Lite udda ide? Vandring fast till häst?

Har lite dålig koll på Sveriges geografi på orter/platser jag inte känner igen. Kan inte placera Tiveden på kartan, låter som norröver men ej säker. :crazy:
Jag har noll koll själv :D. Tiveden ligger i Närke och Västergötland :).
 
TS - flera har redan skrivit. Men om du funderar på att börja med turer, så konkretisera lite mer hur du tänker dig det. Inte just i tråden nödvändigtvis, men för dig själv.

* Vilken typ av hästar?
* Ska ni bo i tält, eller i stugor/vandrarhem/hotell? Den första blir billigare men också tuffare för ryttarna och mer väderkänsligt.
* Foder- och deltagarnas bagagetransporter?
* Lunch- och middag- frukostmat? Hänger ju ihop med hur ni bor. Ska ni ha tält så måste maten kunna transporteras i sadelväskorna.
* Lämplig tur rent geografiskt, med varierad terräng, lagom avstånd och tempo.
* Vad händer om någon (människa eller häst) skadar sig?

Titta på vilka företag som har liknande upplägg i din närhet, och i Sverige/Norge överlag.

Jag har ridit turer där vi sovit i tält, och turer där vi sovit i stugor/gästhus och det finns många fördelar med stugor såklart. Varmt vatten, duschmöjlighet, skydd emot vädret, etc. Men båda funkar iaf sommarmånaderna i Sverige, bara du är noga med att skriva ut vad som gäller.

Där jag var och red sist (ej Sverige) hade vi inga packhästar, men maxvikt på 20 kg i sadelväskorna till ridhästarna. Det ger en relativt låg maxvikt till ryttarna. Men det är ju också en fråga som du kommer runt ifall allt bagage och foder skickas i förväg till övernattningsplatsen. I så fall behöver du bara ha lunch och extra ombyte/regnkläder i sadelväskorna.

Googla lite och läs på hur de olika företagen lägger upp sina turer. Både i Sverige och utomlands. Välj sedan ett upplägg själv.
 
Jag har för mig jag hört talas om någon led man kan rida längs och övernatta i olika stall längs vägen, samt ha med sin egen häst. För mig det var neråt Halland någonstans men minns ej helt säkert.

Fins i Sörmland också, ridled södermanland eller så heter den, går lätt att googla fram. Där kan man hyra häst eller ha med egen, boka logi i olika varierande komfortgrad och man rider från gård till gård typ. :)
 
Några av ridledsnäten har anslutningar till varandra med - så det går att rida efter kartor rätt långa sträckor om man så vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 229
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 925
Senast: pulkaskurk
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 632
Senast: Fille
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 933
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp