Lite råd om kattungar

CK

Trådstartare
Våran honkatt har (nog) fått sin första kull ungar.
Hon bor normalt i stallet, och hon är av den mer reserverae typen, även om det går att kela lite med henne korta stunderpå hennes vilkor.
För 8 dagars sen försvann hennes tjocka mage, och hon kommer nu bara nån gång om dan (som vi ser) och äter mat.

Det jag vill veta av er mer rutinerade kattmänniskor är följande:

Vi letar som besatta efter ungarna, hur letar man bäst? Smyger efter honan? Lyssnar efter ungarna? Låter dom ens en gång?
Hur gör vi när vi hittar dom? Helst vill jag ju att de flyttas ner till stallet, så vi kan greja med dom på dagarna, men jag antar att deras morsa kommer att flytta dom nån annanstans.

Sv: Lite råd om kattungar

Normalt sett är ungarna tysta när mamman lämnat dem. Smyg på henne, och då kan ni ev höra dem.

Det kan dock bli svårt att flyta dem till ett ställe som är lämpligt för er, om nu kattmamman anser att det är olämpligt för ungarna.

Min hona envisas med att kattungar ska vara i sängen, och dit flyttar hon dem 10 ggr varenda natt i fyra veckors tid om man inte fysiskt hindrar hene.

Det börjar luta åt att de liger ovanför stallet. Vi har letat där flera gånger utan resultat, men katthonan verkar ändå dyka upp därifrån.

Problemet är att vi ahr rätt stora utrymmen som en kantt kan gömma sig i.

Fast grabben kom påp ett bra sätt, han stoppar in handen med sin mobilkamera, och tar kort in i bråten. Då ser man alla skrymslen.

Honkatter är luriga! Förstår att det kan vara knepigt att hitta dem, särskilt om hon flyttar dem ofta. Antingen får ni leta själva eller spionera på honan tills hon avslöjar sig. Det där med kameran var ju en bra idé;)

Lycka till, ska bli kul att höra vad ni hittar!

Uppdaterar lite.
Kattungarna är fortfarande inte funna, men vi börjar ana var de kan vara.
Antagligen ligger de i en lada med massa storbalar, så det är svårt att komma emellan och leta.
Vi har gått runt med en ljud-förstärkare för att kunna höra dom, men utan resultat.
Jobbigt.

Gah!

De var ovanpå stallet, fast under skull-golvet....
Honan hade hittat ett litet hål, och mellan stalltaket och skullgolvet är det ca 30 cm mellanrum.
Där hade hon gömt dom, 5 meter in...

En röd och en svart unge!

NU ska jag bara försöka laga golvet, som jag rivit upp bräder från.

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 056
Senast: Emine
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
S
Övr. Katt I stallet jag står finns 4 honkatter (varav 1 steriliserad) 1 hankatt (steriliserad) samt två hankatter(icke kastrerade som kommer o...
Svar
11
· Visningar
2 106
Senast: Sandra78
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama