Liten ponny o fri tillgång till hösilage i hagen. Går det?

Minnie

Trådstartare
Våran lilla b-ponny kommer att gå tillsammans med tre halvblod som har fri tillgång till hösilage i hagen. Är lite rädd för att ponny kommer äta sig väldigt rund om magen... Är en betesreducerare ett alternativ? Han kommer att ta det väldigt lugnt de första månaderna hos oss då han både är nyimporterad o nyligen inriden. Vill att han ska få lite lugn o ro o få tid att smälta allt nytt. Så han kommer inte motioneras så mycket.

Sv: Liten ponny o fri tillgång till hösilage i hagen. Går det?

Själv tycker jag inte om betesreducerare. men det kanske inte är så dumt. tycker det känns fel. det går ju att banta ner honom.. men ska han alltid få på sig en betesreducerare efter tiden han har bonat in sig hos er?

Han kommer nog få ha det till o från då jag inte vill att han ska bli för tjock o för jag är rädd för att han ska få fång.

Har aldrig använt en betesreducerare förut o kan väl känna lite som du att det känns fel. Samtidigt tycker jag att det verkar vara en väldigt smart uppfinning.

Till sommaren kommer han att flytta hem till våran gård o då få en ponnykompis. Då kan man begränsa betet på ett annat sätt genom tex betesputs osv när det bara är ponnyer som ska gå där. Nu blir ju kompisarna tre krabater som kräver mycket mat. En unghäst, ett årsföl o ett avelsto. Visst skulle jag kunna ha honom i en hage brevid men det känns inte bra heller. Vill ju att han ska få busa med kompisarna.

Ibörjan kommer han antaglien bli väldigt tjock, men allt eftersom han vänjer sig vid att det alltid finns mat så kommer han ta det lugnare!
Ponnyerna i stallet har fri tillgång på hösilage och det är inget problem alls:)

Det är så väldigt olika. Min lilla islänning är b-ponny och han kan inte stå på fri tillgång. Han blir smällfet!
Han hade fri tillgång i flera år innan jag köpte honom och då vägde han nästan 450 kg och var svinfet.
Idag väger han 330 kg och har fortfarande några små depåer kvar som är jäkligt sega att bli av med. Jag får vara väldigt försiktig med vad han äter eftersom han lätt går upp i vikt annars. Och rids han inte regelbundet så lägger han på sig direkt.

I grannstallet står en liten c-ponny som har jättelätt för att tappa vikt, de vräker på med hö för att den inte ska se ut som ett benrangel.

Så det enda du kan göra är väl att höra vad han ätit tidigare och självklart jämföra med hur han ser ut idag. Om han är fin i hullet och äter mycket så är det ju bara att testa. Börjar han lägga på sig så skulle jag ta bort honom från fri tillgång direkt.

Det är ingen bra lösning att låta honom bli fet "för det går ju att banta". Låt det inte gå så långt att hästen blir fet! Det är en stor hälsorisk och de mår verkligen inte bra att att vara feta.

Om han börjar gå upp i vikt så testa med betesbegränsare, men det är inte säkert att det är tillräckligt heller. Många lär sig att äta väldigt bra genom såna.
Finns det i så fall någon annan ponny som kan hålla honom sällskap? Om det finns ponnys på eran gård kanske ni kan låna någon om det inte finns plats för honom där innan sommaren.

Senast ändrad:

Ja vi får väl testa. Idag käkar han bara hö o lite kraftfoder.

I dagsläget finns inga hästar alls på våran gård. Vi ska bygga stall till våren o sen köpa in en ponny till. Nu kommer han att stå hos mina svärföräldrar.

Har bara använt betesreducerare sommartid men läst här att den isar igen på vintern.

Min tjocka ponnyn går på lösdrift men jag har köpt ett hönät till honom så han inte kan äta för mycket. Hade jag inte fått tag på det hade jag nog fått flytta på honom för de blir ju så att dem står och äter väldigt mycket.

Här är en bild på nätet, haft den två dagar nu , funkar bra får i sig mindre nu. Har blandat med massa halm också. Men kanske blir svårt för dig för de stora hästarna behöver ju äta mer.

http://underbaar.zoomin.se/P3150850

betesreducerare funkar inte på vinter.

Synd att betesreducerare inte funkar på vintern. Är det som någon tidigare skrev att den isar igen? Vi får väl se hur det går. I värsta fall får vi skynda på vårat nästa ponnyköp så han får en ponnykompis att gå med.

Som jag förstod det så behöver de andra hästarna få i sig mycket, och då är nog inte hönät något alternativ eftersom det begränsar ätandet för alla. Men kan de andra klarar sig med lite mindre så kan det ju vara ett alternativ.
Men frågan är om det begränsar tillräckligt för den lilla.

Om ni har möjlighet så hade jag hellre letat efter sällskap till ponnyn. Ni kan ju kolla efter foderhäst om ni inte vill köpa med en gång.

Jag har alla mina hästar (10 shettisar, 1 hbl, 1 fbl) på fri tillgång till bra hösilage i hagen på dagtid utan några problem. Faktum är att min erfarenhet efter några år på detta sätt är att ponnyerna brukar minska i omfång över vintern trots denna frikostiga diet. :D
Jag har bara en ponny som egentligen är aningen för lättfödd för fri tillgång, hon är överviktig (ja, FET - rund över rygg o rumpa och med rejält fettlager över revbenen) trots att hon fortfarande går med diande föl (6½ månad) vid sidan.

hohack2.jpg

Något man kan komma ihåg när man tänker sig fri tillgång är att små hästar inte hinner vräka i sig samma mängder grovfoder som stora hästar, på samma tid. Så oftast är det inget större problem.

Det kan kanske funka när den verkar vara ung o vi återigen har en vargavinter.. Det viktigaste är att planera inför betet o ha ett sämre bete för likasinnade o se till att den då börjar motionera.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10