Liten bil för hundägare

snoofy

Trådstartare
Hej allihop!
Hittade ingen tråd om det här så det fick bli en egen, förlåt om jag missade en som redan fanns.
Jag befinner mig nu i djungeln att skaffa den första egna bilen:confused: och skulle gärna vilja ha lite input från hundägare med bil.:):bow:
Jag skulle vilja ha en så liten bil som möjligt, med minsta möjliga bensinförbrukning(är man student så är man:o), samtidigt som den ska vara säker för alla i den (inklusive vovven min). Därför vill jag gärna också kunna få in en hundbur i den. Jag är beredd att fälla ett säte bak för att få in en rejäl bur.

Så vad kan ni rekomendera för "minibil" som man på ena eller andra sättet går att transportera vovven på ett bra sätt i? (Hunden är en samojed modell mindre på 20kg):)

Sv: Liten bil för hundägare

Den är ingen minibil men får du tag på en Toyota Corolla så är dom rymliga, bensinsnåla och tåliga.

Jag har en flat på 30 kilo och jag har en liten Audi A3! Jag har ingen hundbur i bilen utan han sitter lös i bakluckan. Vet inte ens om det finns burar till A3? Men det funkar rätt bra för oss :)

Är det kombi-varianten på corolla som du menar då för visst finns den i flera varianter?
Men jag har en liten förkärlek för toyota så då ska jag klart titta närmare på corollan!:) Har du hundbur bak eller hur har du löst din hundtransport?

Grannen har en sån och de verkar jättefina men lite för törstiga för min plånbok tyvärr =/

Jag har Golf, men en Polo är ju mindre och bensinsnålare. Du tänker helt rätt när du säger att du vill ha hunden i bur och det ska du kunna ha i både Polo och Golf. Att ha hunden "lös" i bilen som mallle har, även om den sitter i bagaget, är helt förkastligt. Om något händer (läs avåkning/krock) så sitter inte hunden kvar där bak. Den kan båda åka/hoppa ut genom fönster och försvinna eller vara kvar och ställa till det för räddningspersonal. I ett sådant läge har polisen rätt att skjuta hunden för att kunna rädda människan.

Nej ingen bur men det beror på att förra hunden inte fick plats i någon bur och åkte så sällan och nu får vi köpa större fordon för vi råkade köpa två valpar av megasizeras.
Men bur går in.
Dom kallas ju för halvkombi.
Den drar runt 0,5 blandad körning, har aldrig gått sönder och det enda anm jag haft på bes är att bromsarna suttit fast för jag kärringbromsar - och vi bor på en hemsk grusväg - alla andra bilar har jag fått byta avgasrör på varannat år tex. Den är från 2003.

Min sambo kör VW polo, hunden får utmärkt plats i bak, hade inte gått m bur men lastgaller funkar. Han är en collie på 24 kg.

Jag har en renault clio med lastgaller och grindar. Där skulle absolut en samojed få plats utan problem!
Om du vill ha bur så får du fälla sätena, problemet är bara att clion (i alla fall de äldre) har en tröskel in i bagageluckan så alla burar kommer inte att passa.

Min hund sitter i halvkombi, men har säkerhetsbälte. Främst för min egen säkerhets skull...

kl

Billig bil som är billig i drift är ju Fiat. Varför inte en Bravo eller en Punto? De kostar ju ingenting!

En Golf eller Polo av kombimodell (eller Skodas version av den, blir väl Felicia resp Fabia?). Har själv en Golf Variant där jag till vardags lastar ett styck rottweilertik som åker alldeles utmärkt.
Men vid behov går det bra att stoppa in en rottis till också :)
Med en såpass liten hund som du har skulle jag satsa på halv- eller trekvartsbur i så fall och ha lite utrymme till last också.
Det roliga med åtminstone Golfen är att kombin är billigare i inköp, du får alltså en nyare bil med färre mil än om du ska ha en halvkombi.

Tack för alla förslag! Jag ska titta på de modellerna =)
Jag är inte så insatt, hur funkar det med lastgaller och grindar? Går de att montera i alla bilar? Är det lika säkert som bur?

Varför inte en gammal hundkojja? de gick ju som spjutet på sin tid...

Om du tycker golfen verkar okej så kan man även kolla på seats mindre modeller, i princip samma bil men något billigare att köpa.

Liknande trådar

Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 577
Senast: kolfinnur
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har länge nu gått och längtat efter att skaffa hund men känner mig osäker på om det går att lösa rent praktiskt. Familjen hade hund...
2
Svar
20
· Visningar
3 021
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 684
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka