Liten halvblodshingst, finns det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare angel76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 003
A

angel76

Jag funderar på att betäcka mitt sto till våren 2008. Hon är ett mindre (160 cm) halvblodssto efter Gazpon-Kew Gardens xx. Nu skulle jag vilja betäcka med en mindre hingst eller åtminstone en hingst som brukar ge mindre avkommor, då jag själv vill behålla fölet men helst inte vill att den blir större än stoet.

Sv: Liten halvblodshingst, finns det?

Enligt blupen så borde Maraton vara den levande hingst som ger minst avkommor, andra som ger avkommor mindre än snittet är Zephyr, Guiness etc. http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid44ny
Sedan kan jag lite vilt gissa att Hermes kan ge smått med ditt sto, men det är ju inte garantier för något när dte gäller avel. hade jag velat avla en avkomma som inte var tvungen att bli så stor så hade jag gärna valt Elcatero ox. Riktigt sugen på att använda honom en gång faktiskt..
U

Jag vet iofs inte hur stora hans avkommor blir men Dirco Hästak var väl precis på vippen att bli gdk pga sin storlek, 160cm (vilket även är gränsen för gdk hingstar). Minotaurus RP 119 är ju ett hbl. dock efter Little Boy som väl oftast gav stora avkommor, vet dock inte hur han nedärver sig heller. annars är det väl som pastejja säger Maraton ger smått.

Ger inte Dirco rätt stora avkommor? Sin egen storlek till trots.

Sedan finns det en hingst som godkändes förra året, Saint Amour 1125. Liten hingst med spektakulär hoppteknik. E: Stakkato.

Senast ändrad:

Minotaurus används i ponnyaveln. Men en del avkommor blir kanske lite större, övervuxna till hästhöjd.

Tack för era svar! Men ni som har fler förslag & tips svara gärna, det är ju lång tid kvar tills det är betäckningsdax.

Men om Minotaurus används i ridponnyaveln, är han ändå godkänd till halvblodsavel?
Vart står han annars om man vill veta mer om honom?

Undrar om Haydn 997 även är godkänd för halvblodsavel. Står ju bara att han är utmärkt att avla ridponny...

Jo men Haydn är godkänd för halvblodsavel. De flesta halvblodshingstar lämnar nog ponny med ett ponnysto med ponnyföräldrar (lite grovt ;)), men han passar säkert extra bra till ponnyavel i och med att han har så mycket fullblod i sig (och vilka fullblod sen! Suck..)
Minotauros är godkänd för ridponnyavel och inte haævblodsavel och därför blir det inte gröna papper med Minotauros.
U

Som jag sa så visste jag inte hur de nedärvde storlek, men TS frågade ju även efter små hingstar, jag misstänkte dock att både Minotaurus och Dirco gav stort med tanke på att de har Little Boy och Irco Mena bakom sig. Men nu vet vi ju hur det ligger till.

Tack för era svar! Men ni som har fler förslag & tips svara gärna, det är ju lång tid kvar tills det är betäckningsdax.

Men om Minotaurus används i ridponnyaveln, är han ändå godkänd till halvblodsavel?
Vart står han annars om man vill veta mer om honom?

Här kan du läsa mer om Minotauros:
http://www.penarpsgarden.com/hingstar_minotauros.htm

Jag har en ponny efter honom som inte blev så stor som det var tänkt. Mamma är stor b-ponny och de hade planerat en d-ponny, men det blev en c-ponny på 138 cm.
Denna ponny hoppar hur bra som helst och är underbar i temperamentet. Vad jag förstått är Minoutauros också väldigt trevlig i temperamentet och nedärver ofta det.
Jag skulle gärna vilja ha en stor liten häst efter honom, då jag måste sälja min ponny när han är färdigutbildad.

Vad händer om man betäcker ett fullblod med Minotauros? Blir det gråa papper eller hur får man registera avkomman?

Han är själv 156,5 cm i mankhöjd så det är inte så konstigt .

Men lite konstigt ändå i och med att det inte är en korsning utan ett halvblod...?

Om du betäcker ett hbl sto med gröna papper med en hingst av halvblodsras (tex Minotaurus) som ej är godkänd får avkomman gråa papper med ras kod 04 dvs halvblod..

Detta gäller i ASVH

Minotaurus + fullblod borde väl bli en ridponny? alt gråa papper raskod 4 i ASVH...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka