Lite råd o hjälp!

Novelette

Trådstartare
Hej!

Jag vart helt plötsligt av med min lånade sele o rockard så jag har röjt internet i jakt på billiga men bra saker.

Hittade: Rockard

Vad tror ni om den? Ska ringa igen imorgon och avtala tid för o kika på den. Vad är det jag bör kolla efter?

Sen behöver jag en bröstsele rätt snabbt men är tyvärr inte gjord av pengar så jag tänkte köra på en billigare variant nu och sen spara ihop till en finare från Tärnsjö. Den jag har fått låna tidigare har varit märkeslös tydligen (visste inget när jag började i princip...min kompis som jag lånade av har dock kört mkt förut). Vågar jag köpa H**ks bröstsele? Den som kostar 1299kr i full storlek?

Jag vill inte behöva lägga ner träningen just nu för vi har precis kommit igång ordentligt (hästen är 2år o 2mån gammal nu) och varit ute alldeles själv 6 ggr.

Sv: Lite råd o hjälp!

Rockarden ser helt okej ut tycker jag..
Och till "drevet" NEJ det finns ingen svängel eller fjädring men som första vagn duger den alldeles utmärkt!

Nämn inte ordet H**ks bröstsele här inne om du inte har ett förflutet som japans bombare under 2:a världskriget :D

Tycker faktiskt själv att dom selarna inte är bra utan skulle rekommendera dig att hitta någon annan variant begagnad..

Jo men så rinner det ju säkert ungt blått blod i ådrorna på hennes häst också :D

Okunnig fråga från en okunnig...vad betyder "drevet"?
Jag är själv i upplärningsfasen så jag vill veta ALLT :D

Jag har sökt begagnade selar men hittar oftast endast lokselar eller armeselar eller ponnyselar...o om jag väl hittar nån i fullstorlek så står det aldrig något märke och då är jag ju lika ovetande om hållbarheten som hos H**ks selen(ooopps...nu nämnde jag den igen.. :angel: ).

Hur ska man veta?

Trygg skrev:
Rockarden ser helt okej ut tycker jag..
Och till "drevet" NEJ det finns ingen svängel eller fjädring men som första vagn duger den alldeles utmärkt!

Nämn inte ordet H**ks bröstsele här inne om du inte har ett förflutet som japans bombare under 2:a världskriget :D

Tycker faktiskt själv att dom selarna inte är bra utan skulle rekommendera dig att hitta någon annan variant begagnad..

Värt besväret eller inte det beror ju helt på priset - jag har glömt med jag har dreglat över annonsen själv :smirk:
Om du ska köpa en gammal vagn, eller gigg som det här är, så kolla hjulen!!! Allt annat skulle jag med händiga anhörigas hjälp :angel: ge
mig på att fixa, men jag har en trilla står hemma oanvänd pga att ett hjul är lite defekt, och det törs jag inte ge mig på utan sakkunnig hjälp - tänk om det inte håller!

Lycka till med letandet!
Lotta

"Vagn - 4 hjul, kärra - två hjul" :)

Jag ger mig på att svara.

Köp inte Hööks skitsele, du kan skada hästen med den. Den är inte gjord att dra med överhuvudtaget. Satsa hellre på en syntetsele för 3000 (det är billigt för en sele) Eller håll ut och tömkör mycket tills du kan lägga 5-10000 på en riktig lädersele. Inte det svaret du ville ha men bättre vara ärlig.
Lokselar är det inget fel på heller, kolla om någon på annons passar.

ang rockarden på bilden. Den är inte bra i det skick den är i nu.
Den har ingen svängel (går att fixa)
Den har ingen fjädring (svårt att fixa) ont i njurarna, svanskotan, nacken och ryggen.
Du ser inte ett skit bakom hästrumpan (går att fixa med mycket svetsning)

Det finns travrockarder som är bättre, för sikten är ju ett lyxproblem , men jag hade känt det tryggare om jag såg farorna innan min unghäst gjorde det :)

mvh jenny

"Drevet"..är ett tidningsord kan man säga.
T ex en politiker sagt något dumt (eller att det kommer fram att Svennis är otrogen) så går hela den samlade journalistkåren till angrepp...likt jakthundar som också utan "nåd" samlas i drevet.. ;)

Jag har själv haft en gammal gigg fastän i finare och bättre skick än den som är på bilden.
Jag tyckte den var tung och otymlig och jag ville inte ha flera meter ner till marken...Tyckte att jag inte bara såg över hästen utan över ås och nejd med.. :D

Sedan så vet jag av erfarenhet att man har så stora planer för sina gamla vagnar men det stannar just vid det..
Så håll dig du till rockarden i sådana fall är mitt råd.

Nu gillar jag inte sådana bröstselar just för att JAG tycker det känns så osäkert och att JAG åker obekvämt med allt fram å tillbakande.. ;)
Jag tror säkert att man kan köra sin häst med dom selarna om man gör det någon gång då och då..

Kanske är jag naiv, men jag tror INTE att ett av Sveriges största hästsports-varuhus skulle KUNNA sälja selar som PLÅGAR hästen i längden..och den selen har funnits med ett tag!

Plågade hästar vill inte dra så därför skulle selen ha dött ut av sig själv..det är bara mitt logiska tänkande som leder mig in på det resonemanget..

Jag tycker du ska ta våra ord här inne från körningsforumet och själv känna efter hur du vill göra.

Men jag lovar att du inte plågar din häst om du inte köper en sele för 5-10 000:- eller sätter dit en svängel på rockarden eller bygger upp den osv..

Som en första vagn så passar den jättebra!

Det som oftast brukar vara dåligt på gamla vagnar är hjul och skaklar.

Hjulen klarar man inte att själv reparera, om t ex lötar eller ekrar skulle vara ruttna eller järnen utslitna. Kolla dom därför mycket noga! Skaklar kan gå att skarva eller förstärka.
Kolla även fjädringen noga.

Om finishen är dålig är inte hela världen. Det går att fixa till under vintern. Likaså dynor.

Tänk på, att en gammal gigg förmodligen inte tål lika hårda tag som en rockard.

LIA

Den kostar 1700kr så jag kände att det skulle vara värt det efter att ha kikat på likadana.
Jag ska iväg o kolla den på fredag. Jag ska ha med mig en kunnig som hjälp.

Hej!

Jag har hittat en annons på en bröstsele för 1500kr som har använts ca 1månad men var för stor för hästen. Det är i ITE-läder.
Jag visste inte riktigt vad det var men det är visst en grossistfirma som tillverkar selar och tillbehör.

Den var väldigt fräsch på bilden så jag tänkte slå till på den.

Sen har jag sån tur att rockarden jag lånat tidigare blir kvar ett tag till så att jag kan låna den lite längre. :D

Är det den billiga typen av bröstsele eller lös brösta? Det som är risken med den billiga varianten är att bröstdelen kan brännas då den ligger helt still mot bogen. Dessutom brukar skackelremmen vara så klen att bara den är en säkerhetsrisk. Den går dock att förbättra lite genom att fästa draglinor, remmar, till en svängel men det är samtidigt inget jag skulle rekomendera till en stor häst. Krafterna blir ju större ju större häst man har. Då tycker jag du ska köpa en loksele istället!! Men se till att lädret är fräsht och hållbart då du köper begagnad sele!!! Mycket viktigt!!

Trygg: Det finns många saker som säljs från både stora och små företag som inte alltid klassas som bra för hästen. Men trots det köper folk de sakerna. Skitselen (som snigelfarmor döpt den :p ) till exempel är ju så billig att de som är nya på körningen lätt köper en sån för dom vet inte om hur alla olika selar fungerar, och varför lägga ner en massa pengar på nåt man ändå inte förstå sig på? Många nya tillkommer och därför säljs den, men inte många rutinerade köper eller ens använder den typen av sele! Tänker man "det kan man köpa, därför är det bra" så kan man ju inte ha så mycket egna tankar om saker och ting.

Jag har köpt en it produkter sele en gång, lämnade tillbaka den meddetsamma. kassa sömmar, och fel strl på söljorna.
Deras för 1700 är samma som skitselen på börjes för 1200.

