Lite sadelfunderingar

Trådstartare
Om en westernsadel tippar i bakvalvet är bommen fel eller är det nått annat som styr detta, kan man då bygga upp med padd som en del säger.?..om sadeln åker fram om sadeln åker bak, vad är det då?? har bara lite funderingar om hur de e :D :banana:

Om du menar att sadeln glappar bak så kan det bero på att bommen är för vid. Detta går att lösa med tex en Built up-pad som är tjockare framtill. Det kan även bero på att sadelns bom är för välvd/bananformad för din hästs rygg och då får du byta sadel. Om sadeln åker fram eller bak så passar den inte.

Om sadeln åker bak är den nog för trång över bogen, är den istället för stor så åker den fram.. (Jag är ingen sadelexpert, men detta är mina erfarenheter)

En del hästar åker mer elelr mindre alla sadlar bak på.
Jag köpte ny sadel till min häst för några månader sedan och fick hjälp med att prova ut rätt sadel till honom. Det är ett varmblod. sadeln är en big horn med myyyycket vid bom. Den åker en aning bakåt när jag rider och den är inte för smal. Tror helt enkelt att hans rygg vill ha den lite längre bak än jag vill att den ska ligga. Dock så protesterar han inte för det utan jobbar på lika bra för det!

Ofta, ofta så lägger folk sadeln alldeles för långt fram när de sadlar...

jo jag vet men jag tycker att den hamnar en aning för långt bakn ändå när jag har ridit. men jag får ta med kameran ut och ta ett par bilder och visa...

Att sadeln glider framåt eller bakåt vid ridning kan även bero på riggingen.

Riggingen är den "ring" som man fäster sadelgjordsremmarna i. Den kan vara placerad längre fram eller längre bak på sadeln. Sadelgjorden ska ju ligga i ett visst läge under hästen (sadelgjordsläget) och har du rätt rigging så går sadelgjorden lodrät från fästet i sadeln och ner under hästens mage. Fel rigging gör att sadelgjorden antingen pekar bakåt eller framåt och kommer då att få sadeln att vandra när hästen rör sig.

Hoppas du förstod vad jag menade. :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: super
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38