Liten undran!

Sv: Liten undran!

Vi har en sportaffär här i stan som tydligen har ett byteslager.
Jag fick höra att de tar 20 kr för att man lämnar in ett par begagnade skridskor och tar med sig ett par andra lika begagnade.
(och de tar hela 30 kr för att slipa skridskor...)

Här märker man en tydlig skillnad över landet! :D Vi har snö och vi har gjort skidspår åt ungarna, nu har de tyvärr legat sjuka över en hel vecka men annars hade de nog åkt skidor varje dag! ;) Skridskor har dottern åkt på skolan två gånger det här skolåret, dessutom får de åka hur mycket de vill på lunchrasten och på fritis eftersom det finns en uppspolad plan på skolgården.

Så ja jag anser att skridskor och skidor hör till normal utrustningen, men jag har full förståelse för att man inte tycker det i tex skåne.

Sen har jag lite svårt att förstå varför dagis inte tar sin årliga "skidtävling" nu när det är bra snö istället för i början av mars när det är mer tveksamt till att det finns snö...

Vad som är ändå märkligare är att för att få mvg i idrott ska man visa att man behärskar vintersporterna. Hur då? Och varför? Jag kan förstå att ni i snöiga områden utnyttjar snön och isarna, men vi här nere?

Hm och hur ska det gå till? Om det inte ens finns snö mer än några få dagar, så då ska barnen hinna öva och dessutom visa upp att de behärskar vintersporter... Skridskor kanske det finns inomhus hallar till med skidor är ju svårt...
Mycket märkligt faktiskt!

Jag trodde i min enfald att idrott skulle visa att man hade en bra grundkondis och var villig att lära sig och utför de sporter man blev ansvisad på bästa möjliga sätt.
Annars får de skånska skolorna kosta på en vecka eller två i fjällen så barnen får en chans att utöva vintersporter... :angel:

Ja det undrar jag också.

En skolvecka i fjällen bävar jag för, dottern har varit gipsad/tejpad sen december pga bollsport på idrottslektion. Tänk då vad som kan hända i en slalombacke.:crazy:

Mm vi åkte en dag till slalombacken med skolan varje år, och det var ju alltid någon som råkade illa ut... Kompisgäng som triggar varandra till idiotier och ingen kontroll.

Fast det är klart, olyckor undkommer man ju knappt, en släkting bröt benet i kuddhörnet hos dagmamma... :angel: Fast det är klart, de hade roat sig med att bygg torn av kuddarna medans dagmamman lagade mat.:D

Vissa skolor i Sthlmsområdet har haft råd att köpa in både skridskor och längdskidor men mina barn har alltid fått haft med sig egna. I skolan där båda barnen gått har de tididgare alltid haft skridskor/skidor under vintersäsongen. Numera har vi ju knappt några vintrar så numera är det mest vanliga idrottslektioner och så åker de skridskor i ishallen eller på någon sjö (friluftsdag).

Men du får nog förbereda dig på att ha iaf skridskor hemma :)

Vad som är ändå märkligare är att för att få mvg i idrott ska man visa att man behärskar vintersporterna. Hur då? Och varför? Jag kan förstå att ni i snöiga områden utnyttjar snön och isarna, men vi här nere?

Är det sant? I såfall innebär det att många barn till låginkomsttagare i tex Göteborg mer eller mindre per automatik inte kan få mvg i idrott... Hur många av dem har råd att åka och lära ungarna tex skidor...

Men jag kan se att det att utrustningsmässigt kan bli problem med att "med lämplig klädsel utrustning deltar i friluftsaktiviteter såväl sommar -som vinterhalvåret". Men vinterpromenad borde ju kunna räknas som vinteraktivitet.

Senast ändrad:

Ja det undrar jag också.

En skolvecka i fjällen bävar jag för, dottern har varit gipsad/tejpad sen december pga bollsport på idrottslektion. Tänk då vad som kan hända i en slalombacke.:crazy:
Min brors senaste snowboardingresa slutade med brutet nyckelben på första åket:angel: Det måste ha känts surt.

Men vi ska inte glömma alla "vem har värsta hästskadan" trådarna... Och regelbundet skriver folk om hur de rider med diverse skador och gips.

*kl*
Vad jag kan minnas så åkte vi aldrig med skolan till ishallen.
Har varit på ishallen en gång när jag var i lågstadieåldern (enda ggn jag varit där) och då var det för att jag fick följa med en kompis dit med hennes pappa och lillebror. Lånade då skridskor av henne om jag inte minns helt fel.

Skidor har vi aldrig blivit "tvingade" att åka på friluftsdagar utan det har alltid funnits flera alternativ att välja på.

Dottern går i samma skola som jag gjorde.

I det utdrag jag fått om betyget står det typ att "visa att man klarar av sommar resp vintersporter". Nu vill jag brasklappa att jag fått ett utdrag via en bekant som är idrottslärare, var denna fått texten ifrån vill jag ha osagt.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall
– behärska olika motoriska grundformer och utföra rörelser med balans och kroppskontroll samt kunna utföra enkla danser och rörelseuppgifter till musik,

– ha god vattenvana, vara trygg i vatten, kunna simma 200 meter, varav 50 meter på rygg, och hantera nödsituationer vid vatten,

– ha grundläggande kunskaper om bad-, båt- och isvett,

– kunna orientera sig och hitta i närmiljön genom att använda enkla hjälpmedel,

– ha grundläggande kunskaper om friluftsliv samt känna till principerna för allemansrätten,

– känna till något om och kunna ge synpunkter på arbetsmiljön i skolan,

– ha erfarenheter av några vanliga idrottsaktiviteter samt veta något om skaderisker och om hur skador kan undvikas.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall
– förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang,

– kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter,

– kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion,

– kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider,

– kunna hantera nödsituationer i och vid vatten,

– ha kunskaper i livräddande första hjälp,

– ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

--------------------------------------------------------------------------------

Bedömning i ämnet idrott och hälsa
Bedömningens inriktning
Bedömningen i ämnet idrott och hälsa avser elevens kunskaper om hur den egna kroppen fungerar och hur eleven bland annat genom regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv kan bibehålla och förbättra sin fysiska och psykiska hälsa. Det innebär att elevens kunskaper om vilka faktorer som påverkar den egna hälsan är en viktig bedömningsgrund. Elevens förmåga att använda kroppen för sammansatta och komplexa rörelsemönster på ett ändamålsenligt sätt liksom bredden av fysiska aktiviteter ingår också i bedömningen.

Ytterligare en bedömningsgrund är elevens förmåga att utföra rörelser med kontroll och precision liksom att med hänsyn till rytm och estetik ge uttryck för känslor och stämningar. Även elevens förmåga att reflektera över och värdera fysiska aktiviteters betydelse för livsstil och hälsa utifrån både ett individ- och ett samhällsperspektiv är av vikt vid bedömningen.

Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven reflekterar med hjälp av kunskaper om kropp och rörelse över hur hälsa och välbefinnande kan bibehållas och förbättras.
Eleven föreslår och genomför fysiska aktiviteter som befrämjar egen motion och hälsa.
Eleven använder ett ändamålsenligt rörelsemönster vid deltagandet i olika fysiska aktiviteter.
Eleven deltar i och tillämpar sina kunskaper om friluftsliv under olika årstider.
Eleven använder sina kunskaper för att förutse och avvärja risker i samband med olika fysiska aktiviteter.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven använder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter.
Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram.
Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hänsyn till olika deltagares behov.
Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer ställer på exempelvis balans, precision och tempo.

Från Skolverkets kursplaner och betygskriterier (finns mer att läsa för den som vill).

Det är ju så att det får inte kosta mkt att göra aktiviteter i skolan. Jag fasar inför sådant, jag läser ju på lärarprogrammet och jag tar starkt avstånd emot att saker ska kosta i skolan, det blir segregerande.
Jag är ensamstående med ett barn, men trots att jag är student så har jag ok ekonomi. Jag vill ändå inte betala en massa för saker de inte utnyttjar.
Vi var uppe i fjällen o åkte slalom, då hade hennes pappa köpt nya pjäxor för 500 men de är ju för små nästa år och vi kommer inte åka mer skidor i år. Jag tittade på skridskor för de hade såna söta princesskridskor på nån affär, men 300 kr och vi måste åka till Uddevalla för att åka skridskor, så det bidde inget.
Jag hyrde skidor o pjäxor till mig själv o det gick på 500 så det var ju överkomligt, men om jag hade åkt till fjällen med skolan när jag gick i högstadiet så hade mamma gått på knä. 4 syskon som alla skulle ha pengar till den dagen och tänk om alla valt slalom? Nej det blev "gratisaktiviteterna" som ändå kostade matpengar och sånt. Man var tvungen att vara med, hade man inte råd att åka fick man vara hemma i skolan och göra läxor..
Snacka om bestraffning av fattiga:)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 856
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama