Liten box?

S

Showjumping

Hur skulle ni reagera om någon hade en häst med en mankhöjd på 170 cm i en box som mäter 2x3 meter?
 
Sv: Liten box?

Är det tillfälligt typ medans man håller på att bygga en större box skulle jag bry mig!
 
Sv: Liten box?

Jag skulle reagera!! Men har tyvärr varit utsatt för samma sak. Hade en häst som var 1,68 i manken och fick stå i en ponnybox medan en häst som var 1,50 fick stå i en fölningsbox.
 
Sv: Liten box?

Vill också vara noga med att påpeka att det inte är jag som har hästen i den boxen..
 
Sv: Liten box?

Skulle säga till om att det är olagligt, och att stallägaren kan åka på böter om det gjordes en flygande inspektion.
 
Sv: Liten box?

jag skulle nog påpekat de hela
men folk bruka inte bry sej
jag hade mina häster inhyrad i ett stall en gång, både min stora shettis och b-ponny fick stå i spiltor som va mindre än en meter breda
när jag påpekade att dom va alldeles för små fick jag som svar att förra året hade de stått ännu större ponnyer i dom och dom hade trivts.
 
Sv: Liten box?

Alltså allvarligt?!?!? Hur ryms den in? Kan den svänga inne i ... boxen? Hoppas den är ute mycket och bara tillfälligt står i den boxen!!

Jisses, vi som tycker ponnyboxen med kortsidan 2m är liten åt shetlandsponnyn...
 
Sv: Liten box?

Lyxig skrev:
Hur skulle ni reagera om någon hade en häst med en mankhöjd på 170 cm i en box som mäter 2x3 meter?

Beroende på vilken relation du har till ägaren så hade jag pratat med ägaren och förklarat att hästen ej mår bra av det och att det är olagligt. Hjälper inte det eller om du av någon anledning inte vill konfrontera personen i fråga med det så kan du kontakta milökontoret i din kommun och prata med djurskyddsinspektören, detta kan göras anonymt. Djurskyddsinspektörens skyldighet är sedan att åka ut och kontrollera detta och ägaren måste då flytta hästen till en större box.
 
Sv: Liten box?

Alldeles för litet. Minimimåttet är 9 kvm till en så stor häst, det är oxå för litet enligt min åsikt.

Några skriver att de haft hästarna inhyrda och fått alldeles för små boxar/spiltor. Jag tycker att det är hästägarens ansvar att hyra box/spilta som passar hästen.
 
Sv: Liten box?

det va jag som skrev att jag haft mina hästar inhyrda.
njär jag ställde dit dom skulle dom INTE stå i spiltorna för jag tyckte dom va alldeles för små
men sen bestämde stallägaren utan min vetskap att det skulle dom visst göra för att då få in fler hästar i stallet
men jag bytte stall ganska snart, mina hästar misstrivdes så pass mycket att jag va säker på att dom inte skulle överleva nån längre tid.
 
Sv: Liten box?

tgd skrev:
Alltså allvarligt?!?!? Hur ryms den in? Kan den svänga inne i ... boxen? Hoppas den är ute mycket och bara tillfälligt står i den boxen!!

Jisses, vi som tycker ponnyboxen med kortsidan 2m är liten åt shetlandsponnyn...


Inte min häst som sagt ;) Men ja, den kan röra sig. Och ja, den är ute mycket.


Men ändå...:crazy:
 
Sv: Liten box?

Nejdå, 9 kvm med kortaste sidan 3 m. 11 kvm är till fölbox för hästar över 160 cm.
 
Sv: Liten box?

jag skulle garanterat reagera!! Men skulle det vara så att hästen bara står där tillfälligt för dom bygger en större så skulle jag nog inte klaga.. men jag skulle hellre vilja se till att den fick stå så mycket som möjligt i en hage under tiden istället..
 
Sv: Liten box?

Hästar över 170 ska ha större än 9 kvm.
Om kortaste sidan ska vara 3 m på en 9 kvm stor box är den ju kvadratisk.

mina hästar måste ha 11 o 12 kvm
Var o läste :confused:
Har de minskat boxmåtten?

Nu står det att min mindre ska ha 9 kvm o den stoora 10 kvm:confused:

Om gisborne fick som h*n ville så skulle mitt sto ha en box på 21 kvm

tänk om hon skulle få föl:confused: 30 kvm?

hon kan flytta in i huset, men då räcker inte takhöjden.

Om ens son blir väldigt lång. Måste man då flytta till Östermalm för att få tillräcklig takhöjd?
 
Senast ändrad:
Sv: Liten box?

Läs på denna sidan så får du de lagstadgade minimåtten.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131
Häst över 170 cm 9 kvm box, kortaste sidan 2,5 m.

Varför måste takhöjden vara så hög på dagis, barnen är ju så små?
Kan man inte anställa personer under 1,60, då behöver det inte va så högt?
Alla föräldrar, kan inte de huka sig, de är ju ändå där så kort stund?
Å det här med bra luft & ventilation, e det verkligen nödvändigt?
De är ju så små...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 713
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
831
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • HJÄLP
  • Ridskoleryttare
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp