Liten med nackspärr..!

ika77

Trådstartare
Ja.. usch ja.
Igår var min tös 1,5 år på dagis.
Det var första dagen efter julledigheten och det var en blåsig och regning dag.
Overaller och mössor och annat som hör vintern till donade vi med innan vi kom iväg.

När jag kommer och hämtar på dagis hämtade jag overallen i torkskåpet och fröken säger:
- Hon var sååå blöt när hon kom in idag och vi har varit ute jättelänge!
Jag tänkte då att : "Jaha, men varför är varken de fodrade gummistövlarna el regnkläderna använda?!
Men sa inget.
Stumpan min verkade lycklig och hade uppenbarligen haft en alldeles superbra dag med fullt bus och lek.
Tänkte sen inte mer på detta.

Idag när jag hör att liten har vaknat så hör jag på gråten att det är nåt som inte är helt bra..
Går in till henne och där ligger hon och håller ett stadigt tag i spjälorna i sin spjälsång vänd med huvudet emot vänster och det ser ut som att hon undviker både mig och vällingflaskan med blicken.
Tycker att det verkar så himla konstigt och blir självklart jätteorolig och plockar upp henne.
Då märker jag ju såklart att hon har ont när hon vänder huvudet emot höger.
Eller, ja hon kunde knappt ha det rakt fram ens.. Endast åt vänster.
Lilla stumpan min, vad hjälplös man känner sig.
Jag ringde och pratade med sköterskan på BVC och hon sa att hon kanske har blivit kall eller om hon har legat illa.
Jag skulle prova att ge henne Alvedon och hålla nacken/halsen varm på henne och avvakta lite.
Blir det inte bättre så måste jag ju åka in såklart.

Hon fick en Alveedon supp och vi har suttit ett par timmar och myst i soffan under en filt och gosat ( Hon vill INTE vara nere och gå omkring)
Ffter ett litet tag verkade det faktiskt bättre, men kan fortfarande inte ta huvudet hastigt åt höger.
Då gör det ont.
Men innan jag la henne nu för att vila en stund så kunde hon sitta och nicka lite i takt till sångerna på barnkanalen på TV.
Hoppas att det går över snart..

Har nån här varit med om att en sån lite ( 18 månader) får så ont i nacken?

Jag tycker det är så dåligt att de inte satte på henne överdragskläder emot regn och blåst.
För det beror säkert på kyla.

Vad tror ni om detta?
Hur lång tid kan det ta innan det normalt ger sig?

*blir såå orolig och alldeles tårögd när jag ser henne* :crazy:
 
Sv: Liten med nackspärr..!

Ingen som har haft en sån liten som har fått ont i nacken bara så där =vips= över en natt...? :crazy:
 
Sv: Liten med nackspärr..!

Jag fick nackspärr då och då i den åldern. Jag kommer ju inte ihåg det, men det finns bilder där jag håller huvudet lite konstigt. I alla fall verkar det vara som en av alla de växtvärkar och annan ofarlig småskit som drabbar småbarn. Jag har inte haft nackspärr eller problem med nacken i vuxen ålder.

Nackspärr kommer - vips! - över en natt. Kom det långsammare vore det något annat, tror jag.

Det är inte säkert att det beror på kyla, men det skadar ju ändå inte om hon är ändamålsenligt klädd i januari!

Så det är nog inte farligt. Värme och lite smärtlindring och lite mys, så blir det nog snart bra igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 189
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 156
Senast: Happimess
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 649
Senast: ainasoja
·
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp