Tror att du kan hitta det i reglementerna.
Jag har tittat i reglementena!
Jag satt en hel kväll i veckan som var, och letade efter "definitionen" av vad SWB egentligen är.
Du kanske vet var man hittar rasbeskrivningen, länka i så fall.
Om man verkligen vill att både uppfödare och köpare/säljare, ska veta "vad SWB är", så är det för mig mycket märkligt att avelsföreningen har en hemsida där det i stort sett är omöjligt att får reda på något om "rasen".
Däremot så får man reda på det mesta om hur man avelsvärderar eller genomför t.ex. 3-årstest, men väldigt lite om VAD det är som ska värderas/testas.
Ska man vara väldigt petimetrig, så är ju SWB egentligen inte vare sig en renavlad ras (t.ex. Lipizzaner), eller en "naturlig" ras (t.ex. Nordlandshäst), utan en korsningsras (likt svensk ridponny), med en stambok (i flera avdelningar) där man följa härstamningen, och se resultat av gjorda parningar/avel. Det finns ett regelverk för vilka (varmblodiga) kontinentala raser som kan tas in i stamboken på vilka nivåer.
En rasstandard brukar innehålla olika sorters målsättningar, t.ex. att rasen ska vara lämpad för vissa sorters hästsport, hur en god kroppsbyggnad ser ut (finns att hitta med visst besvär på SWB:s hemsida), att den av olika skäl måste ha vissa färger, visst storleksintervall, utbildningsnivå för olika ålder (finns på SWB:s hemsida) med mycket mera.
En sak definitivt inte finns är en enkel, sammanställning som beskriver rasen och hur styrelsen tänker sig att rasen ska utvecklas.
Om det inte finns en definition hos avelsföreningen, så betyder det nog egentligen, att var och en, är fri att själv definiera vad som konstituerar ett SWB.
Om då starka krafter vill att hästarna ska vara stora, ja, då blir de det, om samma krafter tycker att de borde vara skimlar, ja då blir det det.
Jag kan se hur "balla klicken" inom rasen snabbt och lätt ser till att en ensidig avel på för stunden populära egenskaper uppstår...