Liten undran!

Glamoroza ox

Trådstartare
Är det en självklarhet att alla 6-åringar ska äga ett par skridskor?

Imorgon (onsdag) ska dotterns klass (förskoleklass) åka till ishallen och det står på lappen att barnen behöver ha med sig skridskor, hjälm och matsäck.
Vad för hjälm är bäst att skicka med ? Dottern har cykelhjälm och ridhjälm.

Förmodligen lades informationslappen om ishallen ner i barnens plastfickor igår men sambon glömde kolla att den var med i väskan hem så jag läste inte lappen förrän idag :eek:
Tycker ändå att skolan måste väl ha vetat redan förra veckan att de skulle iväg på detta, kunde man inte som förälder fått reda på det då?

Sv: Liten undran!

Tycker cykelhjälm!
men tycker oxå det är lite konstigt att man "förutsätter" att alla har sånt hemma!! Är rätt säker på att vi hade möjlighet att låna skridskor när jag själv gick i skolan... men det var ju mååååånga år sedan.... ;)

Det står visserligen att det finns möjligheter att låna, men utbudet är inte så stort.
De är ca 25 barn i klassen. Hur många av dem hoppas man har egna skridskor och hur många kommer behöva låna?

När min förskoleklassdotter skulle till ishallen i december fick vi veta detta flera veckor i förväg, just för att hinna låna eller köpa skridskor till barnen. Vi fick också rekommendationen om hjälm och det stod uttryckligen att cykelhjälm duger bra.

Min dotter tyckte för övrigt att hennes första kontakt med skridskor var så himla kul att hon numera går på skridskoskola en gång i veckan. :D

Min dotter åkte bara den gången som det var med skolan, så vi köpte begagnade skridskor i 2 storlekar så vi hade hemma, och nu använder bonusdottern dem när hon ska åka.

Tur man har nära till grannen (syrran) för det är ju klart att saften hade tagit slut. Vet inte om jag hade orkat åka 2 mil för att köpa saft till matsäcken.
Kom hem från jobbet 18.45 (läste lappen från skolan strax därefter) och sätta sig och åka 2 mil för en flaska saft känns ju inte så lockande :grin:

Men men, nu har jag i allafall gjort lite pannkaka (TACK mina fina hönor för att ni ser till att det iallafall finns ägg hemma:bow: ) som dottern kan få med sig i morgon. Skickar även med äpple och en apelsin + saften då. Då borde hon klara sig en liten stund tycker jag (hon äter som en mygga, lillebrodern på snart 1½ år äter mera)

Ska leta fram cykelhjälmen nu bara!

Min dotter åkte bara den gången som det var med skolan, så vi köpte begagnade skridskor i 2 storlekar så vi hade hemma, och nu använder bonusdottern dem när hon ska åka.

Jo, det är ju smart att köpa begagnat.
Men det hade inte gjort något om man hade fått reda på det lite tidigare än 2 dagar före (för oss är det bara kvällen före, men det är ju p.g.a slarv från vår sida, kollade inte dotterns väska vid hämtning).

Detta med skridskor har jag retat mig på i alla år.

Mina barn åker skridskor med skolan 2-3 gånger om året, det känns ruskigt overkill att behöva köpa för dessa enstaka gånger även om det är begagnat. Sonen spelade hockey så han hade ju såklart skridskor, men tjejerna - som dessutom är två med samma storlek... Näe, det stör mig.

Nuförtiden har vi ett par 38-or som både jag, döttrarna och sonen kan använda.

Jag klarade mig enda upp till ettan på gymnasiet innan jag stod på ett par skridskor första gången. :D På tidigare skolor kunde man alltid välja något annat (sägas ska kanske att min mamma ansåg att vi inte hade behov av skridskor och vägrade köpa för att jag skulle åka en timme per vinter).

I min familj har vi aldrig hållt på med annat än hästarna så jag hade varken skidor eller skridskor...

Senast ändrad:

Nu kom jag på en sak till!
Det står att man kan få låna, men är det verkligen låna el. måste man skicka med en liten slant för att hyra skrillerna?
Det står inget om några pengar, men hur är det?

Men självklart måste de det...;) *skojar*

Där vi bor kanske min lilltjej åker en gång om året, två? Ungefär. Som tur är var jag nere på en second hand affär och hittar där ett par skridskor (som dessutom var i dotterns favoritfärg rosa!) i rätt storlek som de ville ha 50 kr för. Så jag köpte dem direkt jag såg dem för som sagt, de här friluftsdagarna brukar dyka upp med jämna mellanrum. Nu börjar de bli för små och hon har kanske använt dem 4 gånger?

Men det finns kanske att låna där, bäst att smyga med en peng om det kostar? Jag vet inte, men det är ju trist med dålig information. Man vill ju göra en mysig matsäck till de små. :)

Och just ja, min tjej åker med cykelhjälm när hon åker skridskor.

Jag har vissa minnen av att vara på Obs en kvart innan de stängde för att köpa skridskor till skridskoåkningen med skolan nästa dag.
Vet dock inte om det var så att man inte kunde låna skridskor, jag tror nästan att man kunde det men mina föräldrar har alltid tyckt att man ska äga skridskor då vi nog åkte oftare än en gång per vinter.
Jag gick väl i lågstadiet för 20 år sedan.

Jag ska också säga att vi säkert fick information om skridskoåkningen längre tid i förväg än ett par dagar men jag har aldrig varit särskilt bra på att varna mina föräldrar för sådant i tid och de i sin tur var aldrig särskilt bra på att planera :D

Nu vet jag ingenting om hur det fungerar i skolan då jag inte har barn själv eller några i min närhet men jag tycker det verkar konstigt att skolan ska kunna kräva att man äger skridskor, framförallt i den åldern när man växer ur dem snabbt.

Nu vet jag ingenting om hur det fungerar i skolan då jag inte har barn själv eller några i min närhet men jag tycker det verkar konstigt att skolan ska kunna kräva att man äger skridskor, framförallt i den åldern när man växer ur dem snabbt.

De kanske inte kräver att man ska ha skridskor till sina barn "utifall att skolan ska iväg", tänker bara att de kanske kunde formulera sig lite bättre (lärare borde väl kunna formulera sig i skrift ?:confused: )
T.ex "Vi ska på xxx-dag iväg till ishallen, om barnen har egna skridskor får de gärna ta med sig dem, möjlighet att låna på plats finns, i begränsad upplaga"
Inte, barnen ska ha med sig skridskor!

:eek: Jag får nästan världens panikkänslor av att jag inte har garderoberna fulla med skridskor, pjäxor, skidor & stavar i varierande strl:ar för att vara redo ifall skolan någon gång i framtiden ska ut på friluftsdagar.

Kanske något för alla stackare som undrar vad de ska köpa i doppresenter till kompisar/släktens barn. Köp friluftsutrustning :banana:

Måste måste man ju inte, Vi har skridskor till våra killar som är 2 och 4 år. Men det är mest för att vi tycker att det är en skojig utflykt att gå till ishallen.Jag köpte Jofahjälmar till dem så att vi skulle ha ifall det blir tal om pulkaåkning ochså på förskolan. Men skidor har vi inte ännu, mest för att det inte finns så mycket snö i sthlm. Men fanns de hade jag säkert fixat det ochså.

nej det är inte en självklarhet, här runtomkring har de slutat o sälja skridskor för barn, finns endast jofa i strl 43+ typ.:(

Sånt här handlar man på loppis. Skridskor kostar 50 kr och att slipa dom 60 riksdaler till.
Det är säkert skridskoåkning minst 1 gång om året skolåren igenom så det är bara att vänja sig.

Här får vi spola isskrället också. 2ggr om året per barn i låg o mellanstadiet. Vi har gjort en av våra gånger i år, gång två var det plustemp, tjoho! Vi får hoppas gång 3 o 4 drabbas av samma öde.

Och vart slipas sådana? Alltså, vem är det som slipar?

Vi har en isbana i hagen, kan man låta ungarna åka där?
Vi bor på ca 5 min gångavstånd från skolan (genom skogen).
Naturen fixar "spolningen" på egen hand i detta blöthål:D
Dock är inte denna "bana" slät och spegelblank. *hmm*

Senast ändrad:

:eek: Jag får nästan världens panikkänslor av att jag inte har garderoberna fulla med skridskor, pjäxor, skidor & stavar i varierande strl:ar för att vara redo ifall skolan någon gång i framtiden ska ut på friluftsdagar.

:

Jepp! Friluftsdagar varje år, bara att härdas!

Man samlar i god tid, dvs flera storlekar upp, det man kommer över för några tior på loppisar och bytardagar. Och signalerar att man gärna ärver.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 856
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.
  • Vi som letar häst II