Liten frisk sällskapshund, vilken ras?

Harbor

Trådstartare
Vi fortsätter att bekanta oss med hundraser. Var igår och tittade på toy-terriern, en kul hund, men lite skygg och väldigt kvick. Tänkte kanske ännu utforska mera. Cavalier king charles spanieln tilltalar också, men blev förskräckt när jag såg vilka alla sjukdomar den ofta har. Är detta överdrivet? är det en hund att ens tänka på, och hur kan man gardera sig redan i valpköpet, mot detta? Kan man veterinärgranska sådant redan i det skedet?
Tar gärna emot mera tips om sällskapshundar under ca 40cm.(Helst ingen hårbomb, som kräver jättemycket pälsvård). Också sådant som är problem för just den rasen.

Sv: Liten frisk sällskapshund, vilken ras?

Petit Brabancon är en frisk, käck liten sällskapshund som är korthårig. Inga stora problem med sjukdomar.

Toy/Dvärgpudel är också fräsiga små hundar utan särskilt mycket sjukdomar.

Bichon Frisé är också liten, fräsig och frisk.

Papillon är också oerhört trevliga men har rätt mkt päls som kräver genomborstning någon gång i veckan.

Sedan är det lite så att de flesta hundar räknas som friska om man jämför med en Cavalier. Det är tyvärr en ras med stora problem, och inget jag skulle köpa, vilket är synd för det är annars en perfekt sällskapshund.

jag tycker du ska ta en närmare titt på jack russell terrier. dom är som en stor hund fast litet format. dom finns i både strävhårig och släthårig, lågställd eller högställd. (normala eller korta ben) dom är oerhört lättlärda, vad jag har tycker. bara man vet hur man skall handskas med dom. en jack russell är det alltid fullrulle på, såvida den inte är sjuk. en väldigt härlig hund men dom kräver en hel del, det är ingen "mysa i soffan" hund direkt...

Tibetansk spaniel är en väldigt frisk ras, de blir ofta runt 16-17 år och mer ibland. Det enda rasen kollas mot innan parning är ögonen men det är bara för att upptäcka problem i tid innan det blir befäst inom rasen. Vi har inte haft ett känt fall av PRA under de senaste åren så vi har nog lyckats bra med att hålla sjukdomen borta från rasen.

Jag äger två stycken egna så om du undrar över något mer om rasen så är det bara att fråga.

Min tik
32748841.jpg

och min hane
32748845.jpg

Senast ändrad:

jag tycker du ska ta en närmare titt på jack russell terrier. dom är som en stor hund fast litet format. dom finns i både strävhårig och släthårig, lågställd eller högställd. (normala eller korta ben) dom är oerhört lättlärda, vad jag har tycker. bara man vet hur man skall handskas med dom. en jack russell är det alltid fullrulle på, såvida den inte är sjuk. en väldigt härlig hund men dom kräver en hel del, det är ingen "mysa i soffan" hund direkt...

En jack russel räknas väl knappt till sällskapshund, mig veterligen blir det ofta problem just för att de är understimulerade.
Nu är det ju olika vad man räknar till sällskapshund, jag tycker det låter på ts som att jättemycket aktivering inte är aktuell.

Galet söt! :love:
Förlåt om jag snor tråden lite TS, men hur är rasen träningsmässigt sett?

Jag har inte haft någon själv, men fått väldigt gott intryck av Bichon Havanais. Trevliga, glada små hundar som också verkar vara väldigt sunda.

Lägger också min röst på tibetansk spaniel :D Börjar man i tid så får man en trevlig hund som faktiskt lyssnar och tycker att det är roligt att hitta på saker tillsammans. Börjar man inte i tid får man en envis jäkel som hellre gör saker på egen hand. Det är något att komma ihåg när man har en sådan. Många har problem med framförallt inkallning och bjäbbande tycker jag. Min hund kunde vara lös överallt och skällde inte vare sig i bilen, i lägenhet eller utomhus så det får man lära dom. Det är en larmande hund så man får börja med det i tid också.

Min var jätteduktig på att spåra, vi tränade agility och lydnad men efter ett uppehåll på några månader hade hon tappat suget helt så dom är ju inga brukshundar direkt, man måste jobba aktivt för att dom ska tycka det är roligt ;) Men supertrevliga sällskapshundar!

Min fick cherry eye, tror inte det ska vara så vanligt och det är inget "farligt".http://sv.wikipedia.org/wiki/Cherry_eye . Det försvinner ibland utan operation, vi fick operera. Efter op kan dom när dom blir äldre få problem med torra ögon och man måste droppa dom vill jag minnas veterinären sa.

bild-183.jpg

s6303051.jpg

flocken-081.jpg

Prilla (även kallad Korven) med hela sin dåvarande flock! Råkade glömma henne ibland när man skulle iväg då hon var lätt att missa bland alla andra kräk ;)

korvsnabb.jpg

Väldigt lättlärda och de gillar att använda huvudet men de är också envisa och en del kan vara svårmotiverade ;) Hittar man dock den rätta motiveringen så brukar det gå som en dans att träna dom, kan ta min tik som exempel. En riktig godisgris och hon gör allt för en godisbit och hon lär sig otroligt fort ett nytt kommando. Min hane är likadan, väldigt lättlärd men bara när han känner för det så han har mycket egen vilja och tycke om hur saker och ting ska göras. Nu har inte jag haft honom från det att han var valp så det hade kanske varit annorlunda men man får helt enkelt anpassa sig efter individen.

Något att tänka extra på är dock inkallningen och den biten man får lägga störst vikt på i början. Många uppfödare är fortfarande idag övertygade om att en tibbe inte går att ha lös men min tanke är nog att de helt enkelt inte orkar/vill lägga ner tillräckligt mycket tid på träningen och det är klart har man en 7 hundar eller mer så räcker kanske inte tiden till till alla. Jag kan ha båda mina lösa utan problem och även mina föräldrars tik kan gå lös utan problem så visst går det om man bara lägger manken till :)

Papillon,pudel eller chinese crested skulle vara något kanske? Lammklippta pudlar är lätta i pälsvården

Alltså... ju mer jag läser om tibben, desto mer låter det som om de är vinthundar i sällskapshundsformat. Kan det stämma tro? :D

Hah! Då vet jag vad jag ska köpa den dagen jag blir för gammal och svag för att ha stora hundar :bump:

Ja det skulle man kunna säga ;) lite kattlika i sättet typ. Mycket "jag gör det sen" attityd eller "kan själv" och "ja jag ska baaaaraaa...." men man har iaf aldrig tråkigt med en tibbe i huset det gäller bara att man har lite humor framför allt när man hittar sin hund ståendes på köksbordet (utmärkt utkiksplats ju) :angel:

Alltså.. det vore ju onekligen praktiskt med en mindre hund nu när jag bor litet och alltid måste åka kommunalt... :angel: *note to self: kika på tibbar på stora sthlm-utställningen*

Tänkte också på Havanais. De jag har träffat har varit perfekta sällskapshundar, hänger med på allt men kräver inte så mycket. Klipper man ner den så är det inte mycket pälsvård. En av de absolut friskaste raserna och dessutom långlivade enligt en del statistik.

Japansk spets?

Hanar 34-38 cm i mankhöjd, tikar något mindre. Tvärt emot vad många tror så är det väldigt lite pälsvård. Genomborstning 2 ggr/månad, tar ca 10 minuter, något mer i fällning. Badar..vid behov. Alltså när de rullat sig i nåt man inte vill ha i soffan :D

Tillhör de friskaste raserna. Avelsdjur ska kollas för patellaluxation, annars finns inga rasbundna sjukdomar.

dsc_0321.jpg

Du kan komma och kika på min hane då :angel: om du känner för det, har planerat att åka dit nämligen ;)

R_C jag trodde valet naturligt föll på italienarna då? Men en tibbe är onekligen sötare och trevligare att krama så du gör helt rätt i att titta på rasen ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Snabbt förklarat så bor min förre hund hos en släkting då omständigheterna i mitt liv inte gick att kombinera med hans behov. Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: KisseNova
·
Övr. Hund Jag har två stycken Cavalier King Charles Spaniel killar som blir nio år till våren. Underbara hundar, som jag kunnat använda både till...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 739
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt