Sv: Liten ponny o fri tillgång till hösilage i hagen. Går det?
Det är så väldigt olika. Min lilla islänning är b-ponny och han kan inte stå på fri tillgång. Han blir smällfet!
Han hade fri tillgång i flera år innan jag köpte honom och då vägde han nästan 450 kg och var svinfet.
Idag väger han 330 kg och har fortfarande några små depåer kvar som är jäkligt sega att bli av med. Jag får vara väldigt försiktig med vad han äter eftersom han lätt går upp i vikt annars. Och rids han inte regelbundet så lägger han på sig direkt.
I grannstallet står en liten c-ponny som har jättelätt för att tappa vikt, de vräker på med hö för att den inte ska se ut som ett benrangel.
Så det enda du kan göra är väl att höra vad han ätit tidigare och självklart jämföra med hur han ser ut idag. Om han är fin i hullet och äter mycket så är det ju bara att testa. Börjar han lägga på sig så skulle jag ta bort honom från fri tillgång direkt.
Det är ingen bra lösning att låta honom bli fet "för det går ju att banta". Låt det inte gå så långt att hästen blir fet! Det är en stor hälsorisk och de mår verkligen inte bra att att vara feta.
Om han börjar gå upp i vikt så testa med betesbegränsare, men det är inte säkert att det är tillräckligt heller. Många lär sig att äta väldigt bra genom såna.
Finns det i så fall någon annan ponny som kan hålla honom sällskap? Om det finns ponnys på eran gård kanske ni kan låna någon om det inte finns plats för honom där innan sommaren.