Little Boy

Sv: Little Boy

Hej!

Jag är med i Ludvika Ridklubb. http://www.ludvikaridklubb.se/ och där finns Little Boy med som ponny, kolla på ponnyer så är han sist i andra raden.

Jag går i en handikappgrupp.

Alla kan trava självständigt utom jag och en tant. Tanten som inte kan trava själv rider mest häst, hon har svårt att gå och tar sig upp på hästen med hjälp av en brygga. Hon måste ha ledare hela tiden och törs knapp trava ens.

Två tjejer kan galoppera självständigt. En 11-årig tjej har sin mamma som går bredvid och när hon ska galoppera får mamman ta tyglarna och springa med.

Vi går sicksack mellan koner.
Vi får gå i en kort labyrint bestående av sex eller kanske åtta bommar lagda på marken och så ska man gå mellan dem, de är alltid utlagda så att man måste svänga på nåt ställe.
Vi får öva på igångsättningar och halter. Vi får göra volter. Men aldrig serpentiner, fast gå mellan konerna i sicksack blir ju nästan som serpentin.

Alla får skritta och trava över bommar utlagda på marken. Vi får även trava över krysshinder som är så låga att hästen bara tar ett pytteskutt över, i stort sett skulle hästen kunna kliva över hindret så lågt är det. Jag ville så gärna hoppa och de första gångerna ledde de hästen över. Jag köpte "Stora ridboken för unga ryttare" i helgen och såg att så kan man göra, så de har inte gjort fel. Men jag fick ju givetvis stå i fältsits innan jag kunde hoppa över hinder.

De två tjejerna som kan galoppera självständigt får ibland hoppa över lite högra hinder, som är max en halvmeter höga skulle jag gissa.

När vi ska trava eller galoppera säger ridläraren att de som inte vill eller klarar det får gå innanför spåret.

I början när jag var precis ny och de som kunde skulle galoppera fick någon hålla i min häst (de 7 första lektionerna Viada, sedan Boy) och så fick jag vänta till de var klara bara för att min häst inte skulle sticka iväg och galoppera med de andra. Men nu kan jag skritta runt lite när de andra galopperar, det brukar gå bra.

Under sportlovsveckan hade de andra grupperna aktivietsvecka och de fick ta ryttarmärken och sånt. Istället fick vi sitta i köket och prata om vad vi ville göra resten av terminen. Teori blev ett förslag som kom igång efter nästnästa ridlektion.

Vi fick börja med teori för Ryttarmärke 1 för handikappade. Vi har fått lära oss lite grann om hästens färger och kroppsdelar och sånt. Allting gick så sakta men den som höll i teorin sa att det var nödvändigt för att alla skulle kunna hänga med.
På provet fick vi tre jättelätta uppgifter. En tecknad häst hade sex delar skrivna under den. Vi fick sedan skriva rätt siffror vid huvudet, knät, svansen och sådant, alla ställen var noga utmarkerade så det gick inte att göra fel. Vi fick också måla en häst brun och skulle känna igen sadeln och tränset (var det grimman också kanske?) men bara till namnet. Alla hade alla rätt.

Även på påsklovet blev det aktivitetsvecka, fast utan förvarning denna gång (årsplaneringen har jag ännu inte fått, trots att jag betalat först halva terminsavgiften och sedan andra halvan senare). Medan de andra grupperna hade skojiga saker för sig fick vi se en film om hästsäkerhet.

Under nästa termin kan det hända att vi får jobba med Minignägg (lågstadiet), Midignägg (mellanstadiet) eller Maxignägg (högstadiet) beroende på vilken nivå vi är på i gruppen. Jag vill bara tillägga att jag fyller 32 om några veckor och är normalintelligent. OK, jag var väl ingen stjärna i skolan. Men sitta med uppgifter för grundskolan, hm, undrar hur det blir. Jag skulle förmodligen kunna jobba mig igenom ett sånt där häfte på några veckor, fast man måste ju behärska sig och göra allt i samma takt som de andra.

Hälsningar

Lilla Gumman

Vad skönt att höra att det finns folk som inte drar alla hästar av en viss ras över en kam! Jag har som sagt ridit och kört flertalet fjordingar, och ingen av dem är "envis som synden" även om vi har haft våra stunder. Och alla har tyckt om att hoppa, springa fort, etc. Har själv hoppat 130 cm med fjording, inga problem. Som sagt, de blir vad man gör dem till, men om man från början har en inställning att de "är envisa" så är det klart att de kan bli det också. Fjordingar är underbara allroundhästar, det finns få saker de inte klarar av! (Finns det över huvud taget NÅT de inte klarar? :))

Gisburne skrev:
Vad skönt att höra att det finns folk som inte drar alla hästar av en viss ras över en kam! Jag har som sagt ridit och kört flertalet fjordingar, och ingen av dem är "envis som synden" även om vi har haft våra stunder.

Lite OT men jag skulle nog vilja påstå att alla hästar som regel är envisa som synden:angel: Men att det inte alltid märks förrän det kommer nån lika envis j*vel till människa och ska ha åsikter:devil: ;)

Ja har själv ridit boy när han gick på ridskola i Kopparberg. För det sörsta var han knappt inriden då, för det andra så var han stark som en oxe o hade ett alledes för starkt bett. Det var ingen häst som passade mej. Men jag vill också tilllägga att ridläraren lät sion 7 åriga son rida på honom. Men det var ingen häst som passade mej ocj jag tycker inte att han passar som ridskolehäst. Även om han är bättre inriden nu än när jag red honom.

Hej!

Little Boy är så söt. Som alla fjordingar är. Men inte är han ett dugg söt när han tjurar och går på.

Hälsningar

Lilla Gumman

om ni tror att ALLA fjordingar är envisa så har ni fel.. eller så är nog inte min eller någon annan utav dom fjordingarna jag ridit fjordingar.. hmm dom kanske är någon annan ras fast dom ser ut som fjordingar?min fjording har nästan aldrig gjort nått dumt och har han gjort det så har det räckt att säga till honom en gång.. det kallar iaf inte jag envis.

det är nog bara okunskap hos den ryttaren som uppfostrat hästen.

alla hästar är egna individer!

Hej!

Ja ... alla hästar är individer. Börjar ju precis lära känna Little Boy, och det kanske tar lite längre för mig att lära mig behärska honom än det hade gjort om jag fått en annan häst. Får acceptera det helt enkelt.

Jag kan kanske få rida Viada, om tanten som rider henne blir sjuk och den som leder lektionen går med på det. Men att jag får rida någon annan häst ser jag som en dröm.

Hälsningar

Lilla Gumman

Har inte orkat läsa hela tråden, blir då trött... Boy är inte en dålig häst! Jag rider på den ridskolan med, tävlar honom endel oxå, Han är inte den lättaste, för att han är envis, han har lärt sej att maska om man inte är bestämd mot honom. Jag får ofta rida honom och måste nog påstå att jag rider honom bra. Jag har lärt mej hans "knappar" jag vet hur jag ska göra. Man måste lära sej honom, jag rider inte andra hästar lika bra som jag rider honom just för att alla hästa är olika... Uppreper, Boy är ingen dålig häst som inte kan nånting, han går i form, kan göra framadels/bakdelsvändningar, skänkelvikning och hoppa, iaf ganska högt (85 cm har jag hoppat med honom), han är inte värdelös men jag förstår om han är svår när man inte är en jätte bra ryttare (inget illa menat eller så :) )

Sen det där med 2 spön, Anni (ridskoleshefen) har fått för sej att det funkar bra, jag förstår inte riktigt poängen, det går ju inte styra då... Men jag tycker att du ska säga till henne (om det är henne du rider för) att du hälldre vill rida en annan häst en Boy (Viada var det kanske), i alla fall oftare. Du och hon som brukar rida Viada kanske kan rida henne varannan gång eller något sånt?

Kram Julia

Juliiia skrev:
Sen det där med 2 spön, Anni (ridskoleshefen) har fått för sej att det funkar bra, jag förstår inte riktigt poängen, det går ju inte styra då...

Inte gå att styra:confused: :crazy: Va?! Det är väl inte mer svårstyrt med två än med ett/fyra/inget spö:crazy:

Fjordhestar er envisa.... Vi har några på vår ridskola, som er lite envisa, men lugna..... Helle, hon ena, er lite slø med nybørjare, men rider hur bra som helst med erfarna ryttare på....! Och hon har ingen respekt med folk från bakken av, och det er besværligt......!
Men annars er hon ju lite mysig på boksen, får hon tycker om uppmerksamhet...!
Och den andra fjordhesten, er hur snæll som helst, men lite vel busig...
En jag kjenner hoppade av honnom, pga av tyckte det var kul at springa och bocka lite... Men annars er han en riktig rolig kille....

Men du, Lilla gumman: Varfør frågar du inte om at byta hest då, om han er før svår. Och rida med spø, tycker jag inte om helt...
du er ju nybørjare, og ska klara att håndtera hesten med sjænklar og din hand.. Och sits...!
Anvend inte spø, nær du inte ens kjenner hur hesten egentligen er...

Hej!

Jag har frågat, om jag kan få rida en annan häst. Jag har då fått till svar, att det inte finns någon annan häst.

Alla i våran grupp har en bestämd häst och det är svårt att få byta häst. Lina som har ridit i ungefär 7 år totalt har Rocky (Alpen Rock) och vi har pratat om att byta häst med varandra. Men än har jag inte fått rida Rocky och hon har inte fått rida Boy.

Tanten som rider Viada klarar nog inte av att rida Boy. Och i våran handikappgrupp går bara samma hästar hela tiden och några andra utöver dem som brukar gå kan vi inte få rida.

Jag började rida Boy utan spö, men under första lektionen då han spelade pajas för att testa mig fick jag ett spö. Men då han bröt ut på den sida där jag inte hade spö fick jag ett spö till. De andra som leder lektionen brukade i början ge mig bara ett spö, men när han konstrade och Anni fick se det sa hon ungefär "jag har ju sagt att du ska ha två spön".

I början fick jag inte ens skritta honom på långa tyglar för då blev det kaos. Nu kan jag skritta honom på långa tyglar och jag får välja om jag ska ha spö eller inte. Men så fort han konstrar brukar nån fråga om jag ska ha ett spö, eller två. Jag tyckte först att det var knöligt att både hålla i spöt och trava samtidigt, men nu går det hyfsat.

Jag antar att jag ska få vara glad som alls får rida. Och så småningom kan jag nog lära mig att kontrollera Boy. Men inte är det en nybörjarhäst direkt.

Hälsningar

Lilla Gumman

Holly skrev:
Fjordhestar er envisa....

sluta säga såhär.. ni vet inte vad ni pratar om! alla hästar är individer! det är precis som att säga att alla finnar gillar att supa och basta och att alla kineser älskar ris.

Vet inte om jag håller med. :smirk: Ingen av mina hästar har varit särskilt envisa av sig, även om de ibland protesterar, och det är jag övertygad om att alla hästar gör ibland. Men jag ser inte det som envishet, bara att de försöker säga någonting som jag har missat. Men det kanske bara är jag som inte är en envis jä*el som mopsar mig mot hästarna, så de behöver inte mopsa sig mot mig heller? :D

Lyrazel skrev:
Inte gå att styra:confused: :crazy: Va?! Det är väl inte mer svårstyrt med två än med ett/fyra/inget spö:crazy:

Jag tycker att det är svårt att styra om man har massa spön i händerna då iaf jag får svårare att hålla tyglarna bra, vilket gör det svårare att svänge om hästen t.ex brukar hänga på bettet=längre tyglar som inte går att korta upp på ett smisigt sätt= går inte att svänga bra.

Jag måste få träffa dina hästar nån dag... Alla mina medryttarhästar har varit envisa som rosa grisar hela bunten:D Samt alla hästar jag nånsin ridit på, utom min gamla sköthäst som var en riktig toffel.

Lyrazel skrev:
Men man svänger ju inte med tyglarna:crazy: men men...

Såklart man inte enbart svänger med tyglarna, men det är inte direkt det lättaste att svänge en tung fjording med bara skänklar och vikten. Likaså är det lite svårt att rida dressyr utan stöd på tygeln...

Det är precis därför jag skrev ovan att vissa hästar inte ska gå på ridskola, för de blir tungridna och envisa. (Vantrivs.) En häst ska inte vara så, de föds inte så och de blir det enbart om de rids/hanteras fel. Tråkigt, men sant, är väl att de flesta ridskolehästar är så. :( Men det behöver inte vara så att rida, det märker man direkt när man börjar rida privathästar istället.

Haha, klart du får träffa dem! Säg till om du har vägarna förbi! (Var bor du?)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama