Liten undersökning om provtagning.

solros

Trådstartare
Ni som tränar travhästar, hur många starter har era hästar gjort de senaste fem åren? Efter hur många av dessa har dopingprov tagits? Har något prov varit obligatoriskt? Isåfall, hur många?

(obligatoriska prov tas på V75 vinnare, vinnare av rikstotoförsöket på Solvalla på onsdagar samt på hästar som tjänar mer än 200000 kr vid ett tillfälle oavsett placering)

Sv: Liten undersökning om provtagning.

8 starter 2003 med två 6:e platser som resultat, inga dopingprov.
3 starter 2004 en 2:a & två 3:e platser, inga dopingprov.

Endast startat på småbanor.

För att ett svenskt rekord ska gälla så är det också obligatoriskt med dopingprov så eventuella sådana får räknas som obligatoriska.

Min häst blev uttagen för dopingprov på hästens 7:e start. Dessförinnan hade han 3 andraplatser och 2 segrar. Då tyckte man väl att man behövde titta lite på honom om man ev kunde hitta nåt men de fick tji :devil:. Detta var ett vanligt lopp på orten (mellanbana) ....

Senast ändrad:

Har de senaste 5 åren gjort 67 starter på alla sorters banor ( från bollnäs till Solvalla),
med blandat resultat :smirk: , även startat v75 och DD .. Aldrig fått ta dopingprov på honom. :confused:
Har själv jobbat som provtagare tidigare, och förutom de obligatoriska fått tagit prover både på kvalhästar som varit ej godkända och P21 hästar som varit 4-5 i mål. Så man ska nog inte vara säker även om man inte vinner varje gång. Vi har väl bara haft "tur". ;)

Mina hästar har startat 57 ggr de senaste 5 åren mestadels i vanliga lopp på mellanbanor.

Vid 2 tillfällen av 3 har dopingprov tagits vid segrar, en gång till 22 ggr pengarna och en gång till 6 ggr. Den sista gången sa dopingkontrollanterna att det var bestämt innan att hästen som vann det loppet skulle in i dopingstallet.

Annars togs det även dopingprov på ponnytravaren på 80-talet de 2 ggr han slog svenskt rekord.

/// ghost

Jag har ju haft en hel del hästar som startat och jag kommer inte ihåg riktigt, men min Vackra Travare har ju vunnit V75 och då togs dopingprov...även ett vanligt lopp på Romme då han vann på 13,2, sen har han varit inne ytterligare 2 ggr varav en gång när han var tvåa...

Sen hade jag en som vann V65(på den tiden INNAN det hette V75) Han åkte in i dopingen såklart...men inte den gången han vann o gav 72 ggr pengarna :cool: (på V65 gav han bara 58 ggr :D )

Jag hade en annan häst som vann ett nollopp på Valla, där åkte vi in i dopingen..

Ibland blir jag lite förvånad när en häst vinner som sällan vinner klarar sig från doping..min Vackra däremot brukade vara favorit ofta, han åkte ofta in....

Jag vet inte hur många ggr jag varit i "boxen", men det är en hel del iallafall.....

Senast ändrad:

21 starter senaste fem åren och inte ett enda dopingprov taget.

Har iof haft kallblod tidigare och mest startat på små- och mellenbanor, det kanske är en faktor? :smirk:

den tiden jag jobbade som dopingkontrollant så var gången som sådan att måldomarnämnden tog ut några lopp i vilka dopingprov skulle tas på vinnaren, ibland även i kvallopp.... om måldomarnämnden ansåg att en häst var ovanligt bra så kunde den plockas ut med kort varsel, det hände vissrligen aldrig under mina pass. Detta var på en sk småbana.

Liknande trådar

E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: solros
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar