Lite Ryggöm efter mycket sparkande.

M

Miloni

Min häst har efter en del sparkande i boxen blivit en aning ryggöm, speciellt efter nätter han sparkat mycket. Jag har varit i kontakt med vet och rygg, knä, has är röntgade och inget fel hittades, även böjprovet klarade han.

Detta värmer ur, jag rider givetvis inte när han ömmar men jag longerar/tömkör mycket över cavaletti för att han ska arbeta rätt vilket han gör utan minsta problem. Han lyfter benen högt högt över bommarna, så han verkar inte ha ont när han rör sej iallafall. Han är aldrig öm efter han har gått.

Enligt vet. så var det bra om han rörde på sej, så vi är ute och galopperar lugna rundor i skogen så han verkligen arbetar med ryggen, galopp och skritt har vi blvit rekomenderade. Han ömmar aldrig efter en ridtur.

Han har sparkat till och från väldigt länge nu för han trivs inte i den boxen och jag har letat för fullt efter ett annat stall som jag nu äntligen har hittat och ska flytta till så fort det bara går.

Men jag är rädd att det här sparkandet kanske har förstört något i ryggen?
Kan muskler och sånt gå sönder efter mycket sparkande? Vad är det som går sönder först vid sparkande så att säga? Om det har uppkommit en liten inflammation, måste man spruta och hålla på då i ryggen eller vad händer? Jag var så nervös hos vet. så jag glömde ställa alla frågor. :crazy:

Det handlar alltså om ganska så rejäla bakutsparkar. Och jag använder Bot på honom dygnet runt nu också.

Sv: Lite Ryggöm efter mycket sparkande.

Varför skulle det vara just sparkarna som gör att hästen har ont i ryggen? :confused:
Hur vet du att "han sparkar mycket" på nätterna? Kamera?

Det skulle inte kunna vara något annat?

Sv: Lite Ryggöm efter mycket sparkande.

För att han väcker stallägarna vissa nätter med sparkandet. Låter rejält, det är alltså inga småsparkar. Låter som om han står inne i sovrummet och sparkar nämligen. Dom har tillome fått gå ut mitt i natten och säga till honom ibland.

Han började också reagera lite i ryggen efter han börjat med det här, jag har haft honom i många år nu och aldrig haft problem med varken rygg eller nånting innan. Sadel och allting funkar som det ska så därför så är jag ganska säker på att det är sparkandet som gör det.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 551
Senast: Liten
·
Hästvård Börjar seriöst tro att min pålle aldrig kommer hålla för regelbunden ridning. Han har haft lite småproblem med sitt högra bakben sedan...
Svar
4
· Visningar
1 093
W
Hästvård För drygt ett och ett halvt år sedan köpte vi vår häst, han gick igenom besiktningen men fick anmärkning på ryggen (ömmade vid tryck)...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: malinrehnby
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 644
Senast: Alfons Å
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka