Liten fråga

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Pratade med en kompis igår, som efter 4,5 års beridarutbildning i Tyskland just flyttat hem till Sverige och fått jobb hos en välkänd ryttare. Där får hon stallplats, bostad, en privatlektion/vecka på sin egna häst och 2500 kronor/månad, svart naturligtvis. Arbetsuppgifterna består till största del av mockning, ut-och insläpp, fodringar och städning av anläggningen. Hon jobbar mellan 5.30 och 18. Ibland får hon rida fram nån häst, men oftast bara göra i ordning dom för ridning. För mej känns det som ett enormt slöseri av begåvning och utbildning. Jag vet att hon var jätteduktig redan innan hon åkte till Tyskland och där har hon ridit ca 8 hästar/dag och skött sin stalldel självständigt. Här i Sverige tycks hon ha degraderats till stallskötare..

Jag vet ju att det är hennes egna val, men är det inte ett stort slöseri med resurser från arbetsgivarens sida. En jätteduktig, ridutbildad tjej, som får jobba som stallskötare, för praktikantlön??

Eller tänker jag helt snurrigt? Det är ju helt klart en erfarenhet att jobba hos någon så stor, men att jobba i stora stall hela dagar har hon ju gjort sen hon var 13.

Kan nån reda ut detta för mej?/ Lavinia, som helst skule se denna tjej med eget stall och verkligen kunna satsa på sej själv..

Sv: Liten fråga

De enda som har det drägligt och som jobbar med hästar är de som jobbar i travstall hos någon etablerad tränare (hur det är inom galoppen vet jag inte). Där har man avtalsenlig lön och får göra mer än bara "mocka skit".

Finns det någon inom ridsporten som har personal med avtalsenlig lön? Det är väl i så fall bara ridskolepersonal.

Jag tycker också att det låter som om din kamrat hellre skulle starta eget i någon form, annars har hon ju kastat bort sin tyska utbildning.

men är det inte ett stort slöseri med resurser från arbetsgivarens sida.

Det beror väl mest på vad arbetsgivaren har behov av. Om arbetsgivaren låter en dålig ryttare rida istället för den välutbildade så är det givetvis slöseri, men om h*n behöver just en hästskötare och inte en beridare så är det mest frågan om fel person på fel plats.

Inte jag. Jag jobbar hos en privat hästägare 9-17 och gör allt från utsläpp, mockning, fodring (ej morgon och natt), rider hästar och övriga sysslor som är normalt i ett stalljobb. Har 5 v. betald semester som vilken anställd som helst. Lediga helger. Får ut efter skatt 13.000:- :D Ganska nöjd. :angel:

Vart hittar man såna jobb???? :d

Nu blir t.o.m. jag sugen, jag som alltid sagt att jag aaaaldrig skulle vilja jobba med hästar på heltid... :angel:

Tycker som någon annan här att din kompis kanske skulle starta någon egen verksamhet, hyra något stall och kanske ta emot tillridning och försäljningshästar eller något liknande som passar henne.

En kompis till mig jobbar i försäljningstall, hon har boende och mat samt busskort betalt sen har hon 10 eller 15% (minns inte) på försäljnings summan för varje häst hon säljer.
Hästarna ligger i prisklass från 50000:- och uppåt. Så allt hon får i provision är ju i princip nöjes pengar samt lite till telefon och sånt. Hon är dessutom en duktig säljare och säljer ofta mer än en häst varje månad. Förutom att hon rider och visar hästar så hjälps hon och ägarens fru till att fodra och mocka och allt sånt
Jobbet är för övrigt vitt, vilket förvånade mig väldigt mkt.

2500:- för så mkt skit jobb är ju inget vidare.

Låter nästan precis som de villkor som var hos den välkända ryttaren jag praktiserade hos för 4 eller 5 år sedan... Men att jobba svart är ju inte speciellt bra...

È huvet dumt får kroppen lida. Din kompis borde skämmas, de som går med på att arbeta på detta sättet är de som ser till att status och löner aldrig kommer att stiga inom hästsporten.

Hej!

Jag hade ett liknande jobberbjudande för ett par år sen. Skulle jobba "halvtid"(vilket innebar; morgonfodring, usläpp, lunchfodring, insläpp, kvällsfodring och lektioner på em) få 2500 i månaden vitt och stallplats kollektivt, dvs jag måste vara där på helger och fodra också.. Nej tack, sa jag..

/ Lavinia

Hej!

Visst är det inte så smart. Tyvärr finns det ju massor av tjejer som är överlyckliga över att få jobba hos en välkänd, internationell ryttare. En tjej där jobbar mot bara boende.

Kan man inte få tycka att "arbetsgivaren" borde kunna ta sitt ansvar lite mer?? Att det inte bara är tjejernas fel.

Visst, min kompis borde starta eget och tjäna lite pengar, men det är svårt när man inte har några pengar att börja med. Bara att vara duktig i ridning ger en inga lån på banken och har man inga andra pengar blir det svårt att starta företag.

Men är det bara jag som ser slöseriet i det hela. Sköta stall kan nästan vem som helst göra, men rida bra, hur många gör det?? Egentligen? Borde man som arbetsgivare inte ta vara på talangen?

Dessutom var det inte riktigt så här hon tänkt sej jobbet../ lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka