Mitt råd är att låta dem vara ifred så mycket som möjligt. Reta henne inte. Det går över.
Jag har också ett sånt sto, men 7 resor värre...
Hon blir aggressiv bara man tittar mot hennes box.
De första dagarna efter fölning får man försöka slänga in halm och hålla torrt i boxen så gott det går. Hon brukar lugna sig efter sin fölbrunst, som kommer relativt tidigt. Skönt!
Hon är en exemplarisk mor och tar hand om sinna ungar på bästa sätt och det är tur, för annars kunde jag inte ha henne till avelssto.
Får jag mot förmodan tag på henne dessa första dagar så är hon med ens en ängel
och även ute i hagen är hon snäll, men boxen den försvarar hon med näbbar och klor.
Jag vet iallafall att hon inte kommer med "tomma" hot. Hon går till regelrätt anfall med krökt nacke och bakåtslickde öron om man försöker komma in i boxen.
Det lugnaste är att bara låta henne vara ifred och irritera henne så lite som möjligt.
Det som oroar mig är om det skulle hända henne eller fölet något så man måste ha tag på henne innan hon hunnit lugna ner sina hormoner. Den dagen hoppas jag att veterinären har någon bra lösning...
Nu har hon även hunnit med sin 30-dygnsbrunstoch blivit seminerad på den. Igår konstaterades hon dräktig!!
Jag var övertygad om att hon var dräktig redan innan vi kollade eftersom hon numera endast vänder öronen bakåt för att lyssna och har samma godmodiga uttryck som en nymjölkad ko..
Snacka om att ha två personligheter, tiger och kossa...
Fölungarna blir tama så snart jag regelbundet kan ta fast dess mor. Då brukar jag binda upp henne i boxen och pyssla med fölet. Hon är lite märklig, för så snart hon är fast så får jag röra mig i boxen och ta på fölet...