Liten sele - köpa ny? *bilder*

Mli

Trådstartare
Lilla Dino har vuxit något enormt över vintern. Pga tillväxten (och vädret) har han bara vilat, så jag fick en chock när jag provade selen förra veckan. Jag fick länga bukgjorden 4 hål och svanskappan 15 cm! Jag visste redan i höstas att draglädret är för kort, det skulle jag ta lämna till lokala sadelmakaren och få ordnat till ställbart. Jag måste även köpa en baksele.
Men nu när han har vuxit så mkt så funderar jag om det skulle vara bättre att köpa en ny sele istället för att modda den jag har.
Lokorna går att sänka max 5 cm, draggjorden (heter den så?) är på sista hålet, antar att det blir ett par hål extra när draglädret längs. Bukgjorden har två hål kvar. Allt läderarbete går ju att fixa till, det är ju lokorna som man inte vet hur de kommer passa. Kostnadsmässigt går det på ett ut, sålänge lokorna passar.
Kan ju tillägga att Dino är en 4-årig ardenner som inte alls är tränad, dvs han kommer att musklas en hel del till.

30676761.jpg

30676762.jpg

Sv: Liten sele - köpa ny? *bilder*

Jag har en annan fundering också, nämligen om jag ska köpa en loksele eller bröstsele om jag köper en ny.
Tanken är att han ska användas till att hobbyköra ute i naturen, och då räcker det ju med en bröstsele. Men han ska också användas till att sladda ridbanan, kratta gårdsplan och lite diverse. Jag tvivlar på att det blir så pass tungt så att en loksele är ett måste, eller vad tror ni? Är det så tungt att sladda och kratta så en loksele behövs?

Vad ska du köra med för vagn när du är ute och hobbykör i naturen?

Vi har både bröstselar och lokselar till våra nordsvenskar. Vi tävlar en hel del i sportkörning och då används ju bröstselarna men jag tror att om du inte ska träna sportkörning så har du mest användning av en loksele. Har dock sett en ardennerhingst tävla sportkörning i loksele i lättare klasser och det har funkat hyfsat bra. :)

Jag har både dragit remmalagsvagn och sladdat ridbanor med bröstsele och nordis och har tvärtom än vad många tror upplevt det som lättare för hästen då svängeln rör sig mycket mer och hästen varit pigg och glad.

Viktigt att bröstan sitter rätt och att hästen har plats för brösta då såklart.
Din ardenner lär ju bredda sig mycket mer om han är helt outbildad nu, du kanske kan ha bröstsele nu nåt år framåt och sen när du tror han är klar skaffa en bra loksele?

Svarar alla.

Jag har en fyrhjulsvagn hemma nu, ska införskaffa en rockard till inkörningen och som säkerligen kommer användas lite till körningen också.

Håller ni med om att selen ser så liten ut att den är mer lönt att köpa en ny?

jag tycker den sitter mycket bättre än många andra jag sett, så nu ser det inte tokigt ut. men sen kanske, men det är ju en senare fråga.

Jag tycker den sitter helt okej nu faktiskt men du får nog köpa en ny senare när han växt ännu mera som sagt var :)

Ska du köpa en annan loksele så köp en som är ställbar så slipper du förhoppningsvis byta ut den en tredje gång sen.

Lokorna sitter ju riktigt bra nu, och där kan jag ju ställa ut den lite till.
Tycker ni att hela selen sitter bra, även längden på draglädret?

Liknande trådar

Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155
E
Utrustning Hej allihopa! Vänder mig till er sadelkunniga!Vill bara höra åsikter, eftersom ja lätt nojjar över småsaker.. Jag har en...
Svar
18
· Visningar
4 944
Senast: elin_sundbo_stjarna
·
Körning Jag måste få fråga er som kan det här med körning :) Till våren kommer jag förmodligen att låna in en shettistjej till mitt stall...
2
Svar
25
· Visningar
3 164
Körning Behöver en sele som passar vårt grova bastanta sto. Köpte hööks bröstsele x-full igår för att ha den när jag börjar lära henne dra...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka