liten (stor?) stilla fundering...

Seabaz

Trådstartare
Alla (99%?) hästägare tillämpar ju NH i någon form. Kanske ska berätta att jag definierar "NH" som "sunt hästvett och säkerhet".

Tex att smacka för att få hästens uppmärksamhet innan man går in i en spilta för att inte skrämma hästen är för mig en form av NH...


Men många tillämpar ju även ledarövningar och diverse annat för att stärka banden.
Jag har otaliga gånger fått höra att "varför matar du din häst direkt ur handen"

Människornas anledningar till deras undran är ju att hästen kan bli naffsig och elak eller råka bita av misstag och jag har även fått höra att det är bristande ledarskap.
"man ser aldrig en vildhäst i högre rang mata en annan häst."

Min undran då som jag skulle komma till, är våra hästar idag verkligen i samma sinna som vildhästar för flera hundra år sedan??

Min häst har aldrig bitit mig, varit elak eller nafsat. Han tar alltid godiset väldigt försiktigt. Och att det skulle brista i vårat band vi har till varandra, det tror jag inte. Inte vad jag märkt nåt av...?


Hur ser ni på det här jag berättat, hoppas ni förstår vart jag vill komma, helheten liksom....
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Om man tittar på de hästar som förvildades i Australien, där det ju inte fanns hästar innan europerna tog dit dem, så har de utan problem anpassat sig till ett vilt liv. Samma sak hände i Amerika när spanjorerna kom dit med hästar. Mustangerna klarar ju sig alldeles utmärkt. Så våra moderna hästar har väldigt lätt att komma tillbaka till sitt vilda ursprung om de får lov. Det finns nog mer än man vill tro genetiskt i dem. Att vi sedan hindrar en del egenskaper att komma fram geneom vår hantering av dem är en annan sak.
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Jo det kan jag mycket väl tänka mig.. Hur är det tvärt om då? Fast det lär ju vara svårare att tämja en häst än att förvilda en?

Nu har jag nästan glömt bort vad jag ville med mitt inlägg, men mest surra runt ämnet.

Hur vilda är egentligen våra tama hästar och hur mycket "bryr dom sig om det själva" om man säger så?
Det beror förstås på individ också...

Men som tex... hmm.. någon häst på tex 15 år, som står i stockholms innerstad och får vara ute i sandpaddock två timmar varje dag och rids två timmar varje dag och spenderar resterande 20 timmar av dygnet i box (vadå fördomar men jo, tyvärr existerar det).
MEN den här hästen kanske tävlar riktigt högt i dressyr i hela europa med placeringar och den har aldrig varit skadad...

Men hur mycket vildhäst är det i den och hur påverkar det hästen när den aldrig fått vara med om nåt annat??
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Du får kalla din definition vad du vill, men NH är det inte, även om både "sunt förnuft och säkerhet" tillhör. Innan du fortsätter att tycka i ämnet, rekommenderar jag att du tar reda på lite mer. Tyvärr får jag inte tipsa dig om en självklar site i ämnet att besöka.

Inte tillämpar några 99% av hästägarna NH . Troligare 10-20%. Mycket osäker siffra.

Nu är jag troligen "körskadad", men smackar gör man när hästen ska börja gå (ev också flytta på sig) men inte för att väcka uppmärksamhet. Snacka med den istället. ;)

"man ser aldrig en vildhäst i högre rang mata en annan häst."
Det är gott om konstigheter i människans hästvärld, men jag tror inte att någon någonsin sett en häst mata en annan häst. Oavsett rang... :)

Är dagens hästar samma som för flera hundra år sedan? Är osäker på hur du menar. Fysiskt har dom ju ändrats genom avel och utfodring bl a. Mentalt vet jag inte, men dom sägs kunna kommunicera med varandra, oavsett varifrån individerna kommer, så någon slags stabilitet måste ju finnas.

LIA
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Du behöver inte tipsa mig om något. Om du läser mina inlägg och förstår helheten så förstår du vart jag vill komma.

Jag skrev att FÖR MIG är NH si och så. Sedan får du kalla det vad du vill. Jag säger NH väl medveten om att andra inte definierar samma.

Smacka, snacka eller whatever påkalla hästens uppmärksamhet och ev. att be den flytta på sig i spiltan.. som sagt, what ever :smirk: Det är också NH för mig.

Det är inte vad den här tråden handlar om. Tråden handlar om att hur vilda är våra tama hästar?

Och varför skulle mina band till min häst försämras av att jag skulle ge den ett äpple ur handen? (för att ta ett exempel)


jag vill inte ha någon pajkastning i den här tråden, finns säkert massa andra trådar som går ut på att få reda på vad som innefattar NH.
Jag har redan förklarat vad NH är för mig så kan du ha din NH för dig. Okej? :)
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

jag vill inte ha någon pajkastning i den här tråden, finns säkert massa andra trådar som går ut på att få reda på vad som innefattar NH.
Jag har redan förklarat vad NH är för mig så kan du ha din NH för dig. Okej? :)[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow:
Jag tror aldrig vi kan avla bort att hästen är ett flock- och flyktdjur. Eftersom vi tar ifrån dem möjligheten att leva ett naturligt liv, är det minsta vi kan göra att erbjuda trygghet och stabilitet. Hästen är ju ett vanedjur.
Själv har jag förmånen att bo så att våra (+ inack) avelsston och unghästar går på lösdrift. Istället för en stor mörk tråkig, har vi tre mindre, ljusa och lättjobbade lösdrifter. Det bästa med det är att man kan flytta hästarna så att flockarna blir så harmoniska som möjligt.

Det som aldrig upphör att förvåna mig är de som lägger huvudet på sned och säger staaaackars hästar:confused:
De som behöver är täckade, de har fri tillgång på stråfoder och binds upp 2 ggr/dag för individuellt kraftfoder.
Hästarna är sociala, positiva och trygga. Står lugna i gången vid skötsel, skoning vet.besök osv.

Ja vad blev poängen, hmm. Trots att hästarna lever ett närmast naturligt liv väljer de att umgås med oss.
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Min undran då som jag skulle komma till, är våra hästar idag verkligen i samma sinna som vildhästar för flera hundra år sedan??
Vi köpte vår yngste som tvåårig hingst, uppvuxen då och senare i hingstflock på lösdrift och jag upplever att många islandshästar i de situationerna har mycket ursprungliga beteenden och reaktioner (eller åtminstone vad jag tror är det). Rätt fascinerande att iaktta, och man lär sig mycket.

NH har för mig blivit ett infekterat ord. Det är övningar och tillämpningar hit och dit, och olika sanningar och läror om vartannat. Detta är nu min, färgade bild av det hela men jag kan inte säga att jag är direkt positiv till den.

För människor som kan hantera och inte minst läsa hästarna på ett bra sätt hyser jag stor beundran. Tycker dock att dessa har mera egen känsla än teorier från EN lära. Oftast så tillskriver de inte hästarna humana tankar eller beteenden heller, utan reagerar på situationen som uppkommer.

Och här tror jag många skapar stora problem, ses t ex vid lastning, trafik(o)vana, nya saker osv. Om vi jobbade med oss själva, vår sinnesstämning och självförtroende vore vi förmodligen bättre ledare än när vi försöker träna hästarna i nåt som vi inte ens har koll på eller vet hur vi ska fixa.
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

:bow: :bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre själv!!! Sunt bondförnuft o hästsäkerhet är mina ledord!!:bump:

Angående att hästar inte matar varandra, så är det väl så att hur gärna de som praktiserar NH än vill, kämpar o försöker så kommer dom aldrig bli hästar. Det har kusen sett för länge sen;)

Hur vilda är våra tamhästar? Primära instinkter finns kvar även efter tusentals år av "fångenskap" Dvs. flykt, flock, fortplantning osv. Men det genuint "vilda" är bortavlat.
Jämför tamkatt och "djungelkatt"(dom heter något annat men det har jag förträngt) du kan säkert ha den som huskatt men det blir aldrig en lite halvfet "bonnkisse":devil:
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Jag tycker faktisk hela NH-hysterin är löjlig. Det du beskriver låter mer som god gammaldags horsemanship. Vilket är bra!

Människor är inte hästar och kan aldrig bli det, och det fattar hästarna... :smirk: Min häst har ätit godis ur handen varje dag i 11 år, han har aldrig bitit eller sparkat, är ovanligt lydig (kan tex gå lös) och han förstår allt jag säger. Kan be honom "gå bort där och vända", och han gör det.....
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Jag tycker faktisk hela NH-hysterin är löjlig. Det du beskriver låter mer som god gammaldags horsemanship. Vilket är bra!

Människor är inte hästar och kan aldrig bli det, och det fattar hästarna... :smirk: Min häst har ätit godis ur handen varje dag i 11 år, han har aldrig bitit eller sparkat, är ovanligt lydig (kan tex gå lös) och han förstår allt jag säger. Kan be honom "gå bort där och vända", och han gör det.....

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Jag tror nog att hästen är ungefär densamma som den varit i alla tider. Styrd av instinkter och med vanan inne att reagera blixtsnabbt. Men med vår hantering har vi i princip talat om för hästen att det inte finns några rovdjur eller farliga situationer. Så lite av hästens beteende måste ju ha försvunnit, eller i alla fall begränsats.

Du möter en björn i skogen - lägger din häst benen på ryggen även om du ber den stanna kvar? (Min skulle säkerligen fly, med eller utan mig.) Men det vi har lärt hästen är kanske att kontrollera deras instinkter genom att vi uppträder tryggt och intar en ledarroll.

Det blir ju onekligen annorlunda när jag som människa har ledarrollen än när en ranghög häst i flocken har den. En häst som är ledare för en flock varnar och flyr ifrån faror. En människa som är ledare säger istället att man ska ta faror med ro. Det blir lite dubbelmoraliskt när vi säger att det handlar om att "tänka som en häst". Håller med Centaur på punkten att hästar VET om att människan är en människa. Håller med er andra också på många punkter!
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

jag vill inte ha någon pajkastning i den här tråden, finns säkert massa andra trådar som går ut på att få reda på vad som innefattar NH.
Jag har redan förklarat vad NH är för mig så kan du ha din NH för dig. Okej? :)

:bow: :bow: :bow:
Jag tror aldrig vi kan avla bort att hästen är ett flock- och flyktdjur. Eftersom vi tar ifrån dem möjligheten att leva ett naturligt liv, är det minsta vi kan göra att erbjuda trygghet och stabilitet. Hästen är ju ett vanedjur.
Själv har jag förmånen att bo så att våra (+ inack) avelsston och unghästar går på lösdrift. Istället för en stor mörk tråkig, har vi tre mindre, ljusa och lättjobbade lösdrifter. Det bästa med det är att man kan flytta hästarna så att flockarna blir så harmoniska som möjligt.

Det som aldrig upphör att förvåna mig är de som lägger huvudet på sned och säger staaaackars hästar:confused:
De som behöver är täckade, de har fri tillgång på stråfoder och binds upp 2 ggr/dag för individuellt kraftfoder.
Hästarna är sociala, positiva och trygga. Står lugna i gången vid skötsel, skoning vet.besök osv.

Ja vad blev poängen, hmm. Trots att hästarna lever ett närmast naturligt liv väljer de att umgås med oss.[/QUOTE]


Av ren nyfikenhet så undrar jag hur du gör när du tränar hästarna vintertid, alltså de blir ju blöta av svett och jag duschar allt som oftast hästen då. Hur gör du med blöta djur då det är minusgrader ute? Dessutom har de förmodligen mycket vinterpäls vilket gör att deras torktid är längre ?
 
Sv: liten (stor?) stilla fundering...

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur du gör när du tränar hästarna vintertid, alltså de blir ju blöta av svett och jag duschar allt som oftast hästen då. Hur gör du med blöta djur då det är minusgrader ute? Dessutom har de förmodligen mycket vinterpäls vilket gör att deras torktid är längre ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp