Liten bett fråga

Sv: Liten bett fråga

För en som inte håller på med western. Varför rida på stång om det inte behövs?

Annars brukar de flesta gilla rakt med tungfrihet. Inom dressyr så är delade bett inte vanliga alls.

Ska man tävla på en viss nivå och hästen är 6 år eller äldre då måste man rida på stång.

Hur vet man vilken utväxling man har på sina bett? Mät längden mellan överdelen på bettet till mundelen (inte till toppen på porten). Mät sedan från mundelen ner till underdelen på skänkeln. På ett 4:1-bett går längden på överdelen fyra gånger på underdelens längd.

Men detta visste ni säkert......[/QUOTE]

Tvärtom menar du. Det blev lite tokigt där. (men ack så väsentligt). På ett stångbett med propotionerna 4:1 så är underskänkeln 4 gånger så lång som överskänkeln.

har lagt rätt mycket grundjobb från marken så både hon och valacken är med på noterna från början...

Detta tycker jag är intressant.
Jag håller med om att det är viktigt och bra med ett grundläggande arbete från marken innan man hoppar upp på hästen o.dyl. men undrar hur du tänker i att grundjobbet på marken skulle förenkla och förbättra din ridning på en hand ? :confused:

Det är ju inte raketforskning precis...går vid sidan, visar var jag vill ha hästen, jobbar med tryck på hals, sidan etc. Tar med mig det när jag sitter upp och behöver sällan använda handen särskilt mycket.

Hur vet man vilken utväxling man har på sina bett? Mät längden mellan överdelen på bettet till mundelen (inte till toppen på porten). Mät sedan från mundelen ner till underdelen på skänkeln. På ett 4:1-bett går längden på överdelen fyra gånger på underdelens längd.

Men detta visste ni säkert......

Tvärtom menar du. Det blev lite tokigt där. (men ack så väsentligt). På ett stångbett med propotionerna 4:1 så är underskänkeln 4 gånger så lång som överskänkeln.[/QUOTE]

Jepps.... Självklart.:o

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 637
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar