Litet stall?

lil-sis

Trådstartare
Byggnaden som ska inrymma "mina" boxar är ungefär 4.5x5m. Hästarna går på lösdrift, så boxarna kommer bara användas när hovis är på plats, när man göra saker med den ena, om någon blir sjuk eller så.

Kommer inte att ha några hästar över 150cm i stallet (mest för att jag vill att de ska ha ungefär samma behov av näring och den som styr är min connemara som torde bli D-ponny när hon är klar).

Just nu är det någon form av förvaringsplats med tusen saker i, det måste bort men sen är det "bara" gjuta golvet och bygga boxarna kvar.

För att få till bra boxmått OCH en bra stallgång funderar jag på att göra vikbar vägg till den ena boxen.

Taket behöver stöttas upp men det tror jag inte att jag måste ta så stor hänsyn till, han som bygger löser det som behöver lösas.

Men hur löser jag det bäst?! Känns som att det är bra om det blir bra på en gång...!

Dörren sitter längst till höger på den väggen som är 4.5m.

Så småningom så vill jag väl även förvara utrustning där inne, det är ju inte så kul att ha inne i huset :D Även om det av smutsskäl spelar mindre roll med tre hundar som drar in skit hela tiden.
 
Sv: Litet stall?

Det låter svårt att få in bra boxar i en byggnad som är 4.5X5 meter.
Två boxar som är 2.5X3 låter väl rimligt, men då får du en för smal stallgång.
och 2.5X3 blir 7.5 kvadratmeter vilket ju blir D-ponnymått (kräver 7 kvadrat; liten storhäst ska ha 8 kvadratmeter).

Du skriver att ingen häst ska vara större än 150 men en 150cm häst kräver ju 8 kvadratmeter som minsta yta.
 
Sv: Litet stall?

Tror det bästa är att göra en box och ett litet förvaringsutrymme. Du kommer inte att få in 2 boxar med godkända mått av vad jag kan se.
 
Sv: Litet stall?

Enligt jordbruksverket får man minska boxstorleken till 85% om boxen bara används för tillfällig uppstallning så då funkar ju måttet 2,5x3. Det är så stora boxar som jag skulle göra. Har stått i ett stall med 1,5 m stallgång och det funkar även om det är trångt. Måste du ha två boxar eller räcker det med en? Isf får du ju plats med förvaring, annars går det väl klämma dit ngn garderob. Du får tänka compact living helt enkelt:).
Jag hade tidigare ett stall med måtten 5,5x6,5 och det funkade fint till två d-ponnier och en shettis och förvaring och liten stallgång för hovslagaren. Fast när vi gjorde i ordning hästarna stod vi alltid i boxarna.
 
Sv: Litet stall?

Ska fråga Jordbruksverket vad som menas med tillfällig uppstallning.
Då räcker det med 85% av minimimåttet och då går det.

Och jo det är ett pluttigt utrymme!
 
Sv: Litet stall?

Om jag har den ena fronten vikbar/fällbar/flyttbar så blir det ju en schysst yta för exv hovis. *funderar*

Det KAN vara någon halvmeter större åt alla håll, jag har gort en väldigt amatörmässig mätning bland alla sakerna.

Han som bygger påstår att det är typ 5.5x6. Vi får se vem som har rätt sen när det är tomt!
 
Senast ändrad:
Sv: Litet stall?

Det måste ju fungera som tillfällig om du nu har en väl fungerande lösdrift och ämnar att ha dem där större delen av året. Kan ju vara skönt att kunna ta in dem i stallet om vädret är pissigt eller om du behöver sjukbox. Du får återkomma med de korrekta måtten:).
 
Sv: Litet stall?

Det låter svårt att få in bra boxar i en byggnad som är 4.5X5 meter.
Två boxar som är 2.5X3 låter väl rimligt, men då får du en för smal stallgång.
och 2.5X3 blir 7.5 kvadratmeter vilket ju blir D-ponnymått (kräver 7 kvadrat; liten storhäst ska ha 8 kvadratmeter).

Du skriver att ingen häst ska vara större än 150 men en 150cm häst kräver ju 8 kvadratmeter som minsta yta.

Vad gäller stallgågen så är de angivna måtten hos jordbruksverket bara rekomendationer. Det står BÖR och inte skall/måste etc. Så det är fullt lagligt att ha smalare stallgång än 2,5m.
 
Sv: Litet stall?

Om det var mitt stall så skulle jag ha en fullstor box, det är vad man behöver för en långvarigt sjuk häst.
Och en skötselplats bredvid på 2m.
Skötselplatsen skulle jag göra en stor dörr till så att den dels gick att stänga som 4,5x2m och dels som 3x2m.
Så att man kan gå och fika i lugn och ro med en häst där.

Saker skulle jag ha på annan plats där det är uppvärmt.
 
Sv: Litet stall?

Behöver du verkligen två boxar då? Om det är korttidsuppstallning får man väl ha spilta? I så fall skulle du kunna ha en box (för att ha tillgång till sjukbox) och en uppställningsplats/spilta.
 
Sv: Litet stall?

du kan få plats med 2 boxar med minimi mått för D ponny och en stallgång på 1,5m. boxarna blir 7 kvm stora 2,5*3m.
du kommer kunna ha sadlar och utrustning i ena änden av stallgången och då blir det en yta på 1,30 * 1,50m, dvs knappt 2 kvm. övrig stall yta behöver ju vara fri för att komma fram med häst.
bukenr8a.jpg
[/IMG]

men, om du gör boxarna till engelska boxar, dvs boxdörrarna rätt ut, så kommer du få plats med 2 boxar godkända för stor häst (9kvm 2,5*3,6) och förvaring till foder och utrustningpå baksidan av stallet.
bukenr8b.jpg
framsida, boxdörrar
bukenr8c.jpg
baksida
bukenr8d.jpg
översikt

förvarings rummen på baksidan blir ca 90 *2,5m st, dvs gå in backa ut men det är i alla fall ngt att förvara utrustning i.

sen kan man ju alltid bygga en uppbindnings stock ute med gjuten platta och nära till vattenslang, då har du plötsligt både en skötselplats, spolspilta och plats för hovslagaren (vid fint väder dvs).
 
Sv: Litet stall?

men sen brukar det ofta bli billigare att bygga nytt än att renovera, det är ett stort jobb att lyfta tak, gjuta om osv :/
 
Sv: Litet stall?

Jag hade gjort så att du kan sätta upp 2 boxar med tillfälliga väggar i ligghallen i stället och då använt denna byggnaden till att göra en skötselplats och förvaring.
 
Sv: Litet stall?

Taket är redan lyft en gång och golvet ska gjutas men byggnaden kommer inte göras om. Det är bara materialet som kostar.
 
Sv: Litet stall?

Inte så dum idé.
Varje box med egen ingång och så ett serviceutrymme bakom för utrustning.
Då så behövs ju ingen stallgång.
Det går t.o.m. att ha serviceutrymme bakom bara ena boxen och därifrån dörrar till båda boxarna.
Till vardags så använder man då en av boxarna som skötselplats.
Ingång även utifrån då till serviceutrymmet.
 
Sv: Litet stall?

Det är sådan gammal ladugård i cement? Verkar besvärligt :D

Om det är 5.5x6 så blir det ju genast mycket lättare. Det är så svårt att få en uppfattning när det är belamrat med saker :angel:
 
Sv: Litet stall?

Ja vad ska du med en stallgång till? Ha något att sopa..?

Är det huvudsakligen en plats för skötsel du behöver så skulle jag satsat på att göra en sådan som i nödfall kan göras om till en box. Så har vi gjort pga platsbrist. Krokarna är nedtagbara, sadelbocken står löst och handtagen och fönster är skyddade.

Tycker du det är besvärligt att ta upp fler öppningar så skulle jag ha skötselplatsen direkt innanför dörren 2,5x4,5 meter och sedan en box på 2,5x4,5 innanför det. Kräver planering vid in- och utsläpp eftersom den inre hästen måste tas in först och ut sist, men det reder man väl när det behövs... Vi har lösdrift och har bara behövt ta in våra hästar en enda gång på 5,5 år, och det var när vi fick en linjebuss rakt in i hagen tidigt en januarimorgon...

Annars tycker jag Bucks förslag nr 2 var utmärkt! Fast jag hade gjort en dörr från ena förvaringsrummet in mot skötselplatsen också, alternativt bara haft förvaringsytan vid permanentboxen och så dörren in mot skötselplatsen istället. Ska en hovslagare kunna jobba bekvämt så bör man nog ha en närmare 4,5 meter lång uppstallningsplats?
 
Sv: Litet stall?

Ska fråga Jordbruksverket vad som menas med tillfällig uppstallning.
Då räcker det med 85% av minimimåttet och då går det.

Och jo det är ett pluttigt utrymme!

korttidsuppstallning: inhysning av hästar i permanenta eller tillfälliga stallar
under maximalt fem dygn, exempelvis gäststallar i samband med tävling. Om
syftet är att en häst ska stanna på platsen mer än fem dagar är det fråga om
stadigvarande uppstallning från första dagen.

källa, sidan 3 här http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
 
Sv: Litet stall?

Jo men de ska ju inte bo i stallet...
Det Elle12 menar är att 85% endast gäller vid uppstallning i samband med tävling. Sjukbox och vanlig box ska vara full storlek. Jag föreslår också en box på 8 kvm. En hovslagare som tvingas jobba i en smal stallgång riskerar att skada sig, så om du tänkt använda utrymmet till det så måste du ju tänka på det. Någon form av flyttbar vägg är inte så dumt. Frågan är hur man ska göra så att den blir stabil nog.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
794
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 473
Senast: Angel
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 791
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp