Sv: Liten frisk sällskapshund, vilken ras?
Jag slår ett slag för Papillon. Det är en fantastisk ras i mitt tycke!
De är små, intelligenta, friska, robusta och "enkla" små hundar. De vill göra rätt och lär sig fort. De kan hänga med på det mesta och gör det med glädje då det bjuds. Men stressar inte ur av mindre aktivitet.
Visst har de lång päls. Men den är silkig i kvalitén och den mesta smutsen slinker av trots heldagar i stall. Och pälskvaliteten gör att det inte tovar sig lätt heller. Jag borstar mina ca 1 gång månad. De är då utan tovor hela tiden. Min ena har för lång tunga och dreglar då ner sig lite på bröstet. Där kan det bli någon tova som är löst på någon minuts uttanglande.
Jag är noga med att använda balsam vid tvätt. Utan balsam kan de få lite tovor bakom öronen annars. Om pälsen tovar sig är det främst bakom öron eller bakom framben. Kanske på brösthåret om de ätit ben och kladdat där.
Både min tränare och min uppfödare(som hållit på i 20-30 år med pappisar om jag minns rätt) har pratat om den suveräna pälskvaliten för oss som är lite för lata för att greja mycket med det och har häst och hundar i stallet.
Jag har haft pappisar i 20 år. Jag är såld! Underbara små glädjespridare!
Mina har påverkat många i bekantskapskretsen att köpa pappisar. Tom inbitna storhundsmänniskor som tränar och tävlar med sina har sagt att de kommer köpa pappisar framöver efter att ha träffat mina.
Efter ösregn och gegga ute så löser man det så här enkelt med en pappi: Handfatet om de bara är smutsiga om fötterna och badkar/dush och spola undersidan om gegga all over. Torka m handduk. Tar ca 5 min totalt.
Det här var dock jobbigt! Typ minikardborrar: