Liten bett fråga

cillaj

Trådstartare
Har en fjording som nu rids på 3 delat tränsbett. Tänkte smått vänja honom vid stång, så jag köpte ett enklare smalt 2 delat stångbett till honom, men det tyckte han inte om:( Så jag undrar om någon har något bra tipps på ett bra stångbett?

Sv: Liten bett fråga

Är ingen expert och alla hästar är och tycker om olika bett men min egen erfarenhet är att tredelade stångbett (eventuellt med sk. "tungfrihet") med relativt raka korta skänklar är bra att börja med. (Till exempel: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500496&deptid=114&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC ) både du och din häst känner er mer vana kan man byta till ett med längre och "S"- formade skänklar (=mycket känsligt!). Glöm inte att känna efter med fingrarna under kindkedjan när du drar i tyglarna hur pass effektivt det är. Eftersom stångbett fungerar med hävstångseffekten så får du störst effekt när du tar i tyglarna uppåt och inte mot dig. Med rätt hand är stångbett ett fantastiskt redskap! Lycka till!

Har en fjording som nu rids på 3 delat tränsbett. Tänkte smått vänja honom vid stång, så jag köpte ett enklare smalt 2 delat stångbett till honom, men det tyckte han inte om:( Så jag undrar om någon har något bra tipps på ett bra stångbett?

Inte alls ovanligt att den inte tycker om det utan snarare ganska normalt och en reaktion som man kan frvänta sig.
När man drar i ett tvådelat stångbett (som ser ut som ett tvådelat tränsbett men med skänkel) så trycks "toppen" på bettet ned i tungan (prova i din egna hand). alltså där bettsidorna möts bildas en spets som vrids ner i tungan... svårt att förklara, men ett tvådelat stångbett är frkastligt tycker jag...:crazy:

Olika former av tredelade ligger oftast bättre i munnen, ex. som tidigare nämnts Billy Allen mundel. Dock kan Billy Allen med tiden kännas som ett lite för "mjukt" stångbett som inte ger det lilla sista.
Hööks bettet ovan tycker jag personligen är alldelles för sladdrigt och kulan är ofta lite väl stor för att få plats i hästarnas munnar.

KL* Sanibel; Varför skulle en S skänkel vara skarpare än en rak?
Här får ni rätta mig om jag har fel, men min erfarenhet säger att skänkelns längd, samt förhållandet mellan ver o under skänkel är det som avgr skänkelns skarphet ?!

Min fd häst avskydde billy allen-stång samt tredelade bett. Jag red på bettlöst, tvådelat tränsbett samt tvådelad stång (denna va väldigt formad i mundelen!). Tyvärr hann han säljas innan jag fick möjlighet att testa en fast stång (rak mundel, fasta skänklar).

Såg ett tredelat bett där mittendelen var en pytteliten ring. Kan tänka mig att det skulle funkat, tror nämligen länkarna nöp honom(liten mun, tjocka läppar!)

Senast ändrad:

För en som inte håller på med western. Varför rida på stång om det inte behövs?

Annars brukar de flesta gilla rakt med tungfrihet. Inom dressyr så är delade bett inte vanliga alls.

Efter snart två år i westernvärlden har jag beslutat att börja med stången när det krävs i klasserna jag tänkt tävla i. Om tre år är dessutom min häst 7år och då vill jag ha honom tillräckligt skolad på stång för de klasserna där det krävs...

Jag vill uppnå "joystick"-ridningen som en lycklig westernryttare berättade om :love:

Billy bett har jag och det tycker han inte om tyvärr :( annars så är det ett bra bett. Hööks bettet kan vara värt att pröva tycker dock att det är lite tjockt , föredrar smalare. Men fjordingen kanske gillar det ;) Rider även bettlösa alternativ men nu var det stångbett jag undrade över, då det kommer att krävas sedan i klasserna:laugh:

Ett tips är att kontakta Rocking B Saddlery och höra om du kan få hjälp med vilken stång som passar din häst. Du bor ju nästan i de trakterna... (hoppas detta inte blev reklam nu..)

Om man vill ha delad stång så är Billy Allen stångbett något som de flesta hästar brukar trivas bra med. Det är ju ledat, men med begränsad rörlighet. Ligger bra i munnen.
Annars är det bättre med oledade stänger. De ligger mera stilla i munnen och skänklarna rör sig samtidigt. De har ju också tungfrihet vilket många hästar vill ha. Prova dig fram för att se vilken stång just din häst trivs med.

Senast ändrad:

Ingen av de hästar jag jobbat med har gillat BA samt tredelade bett. Rakt eller tvådelat är det som funkat bäst här och det gäller vanliga bett som stång...Med rätt handlag sker inget konstigt med den tvådelade stången. Jag har känsliga hästar så dom hade gått i taket om det tryckt ner i tungan eller upp i gommen...Garanterat!

Ingen av de hästar jag jobbat med har gillat BA samt tredelade bett. Rakt eller tvådelat är det som funkat bäst här och det gäller vanliga bett som stång...Med rätt handlag sker inget konstigt med den tvådelade stången. Jag har känsliga hästar så dom hade gått i taket om det tryckt ner i tungan eller upp i gommen...Garanterat!
Och jag har ännu inte hittat en häst som inte gillar BA-bettet. Så olika det kan vara. Men ang stångbett. Med en delad stång får du ju inte samma funktion som en oledad. De olika sidorna kan "säga olika saker" till hästen och då faller hela vitsen med ett stångbett för mig. Jag vill att hästen ska vara så pass utbildad att jag inte behöver det ledande bettet för att kunna ställa tex. Dessutom så är risken stor med tvådelade stångbett, att det går upp i gommen på dem. Det finns ju inga delade kandarstänger tex. En BA-stång kan vara väldigt bra i övergången eftersom man kan rida med dubbla tyglar och få både tränsbettets funktion och stångens.
Men som alltid gäller det att hitta vad som passar respektive häst bäst. De brukar vara väldigt tydliga med vad de tycker om och inte och det är inte alltid det bett som vi ryttare tycker känns bäst.

Så är det ju...frågan är väl om t.ex. mina hästar då ska ses som ett undantag som bekräftar en regel eller som det är vidare än så ;) ...

Jag rider fröken på en ledad stång (Greg Darnall) och behöver inte det egentligen men hon trivs fint på det. Rider på en hand, ingen tvåhandsfattning. Även om jag rider på delat snaffle rider jag som om det vore rakt i det stora hela just för att signalerna till hel stång ska vara lika, typ...Behöver alltså inte handen för att ställa hästen...frånsett någon enstaka gång då ;)...har lagt rätt mycket grundjobb från marken så både hon och valacken är med på noterna från början...

På de två hästarna som jag har haft så har BA inte fungerat. Båda killarna har trivts bättre med tungfrihet. En arab och en quarter.

Ja det är väl bara så att jag inte träffat hästar som inte gillar det bara. Självklart finns inget bett som alla hästar tycker om. De är olika. Min häst gillar både BA-bett och stänger med tungfrihet. Hon hade en otroligt besvärlig mun när jag köpte henne. Tuggade, skramlade, lyfte upp betten, kastade tungan över eller hängde ut tungan åt sidan. Hon höll på hela tiden så det blev ingen kontakt alls. Provade mängder av bett. Inte stångbett då utan vanliga tränsbett. Inget fungerade förrän jag provade ett BAbett. Ett vanligt tränsbett alltså. Då blev hon helt lugn i munnen. Jag kände bara: Äntligen!! Det fick hon gå med ett år. Sedan introducerade jag en BA-stång och senare vanliga stänger med tungfrihet. Nu kan jag nog stoppa vad som helst i munnen på henne. BA-betten var frälsare för just den hästen, men det kan ju se väldigt olika ut.

Om någon funderar så är Billy Allen benämningen på mundelen. Dvs. ett Les Wogt, Jeremiah watt, eller ett no name-bett kan ha en billy Allen mundel och ibland kallas för ett Billy Allen bett.

Ett bett med långa skänklar inte nödvändigtvis behöver betyda att det är skarpare än ett med kortare skänklar trots samma mundel. Allt beror på utväxlingen och olika utväxlingar har olika egenskaper alla avsedda att hjälpa hästen att nå önskad position på huvudet.

Vi börjar med ett bett med utväxling 3:1 på skänklarna. Dessa bett är avsedda för hästar med kort nacke och som behöver lyfta bogarna och flytta över mer kraft till bakdelen.

Bett med utväxling 3,5:1 på skänklarna är avsedda för hästar med klassisk nacke och som "bara" behöver hitta ner till rätt position. Detta är den vanligaste utväxlingen och är att betrakta som ett allround bett.

Bett med utväxling 4:1 på skänklarna är avsedda för hästar med hög huvudhållning och som behöver komma ner samt slappna av i nacke/hals. Välj sedan mundel efter vad din häst behöver.

När detta val är gjort så gäller det att hitta en passande mundel. Ofta finns det tre olika från milda till varma(skarpa) men vissa tillverkare har några fler.

Hur vet man vilken utväxling man har på sina bett? Mät längden mellan överdelen på bettet till mundelen (inte till toppen på porten). Mät sedan från mundelen ner till underdelen på skänkeln. På ett 4:1-bett går längden på överdelen fyra gånger på underdelens längd.

Men detta visste ni säkert......

Om någon funderar så är Billy Allen benämningen på mundelen. Dvs. ett Les Wogt, Jeremiah watt, eller ett no name-bett kan ha en billy Allen mundel och ibland kallas för ett Billy Allen bett.

Ett bett med långa skänklar inte nödvändigtvis behöver betyda att det är skarpare än ett med kortare skänklar trots samma mundel. Allt beror på utväxlingen och olika utväxlingar har olika egenskaper alla avsedda att hjälpa hästen att nå önskad position på huvudet.

Vi börjar med ett bett med utväxling 3:1 på skänklarna. Dessa bett är avsedda för hästar med kort nacke och som behöver lyfta bogarna och flytta över mer kraft till bakdelen.

Bett med utväxling 3,5:1 på skänklarna är avsedda för hästar med klassisk nacke och som "bara" behöver hitta ner till rätt position. Detta är den vanligaste utväxlingen och är att betrakta som ett allround bett.

Bett med utväxling 4:1 på skänklarna är avsedda för hästar med hög huvudhållning och som behöver komma ner samt slappna av i nacke/hals. Välj sedan mundel efter vad din häst behöver.

När detta val är gjort så gäller det att hitta en passande mundel. Ofta finns det tre olika från milda till varma(skarpa) men vissa tillverkare har några fler.

Hur vet man vilken utväxling man har på sina bett? Mät längden mellan överdelen på bettet till mundelen (inte till toppen på porten). Mät sedan från mundelen ner till underdelen på skänkeln. På ett 4:1-bett går längden på överdelen fyra gånger på underdelens längd.

Men detta visste ni säkert......

Å vad intresant, då ska jag leta efter ett 3:1 bett allså . Men hur vet jag vilket som är vilket? Snälla någon bild på ett sånt bett och förklaring hur jag kan se att det är ett sånt. Visste inte om det som du skrev. :bow:

Jag har ridit två hästar på stång, den ena gillade tvådelad och fixade INTE alls rak med tungfrihet. Den andra gillade billy allen (provade i o för sig inget annat, eftersom han var van vid det sedan tidigare, fanns liksom ingen anledning...).

Förresten kom på att jag ridit en till på stång! Men bara några gånger, den hästen verkade funka på rak stång med tungfrihet och rulle...

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 637
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar