någon av de hästar ni brukar rida är halt - får den ryttaren låta bli att rida tills hästen är frisk igen då?

Jag tycker inte att det låter som en särskilt väl fungerande handikappridning - särskilt teorilektionerna blir ju väldigt märkliga, det är ju skillnad om man har ett rörelsehandikapp, ett begåvningshandikapp eller ett socialt handikapp, och att då ge normalbegåvade människor uppgifter för förståndshandikappade tycker jag verkar rätt olämpligt.

Nu har jag inget med just denna ridskola att göra men jag har jobbat på ridskola och haft bland annat handikappgrupp, så mitt svar är baserat på de erfarenheterna.

Om man bara har en handikappgrupp så kan det ju vara så att det blir många olika sorters handikapp i gruppen. Där jag var så fanns det inte möjlighet till att ha fler än en grupp, det var många som ville rida och handikappen blev tilldelad en timme/vecka. Där fick vi göra det bästa av det och anpassa de olika övningarna efter de olika ryttarna. Det är mycket svårt att få till en lektion så att de som tex "bara" har ett kroppsfunktionsfel känner sig nöjda. Man måste ju tänka på att ALLA får sin del av lektionen och får ut mesta möjliga.

Jag hade i alla fall så att de elever som var hyfsat ridvana och endast hade kroppsfunktionshandikapp fick flytta ut i vanlig grup, dock så fick de rida "sin häst".

I alla fall så tyckte mina handikappelever att det bästa var att ha sin fasta häst så långt det var möjligt, de vande sig vid hästen och dess rörelsemönster och hästen vande sig vid deras handikapp, vilket gjorde att eleven kunde koncentrera sig mer på att lära sig rida än att hela tiden lära känna ny häst.
Men det är säkert såklart olika från person till person.

Det ska tilläggas att det också är svårt att hitta en BRA handikapphäst, vi hade ett par-tre stycken som var perfekta och ytterligare ett antal som var ok, dock så är det ju inte alla ridksolor som har den turen.

Just denna aktuella ridskola har problem med hästar öht! Dom skulle behöva fler även till vanliga lektionerna. Så jag har förståelse för att just denne Boy får gå, han är ju tuff och viktbärande samt hyfsat stabil i skallen.

Det låter jobbigt och trist för dig, men du verkar ändå optimistisk och ser det som en utmaning! Bra inställning! :) Det jag inte förstår (och kanske egentligen inte har med att göra) är varför du rider i en handikappgrupp över huvud taget? För asperger är väl en social/neuropsykologisk diagnos - och jag förstår inte hur den diagnosen skulle göra dig olämplig i en vanlig ridgrupp? Jag har varit lite på Vällingby ridskola t.ex., och där jobbar de väldigt mycket med att integrera funktionshindrade ryttare till de vanliga grupperna. Det låter på dig som att du efter omständigheterna hanterar Boy på ett ypperligt sätt, och att du borde kunna hantera de andra ridskolehästarna lika bra. I en vanlig ridgrupp får du (förhoppningsvis) rida olika hästar, men ridlärarna fördelar ju inte (förhoppningsvis) hästarna helt slumpvis utan de som är lite mindre duktiga får de lugnare hästarna och de modiga och duktigare får de lite svårare, detta för att så länge som möjligt hålla ridgruppen på en jämn nivå.

jag har ridit i 1½ år och kommer från finland, min favvo ponny är romeo fast han bits och skenar m.m men några bra råd som funkar på min envisa romeo:

ha fötterna längre bak när du skänklar

när han stannar till skritt driver du på honom genast

beröm av allt du har när han lyder och ge nåt gott efter lektionen

kom ihåg att: skänkla en gång först sedan sätter du fötterna en aning bakåt och skänklar, lyder han inte skänklar du tills du känner att han är på väg då kämpar du tills han lyder, men om han inte visar nån reaktion som t.ex höjer huvet, öronen bakåt för att lyssna eller går snabbare. då ska du använda spö
(rider du dressyr så ska du ha långt spö) lyder han inte när du ger normalt med spöet så smäller du lite hårdare annars kan du också testa om han lyder bättre när du spöar på hans andra sida, eller anbvänd ett kort spö och spöa på halsen man inte så hårt, när han lyder berömmer du honom väl. prova :banana:

Såklart man inte enbart svänger med tyglarna, men det är inte direkt det lättaste att svänge en tung fjording med bara skänklar och vikten. Likaså är det lite svårt att rida dressyr utan stöd på tygeln...

Hur gör då westernryttare o barock exempelvis??:confused:

Hej (:
Jag skötte Boy när han stod på ridskolan (han är såld nu, eftersom att han inte passade in i lektionsverksamheten och gått som ridskolehäst hela livet). Han är verkligen ingen dålig häst, han var bara så fruktansvärt trött på att gå på ridskola. Men han kan verkligen gå jättebra i dressyren i "rätta förhållanden" etc, och han tycker det är riktigt roligt att hoppa, även om han inte riktigt har ben för det. Men "lilla gumman" är ju som sagt inte så erfaren som ryttare, och då kan jag hålla med om att han kunde vara för jävlig mot den som red ;) Han är inget dressyress eller så. Bara lite seg (: Han kräver att man verkligen bestämmer sig för vad han ska göra, och sedan genomför det, och så måste man driva som en tok ;D Inte hela tiden, dock, det är ju ingen idé att göra en redan skänkeldöv häst ännu mera skänkeldöv. Mycket säte och vilja! :D
Boy är och förblir den bästa, <3

Ha det! (:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama