liten ridbana, tips på övningar?!

F

fellefjonkan

Ledsen om det redan finns någon liknande tråd, jag hittar iallafall ingen. Men jag undrar iallafall om det är någon som har tips på hoppövningar man kan öva på små ridbanor, då det är det ända jag har tillgång till. Har dålig fantasi och jag vill kunna hoppa ordentligt och så fast jag har knappt någon plats, vill ha olika hinder och kunna hoppa mindre banor. Det jag oftast har nu är ibland 2 hinder på ena långsidan och ett på den andra eller ett på varje och på diagonalen. Det blir trångt med två hinder på långsidan brukar ha studs där så det ska bli lite längre innan/efter.

Ridbanan kändes inte liten när jag red en långsam, liten c-ponny med korta galoppsprång och max hoppade typ 70. Nu när jag rider het nedmätt D med stoooor galopp och vill upp över metern känns ridbana pyttepytteliten.

Hoppa bana är det som jag vill göra, och det skulle ju funka på ängar och så men har ej tillgång till det, då alla ängar är böndernas och odlas och jag skulle kunna tänka mig deras miner om jag gjorde deras vetefält till en privat hoppbana. Sen hagarna då men det är ju ganska självklart att jag inte kan hoppa där. Även om jag tror att hagkompisarna skulle tycka att det var väldigt intressant hehe..

Så hoppas att någon kan hjälpa mig? :bump:

Sv: liten ridbana, tips på övningar?!

Hur stor är ridbanan? Det blir lite lättare om vi vet måttet. :laugh:
Hur många hinder har du?

Misströsta inte!!!!! Jag känner mig i detta fall som lite gammelmormor, men förr hölls tävlingar i ridhus som vi idag inte ens vill rida fram i.
Studs längs ena långsidan kan vara bra. Ställ 3 hinder i bredd och kombinera dessa. Svinrygg är en hindertyp på utdööende men som kan hoppas från båda hållen och kan vara praktisk på liten yta. Ställ hinder i zigzag på medellinjen och kombinera dessa i oändlighet. Tänk mera på titthinder än många olika, bygg så det ser olika ut från olika håll, ensilageplast, filtar, eller om man vill måla på masonitplattor. Det du skall tänka på är att du blir duktig på att kontrollera din ponnys galopp så den blir kortare, arbeta således med ökningar så att du kan länga om du behöver.
Lycka till.

Vet inte riktigt måtten på den, hehe. Håller inte koll på sånt :angel: Men jag ka nog ta reda på det. Det är jobbigt att vi delar ridbanan med ett annat stall så ibland är det flera personer där..

Tack för tipsen, tyckte att det där men svinsygg eller vad det hette lät jättebra! Brukar bygga rätt tittiga hinder med plats och kone, blommor, vattenmattor osv. Ska testa några av tipsen nästa gång jag hoppar, vilket kommer bli ungefär om 1000 år eftersom ridbanan är stelfrusen.. haha ibland är det jobbigt att stå i ett mindre stall och jag önskar att jag stod i ett stoooort tävligsstall men flera ridbanor, gräsbanor och ridhus och självklart perfekta ridvägar i skogen och gärna terrängbana..

haha sorry, drömde mig bort lite där.

Åå perfekt tråd för mig! Jag har också ridbana på 20x40m och en het häst på 162cm, det brukar sluta illa :angel:

Men är inte 20*40 ansedd som att vara en ganska normal ridbana??? Jag är också en gammalmormor jag har tävlat LA på D-ponny i ett ridhus som var 13*25 plus att det var stolpar i för att hålla upp taket, så var det FÖRR!! :laugh: Svårt att ge tips när man inte vet hur liten banan är men teknikövningar kan man ju göra i det oändliga på liten yta det behöver ju inte alltid vara höjden man tränar på för att få en bättre hopphäst bra att få dom kvicka oxå.

jag har också en liten bana, men vad som är bra är ju att bygga en bana men md bara bomar/ småbockar, svårare än man tror och det går ju även om den är liten =)

Hoppa fram på volt med bom före och efter räcke ca 2,5 m i mitten, bommarna på sned som volten. Bygg hinder "typ" halvt igenom sedan på långsidan, då får du några meter extra mellan hindren på svagt böjt spår. Variera bågen och antal galoppsprång

Utnyttja hörnen. Och träna mycket korta avstånd, låga hinder, lydnadövningar. Kontrollera att du kan vända hästen utan att hetsrida osv.

Ex på övning i hörn, är att du lägger ut tre bommar med ca 2,20 mellan som en solfjäder i hörnet. Är styrketräning samt att hästen inte kan "smita" eller dra iväg för hörnet stoppar upp hästen lite. För att göra det enkelt räcker det med att höja upp bommen på ena sidan ex med hjälp av sockerbit. Sedan kan du ju bygga på det och direkt efter hörnet ställa upp en studsserie eller 2 kombination, som gör att du får träna på att vända hästen och ha den mellan hand och skänkel. Förslagsvis två lägre hinder, ex kryss. Ca 5,50 mellan. Då hoppar hästen upp sig ordentligt.

Hoppa på volt är alltid nyttigt. Nygg upp fyra hinder på volt som ett större kryss utefter voltspåret(låga hinder) och träna på att ha en jämn och balanserad galopp med samma antal språn mellan hindrerna. När det känns bra kan du öka svårighetsgraden genom att ta bort eller lägga till galopp språng.

Det går att hoppa mycket övnigar även på liten plats, bara man är lite finurlig. och om du har en het häst är det ju särskilt bra att träna lydnadsgrejor så hästen lär sig vänta på sig. Ex på en till övning som du kan hoppa från båda hållen är att du bygger upp en S-båge på diagonalen. Första hindret får ju komma ganska snabbt för att du ska få plats. Tränar på att få hästen mellan hand och skänkel och kunna rida bra vägar.

Använd dig mycket av galoppbommar innan hinder för att få en het häst att lugna ner sig. Lägg ut en 3,4 stycken innan ex en oxer så får hästen träna på att hoppa upp sig och du får träna din sits eftersom du får hjälp med avståndsbedömningen. Jag har stor häst och kör på avstånden 2,50 mellan bommarna och mellan sista galoppbommen och oxern 2,80.
Lycka till:)

Senast ändrad:

något som verkligen hjälper en när man ska utnyttja alla möjligheter i ett litet ridhus är ett bra och välskött underlag. själv jobbar jag på en ponnyridskola med enbart a och b ponnyer, och vårt ridhus är 12*24. vår långsida är alltså som de flesta större ridhusens kortsidor!!!
dessvärre har vi INTE ett bra underlag. hästarna halkar om de ska galopera på volt eller göra hörnpaseringar i galopp, inget roligt att rida därinne.

Annars tycker jag att hoppning på serpentiner med hinder på medellinjen funkar fint. hästen blir snabb i vändningarna o snabb upp med frambenen. jag brukar rida med 3 bågar, alltså 2 hinder.
en tidigare nämd guldövning är hinder i siksack på medellinjen. då får du många varierande svängar.
det är bara fantasin som sätter gränser :)

*kl*

Red på en ridskola där ridhuset är 11*23, vi red lektion där med bara stor hästar. 9 st var vi i varje grupp. Vi ställde upp 2 hinder på långsidorna och på diagonalen. Det var våran hoppbana :) Då var det inte så trångt, för man visste inget annat men nu förstår jag inte hur de får plats. Ridhuset används än idag på samma sätt...

Se det possitivt! Tränar man på en liten bana måste man ju kunna svänga snabt och snävt och då blir man OSLAGBAR på tävlingsbanorna sen ;)

Ja, om inte hästen tror att han kommit till den vidsträckta prärien. Tjohooo :rofl:

Man får ju iaf öva på svängar , Heh^^ har också bara tillgång till liten bana i närheten .

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
858
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 644
Senast: warg
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka