Lite råd!

I

intejag

Jag är på jakt efter en foderhäst egentligen eftersom ekonomin just nu inte tillåter köp av dyr häst. Men nu har jag hittat några ruskigt billiga hästar som lever upp till vad jag behöver. Jag söker alltså en trevlig häst att lulla i skogen med och kanske tävla någon blåbärshoppning med. Följande hästar har jag hittat båda är trevliga och nästan gratis i inköp.

Nr 1. halvblod/fullblod, 24 år tävlat msv B i både hopp och dressyr. Fördelen här kan jag tycka är att hon är en läromästare. Nackdelen är väl åldern då förståss.

Nr 2. Ridtravare 8 år. Utbildad LC/LC. Fördelen är att hon är yngre och sannolikt då kan jag ha henne längre. Jag har duktiga människor omkring mig som jag kan rida lite lektioner för så jag kan utbilda henne mer. Nackdelen är att hon är just travare för hon är lite lång i ryggen vilket är typiskt för de travare jag sett.

Så hur skulle ni valt. Hästen ska stå på lösdrift och risken är att det kanske är lite oschysst att ställa en så gammal häst på lösdrift. Vad tycker ni?

Sv: Lite råd!

Nr 1. halvblod/fullblod, 24 år tävlat msv B i både hopp och dressyr. Fördelen här kan jag tycka är att hon är en läromästare. Nackdelen är väl åldern då förståss.

Nr 2. Ridtravare 8 år. Utbildad LC/LC. Fördelen är att hon är yngre och sannolikt då kan jag ha henne längre. Jag har duktiga människor omkring mig som jag kan rida lite lektioner för så jag kan utbilda henne mer. Nackdelen är att hon är just travare för hon är lite lång i ryggen vilket är typiskt för de travare jag sett.

Ett riktigt svårt val där emellan. Hur länge har du ridit och vilka kunskaper har du?

Om du har en del kunskaper och med hjälp från sidan tror jag att jag hade tagit ridtravaren men om du inte har så jättemycket kunskaper hade jag tog tagit halv/fullblodet.

En ridtravare kräver sin ryttare! Den var visserligen omskolad och utbildad men har du provridit? Har själv blivit lurad flera gånger (inte bara av ägare till ridtravare) då de höjt hästen till skyarna när man pratat, och det varit ett riktigt ruckel till häst IRL...

Läromästaren var ju kanske väl gammal, men är den fräsh så håller den ju några år till i alla fall. Köper du den får du nog tänka på att det blir du som en vacker dag kommer att få ta bort hästen. Sen finns det ju täcken om du tycker det känns oschysst att ha den på lösdrift, men tror den bara kommer må bra av att hela tiden hålla kroppen i lätt rörelse.

Ett riktigt svårt val där emellan. Hur länge har du ridit och vilka kunskaper har du?

Om du har en del kunskaper och med hjälp från sidan tror jag att jag hade tagit ridtravaren men om du inte har så jättemycket kunskaper hade jag tog tagit halv/fullblodet.

Jag började rida för 20 år sedan. Hade sedan uppehåll i 5 år efter ca 12 år. Då tävlade jag hoppning på lätt B nivå och dressyr på samma nivå. Efter uppehållet så blev jag medryttare på en häst utbildad lätt B/lätt B. Men nu vill jag ha något eget och pyssla med. Och kanske tävla lite på efter endel träning förståss.

En ridtravare kräver sin ryttare! Den var visserligen omskolad och utbildad men har du provridit? Har själv blivit lurad flera gånger (inte bara av ägare till ridtravare) då de höjt hästen till skyarna när man pratat, och det varit ett riktigt ruckel till häst IRL...

Läromästaren var ju kanske väl gammal, men är den fräsh så håller den ju några år till i alla fall. Köper du den får du nog tänka på att det blir du som en vacker dag kommer att få ta bort hästen. Sen finns det ju täcken om du tycker det känns oschysst att ha den på lösdrift, men tror den bara kommer må bra av att hela tiden hålla kroppen i lätt rörelse.

Läromästaren var tillräckligt fräsch för att ha hoppat klubbtävlingar så sent som i höstas. Jo visst kan amn täcka hästen det går bra när dte är kallt. Travaren har jag inte provridit men läromästaren har jag provridit och den var trevlig men lite slö.

Jag skulle inte sätta en så gammal häst på lösdrift. Även om den klarar det rent fysiskt så behöver den inte göra det psykiskt. Är den van att stå uppstallad under vinterhalvåret kan den bli väldigt orolig över att inte få komma in.

En så gammal häst hade jag inte tagit emot om jag så fått betalt och den var i perfekt skick. Den kan dö knall och fall eller du har snart massor av bekymmer och utgifter när du försöker undanhålla alla ålderkrämpor som snart kommer att komma.

Satsa på travaren är mitt råd

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 568
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 021
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama