I helgen upptäckte jag en liten knöl vid ett juver på min 6-åriga kastrerade honkatt. Hon kastrerades vid knappt 6 månaders ålder innan hon löpt. Jag ringde i dag för att boka veterinärtid. Berättade vad jag upptäckt. Frågor: Slickar hon där? Nej. Allmänt besvärad? Nej. Annat ovanligt? Nej. Hur liten, som en ärta? Mindre. "Ja, jag KAN ju boka en tid åt dig så får en veterinär klämma lite." Jag "hörde" den outtalade fortsättningen "så får vi in lite cash, men det lär ju inte vara något".
Nu klarar jag nog inte av att inte låta en veterinär "klämma lite" på henne, men jag vet inte - är det onödigt? Är de vanligt med fettknutor eller annat ofarligt? Det går väl inte att svara på om det är onödigt med ett veterinärbesök, men har ni några erfarenheter av detta? Jag är naturligtvis livrädd nu, eftersom jag dessutom googlade och läste att om man kastrerat efter konstens alla regler (som jag typ tycker att jag gjort) och katten ändå får juvertumörer så är de oftast mycket aggressiva.
Tar man bort fettknutor förresten?
Nu klarar jag nog inte av att inte låta en veterinär "klämma lite" på henne, men jag vet inte - är det onödigt? Är de vanligt med fettknutor eller annat ofarligt? Det går väl inte att svara på om det är onödigt med ett veterinärbesök, men har ni några erfarenheter av detta? Jag är naturligtvis livrädd nu, eftersom jag dessutom googlade och läste att om man kastrerat efter konstens alla regler (som jag typ tycker att jag gjort) och katten ändå får juvertumörer så är de oftast mycket aggressiva.
Tar man bort fettknutor förresten?