Litet stall?

Sv: Litet stall?

De tekniska problemen är inga problem, det stora problemet är bara att jag ska bestämma mig :D

Min första tanke var två "normalstora" boxar där den enas front är lätt att vika undan (och säkra) och ha det som "skötselplats" i normalfallet. Det blir ju nästan uteslutande en ponny man pysslar med medan den andra står i box. Men sen är det skönt om man kan "stänga in de" i förväg i väntan på t ex hovis så att de hinner torka.

Fördelen med att bestämma mig snabbt är att de som ska bygga kommer hem på söndag och har ingenting att göra just nu = det gäller att passa på! :D De ska även stolpa upp nästan 3ha hage åt djuren som nu går på kanske en 1/6 av ytan.

Allt gick lite snabbare än vad som kanske var tänkt...!
 
Sv: Litet stall?

Putsat tegel är också besvärligt.
Mitt stall i tegel är 5.80 brett, om det kan ge någon ledning.
Boxarna på kortänden är ponnyboxar.

Nya stallet blir med två sjukboxar och en stor yta där man kan sela ut en travhäst med sulky och allt om man vill.
Stallet byggs i anslutning till en stor sadelkammare med tvätt och dusch och toa om man vill.
Vatten och avlopp finns redan draget dit, liksom el.
 
Sv: Litet stall?

Jag kommer att ha det så att lösdrifternas ligghallar går att stänga in hästar i och så en dörr ut från ligghallen till en körväg med tak över in till stallet.
Du kanske kan ha det så du med?
Förutom gången med tak över kanske?
 
Sv: Litet stall?

485cmx535cm är byggnaden invändigt.

Det lutar åt två mindre boxar med lätt urtagbar mellanvägg så att det blir en "fullstor" box vid behov.
 
Sv: Litet stall?

485cmx535cm är byggnaden invändigt.

Det lutar åt två mindre boxar med lätt urtagbar mellanvägg så att det blir en "fullstor" box vid behov.

Vi hade ett mkt litet stall, två små ponnyboxar och en stallgång där utrustning hängde på vänster sida och foderlåda plus tvättmaskin stod på höger sida sen fanns det plats att rykta eller sko en häst (var man fler stod man i box eller utanför stallet vid ingången) det gick bra :) och när den ena hästen flytta och vi bara hade en häst slog vi ut mellanväggen och det blev en enda stor box.
 
Sv: Litet stall?

20131017_152730_zpse44231fb.jpg


Såhär ungefär blev det. Skåpen rymmer selar, schabrak och foder just nu, sadlarna hänger nästan uppe i takhöjd. Två godkända dponnyboxar och en schysst stallgång blev det.
 
Sv: Litet stall?

Såg ju bra ut det där. Jag noterar dock en ganska ordentlig glipa mellan golvet och boxdörren. Jag råder dig att gjuta upp en klack där så att inte någon häst får in en hov under dörren om den rullar sig. Det blir inte så trevliga skador av sånt. Byt ut gallret i fönstret. Det kommer inte att hålla om en häst kängar in en fot i det.
 
Sv: Litet stall?

Ingen glipa på andra sidan ;) sitter bräda där som håller bädden på plats.
 
Sv: Litet stall?

20131017_152730_zpse44231fb.jpg


Såhär ungefär blev det. Skåpen rymmer selar, schabrak och foder just nu, sadlarna hänger nästan uppe i takhöjd. Två godkända dponnyboxar och en schysst stallgång blev det.

Mysigt! :) Vi har också ett mycket litet stall med två godkända boxar till mina islandshästar och en stallgång! Foder och utrustning har jag i ett utrymme vägg i vägg med stallet.
 
Sv: Litet stall?

På sikt så ska stallet byggas ut "bakåt" (alltså bakom rumpan på fuxen) så att det blir två boxar till, det finns helt klart tillfällen då det är skönt att kunna ta in alla fyra ponnyerna.

Imorgon har fuxen stått på boxvila i två veckor, det som inte syns så bra under spånet är en flera liter stor blodpöl efter att hon skurit sig i hagen. Det har fungerat bra med stallet, luften är fräsch även om dörren är stängd. Dels så har det andra fönstret bara en ruta och dels så är väggen inte stängt hela vägen upp (taket är höjt, så en del av det hamnade mitt i öppningarna till vinden :D ). Husse ville täta allt det där men jag skrek NEJ! Det är ju ett kallstall oavsett så det finns ingen anledning alls till att strypa luftväxlingen...
 
Sv: Litet stall?

Förstår dig :D Vi har kapat av halva stalldörren så där är det alltid öppet och så är det två vidöppna ventiler i bakkant av stallet plus att dörren in till ladan/sadelkammaren/foderkammaren alltid är öppet och där är det öppet upptill till resten av uthuset och flera plank som inte sitter ihop helt så bra luft har vi också :)

Vi kommer bygga helt nytt om något år när vi gjort det vi ska med huset. Då blir det stall, lada, garage och förvaring i ett ungefär som vi har nu fast nytt :D Och så blir stallet större så det passar även till stora hästar om det skulle behövas någon gång :)
 
Sv: Litet stall?

Fast nu måste jag höja ett varningens finger här.. Bara för att det är ventiler och öppet lite här och var i ett stall så behöver inte det betyda att det är bra luft!
Absolut viktigast är att det finns ett ordentligt utsug via tex självdrag som går över nock eller en fläkt som drar ut gammal luft så luften byts ut.
Och när man har nån av dessa anordningar så ska det inte var för mycket öppet för då förlorar man suget, förstår ni?

I mitt stall hade jag två fönster som saknade flera rutor i ena delen av stallet och körde som ni entrédörren halvöppen på den andra sidan samt dörren ut till logen på vid gavel och det blev inte alls bra luft! Luften stod helt still inne i stallet förutom när det blåste ute då men då yrde det runt grejer i hela stallet istället.. Nu har vi satt in en fläkt i taket och lagat alla trasiga rutor och nu när dörrarna är stängda så har jag bra luft i stalllet för då fungerar luftväxlingen som den ska! :)
 
Sv: Litet stall?

Ja, det är viktigt att man kan kontrollera ventilationen som du säger. Det gör man bäst med justerbara friskluftsintag och en rejäl frånluftstrumma som går över taket (alternativt fläkt). I annat fall får man se till att ha vindnät i alla fönster och hoppas att luften rör sig fritt, men för att det ska fungera behöver man nästan ha samma temperatur ute som inne året runt (alltså väderskyddande byggnad/kallstall). Sedan har vi ju det där med att "alla hästar ska ha tillgång till frisk luft utifrån" som det så fint står i föreskrifterna. Det innebär alltså att det ska finnas ett friskluftsintag i varje box (lite beroende på storlek på friskluftsintaget) Att ha frisk luft i stallgången hjälper inte hästarna så mycket. Luften tar den kortaste och enklaste vägen vilket betyder att luften inte tar några omvägar in i boxarna via hål i boxfronten.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
794
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 473
Senast: Angel
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 791
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp