L
Lilla Gumman
Sv: Little Boy
Hej!
Jag är med i Ludvika Ridklubb. http://www.ludvikaridklubb.se/ och där finns Little Boy med som ponny, kolla på ponnyer så är han sist i andra raden.
Jag går i en handikappgrupp.
Alla kan trava självständigt utom jag och en tant. Tanten som inte kan trava själv rider mest häst, hon har svårt att gå och tar sig upp på hästen med hjälp av en brygga. Hon måste ha ledare hela tiden och törs knapp trava ens.
Två tjejer kan galoppera självständigt. En 11-årig tjej har sin mamma som går bredvid och när hon ska galoppera får mamman ta tyglarna och springa med.
Vi går sicksack mellan koner.
Vi får gå i en kort labyrint bestående av sex eller kanske åtta bommar lagda på marken och så ska man gå mellan dem, de är alltid utlagda så att man måste svänga på nåt ställe.
Vi får öva på igångsättningar och halter. Vi får göra volter. Men aldrig serpentiner, fast gå mellan konerna i sicksack blir ju nästan som serpentin.
Alla får skritta och trava över bommar utlagda på marken. Vi får även trava över krysshinder som är så låga att hästen bara tar ett pytteskutt över, i stort sett skulle hästen kunna kliva över hindret så lågt är det. Jag ville så gärna hoppa och de första gångerna ledde de hästen över. Jag köpte "Stora ridboken för unga ryttare" i helgen och såg att så kan man göra, så de har inte gjort fel. Men jag fick ju givetvis stå i fältsits innan jag kunde hoppa över hinder.
De två tjejerna som kan galoppera självständigt får ibland hoppa över lite högra hinder, som är max en halvmeter höga skulle jag gissa.
När vi ska trava eller galoppera säger ridläraren att de som inte vill eller klarar det får gå innanför spåret.
I början när jag var precis ny och de som kunde skulle galoppera fick någon hålla i min häst (de 7 första lektionerna Viada, sedan Boy) och så fick jag vänta till de var klara bara för att min häst inte skulle sticka iväg och galoppera med de andra. Men nu kan jag skritta runt lite när de andra galopperar, det brukar gå bra.
Under sportlovsveckan hade de andra grupperna aktivietsvecka och de fick ta ryttarmärken och sånt. Istället fick vi sitta i köket och prata om vad vi ville göra resten av terminen. Teori blev ett förslag som kom igång efter nästnästa ridlektion.
Vi fick börja med teori för Ryttarmärke 1 för handikappade. Vi har fått lära oss lite grann om hästens färger och kroppsdelar och sånt. Allting gick så sakta men den som höll i teorin sa att det var nödvändigt för att alla skulle kunna hänga med.
På provet fick vi tre jättelätta uppgifter. En tecknad häst hade sex delar skrivna under den. Vi fick sedan skriva rätt siffror vid huvudet, knät, svansen och sådant, alla ställen var noga utmarkerade så det gick inte att göra fel. Vi fick också måla en häst brun och skulle känna igen sadeln och tränset (var det grimman också kanske?) men bara till namnet. Alla hade alla rätt.
Även på påsklovet blev det aktivitetsvecka, fast utan förvarning denna gång (årsplaneringen har jag ännu inte fått, trots att jag betalat först halva terminsavgiften och sedan andra halvan senare). Medan de andra grupperna hade skojiga saker för sig fick vi se en film om hästsäkerhet.
Under nästa termin kan det hända att vi får jobba med Minignägg (lågstadiet), Midignägg (mellanstadiet) eller Maxignägg (högstadiet) beroende på vilken nivå vi är på i gruppen. Jag vill bara tillägga att jag fyller 32 om några veckor och är normalintelligent. OK, jag var väl ingen stjärna i skolan. Men sitta med uppgifter för grundskolan, hm, undrar hur det blir. Jag skulle förmodligen kunna jobba mig igenom ett sånt där häfte på några veckor, fast man måste ju behärska sig och göra allt i samma takt som de andra.
Hälsningar
Lilla Gumman
Hej!
Jag är med i Ludvika Ridklubb. http://www.ludvikaridklubb.se/ och där finns Little Boy med som ponny, kolla på ponnyer så är han sist i andra raden.
Jag går i en handikappgrupp.
Alla kan trava självständigt utom jag och en tant. Tanten som inte kan trava själv rider mest häst, hon har svårt att gå och tar sig upp på hästen med hjälp av en brygga. Hon måste ha ledare hela tiden och törs knapp trava ens.
Två tjejer kan galoppera självständigt. En 11-årig tjej har sin mamma som går bredvid och när hon ska galoppera får mamman ta tyglarna och springa med.
Vi går sicksack mellan koner.
Vi får gå i en kort labyrint bestående av sex eller kanske åtta bommar lagda på marken och så ska man gå mellan dem, de är alltid utlagda så att man måste svänga på nåt ställe.
Vi får öva på igångsättningar och halter. Vi får göra volter. Men aldrig serpentiner, fast gå mellan konerna i sicksack blir ju nästan som serpentin.
Alla får skritta och trava över bommar utlagda på marken. Vi får även trava över krysshinder som är så låga att hästen bara tar ett pytteskutt över, i stort sett skulle hästen kunna kliva över hindret så lågt är det. Jag ville så gärna hoppa och de första gångerna ledde de hästen över. Jag köpte "Stora ridboken för unga ryttare" i helgen och såg att så kan man göra, så de har inte gjort fel. Men jag fick ju givetvis stå i fältsits innan jag kunde hoppa över hinder.
De två tjejerna som kan galoppera självständigt får ibland hoppa över lite högra hinder, som är max en halvmeter höga skulle jag gissa.
När vi ska trava eller galoppera säger ridläraren att de som inte vill eller klarar det får gå innanför spåret.
I början när jag var precis ny och de som kunde skulle galoppera fick någon hålla i min häst (de 7 första lektionerna Viada, sedan Boy) och så fick jag vänta till de var klara bara för att min häst inte skulle sticka iväg och galoppera med de andra. Men nu kan jag skritta runt lite när de andra galopperar, det brukar gå bra.
Under sportlovsveckan hade de andra grupperna aktivietsvecka och de fick ta ryttarmärken och sånt. Istället fick vi sitta i köket och prata om vad vi ville göra resten av terminen. Teori blev ett förslag som kom igång efter nästnästa ridlektion.
Vi fick börja med teori för Ryttarmärke 1 för handikappade. Vi har fått lära oss lite grann om hästens färger och kroppsdelar och sånt. Allting gick så sakta men den som höll i teorin sa att det var nödvändigt för att alla skulle kunna hänga med.
På provet fick vi tre jättelätta uppgifter. En tecknad häst hade sex delar skrivna under den. Vi fick sedan skriva rätt siffror vid huvudet, knät, svansen och sådant, alla ställen var noga utmarkerade så det gick inte att göra fel. Vi fick också måla en häst brun och skulle känna igen sadeln och tränset (var det grimman också kanske?) men bara till namnet. Alla hade alla rätt.
Även på påsklovet blev det aktivitetsvecka, fast utan förvarning denna gång (årsplaneringen har jag ännu inte fått, trots att jag betalat först halva terminsavgiften och sedan andra halvan senare). Medan de andra grupperna hade skojiga saker för sig fick vi se en film om hästsäkerhet.
Under nästa termin kan det hända att vi får jobba med Minignägg (lågstadiet), Midignägg (mellanstadiet) eller Maxignägg (högstadiet) beroende på vilken nivå vi är på i gruppen. Jag vill bara tillägga att jag fyller 32 om några veckor och är normalintelligent. OK, jag var väl ingen stjärna i skolan. Men sitta med uppgifter för grundskolan, hm, undrar hur det blir. Jag skulle förmodligen kunna jobba mig igenom ett sånt där häfte på några veckor, fast man måste ju behärska sig och göra allt i samma takt som de andra.
Hälsningar
Lilla Gumman