Trygg, JO, Hööks och Börjes säljer selar som skadar hästar. Men de som körs ofta har vettiga kuskar som undviker dåliga selar. Därför kan dessa selar säljas till folk som inte vet bättre, jag var en sån för några år sedan. Pessoabettet, graman, kassa broddar, pullbackspänne, vattenkoppar, mm är andra saker som kanske inte är så bra, men säljs gör de.

Shettisar (+ dragsele och baksele) kanske kan ha dem pga små bogrörelser, men jag slår vad om att Clicken inte hade kommit till MSV /Svår nivå med en sån som delvis hindrar honom. Nora hade inte heller kunnat satsa, för jag tror inte att elitkuskarna som hon tränat för hade velat träna henne med illasittande sele :)

Tur att buke finns som har upplyst många nybörjare om selens funktion. Många hästar har sparats gissar jag.

/j*

Tur att buke finns som har upplyst många nybörjare om selens funktion. Många hästar har sparats gissar jag.

Det har jag faktiskt inte tänkt på ..men nu när du säger det så har faktiskt berget med felkörda hästar som dukade under..minskat här utanför..

Jag ser bara ett par tre stycken nu..annat var det innan Buke och alla Bukeproffs* fanns.
Då låg hästarna i drivor..gick f-n inte ens att komma fram här på gator och torg..

:D :D :D

Hugo Snigel..men om du nu har blivit "omvänd" som du säger..att du numera VET efter halva ditt hästliv hur det ska vara..
Hur vet du då att det du tror vara rätt i dag..att det inte är fel i morgon liksom...
För så har det ju varit innan, snigel, eller hur..och då trodde du ju också att et var rätt..frågar Björne med :love: ..och bara det!

Senast ändrad:

För att jag är smart, och kan tänka logiskt.
OM du hade tittat på de olika selarna så hade du givetvis gått ifrån att rekommendera travselen.

Inget fel i att använda en travsele om man redan har en som passar och som har bra däckel, men att gå o köpa en för att man vill köra sin häst med tung rockard 3 dagar i veckan är bra dumt. Jag ser alltså skillnad på att kunna använda travsele, och att rekommendera den. Den har undantagstillstånd kan man säga. Den kräver oxå nästan mer kunskap om körning än att köpa en komplett bröstsele, eftersom du måste komplettera den så himla mycket innan du kan köra med gott samvete i en vanlig svensk natur, eller öva ett pass på banan.

Mitt hästliv har mera gått ut på att tävla hoppning än att köra, det är först på de sista 5 åren jag kört häst. Så jag har alltså inte kört halva mitt hästliv. Men om en 10 år så. :)

och sluta kalla mig snigel, kallar väl inte dig ygg? asjobbigt som du håller på..

/snigelfarmor

snigelfarmor skrev:
Jag har köpt en it produkter sele en gång, lämnade tillbaka den meddetsamma. kassa sömmar, och fel strl på söljorna.
Deras för 1700 är samma som skitselen på börjes för 1200.

Trygg, JO, Hööks och Börjes säljer selar som skadar hästar. Men de som körs ofta har vettiga kuskar som undviker dåliga selar. Därför kan dessa selar säljas till folk som inte vet bättre, jag var en sån för några år sedan. Pessoabettet, graman, kassa broddar, pullbackspänne, vattenkoppar, mm är andra saker som kanske inte är så bra, men säljs gör de.

Shettisar (+ dragsele och baksele) kanske kan ha dem pga små bogrörelser, men jag slår vad om att Clicken inte hade kommit till MSV /Svår nivå med en sån som delvis hindrar honom. Nora hade inte heller kunnat satsa, för jag tror inte att elitkuskarna som hon tränat för hade velat träna henne med illasittande sele :)

/j*
Och vad är det för fel på pessoabett.vattenkoppar,graman?

Förlåt..men du såg nog aldrig på Björnes magasin och så missade du nog :love: som jag skickade med..
kommer inte ihåg att jag kallat dig för snigeln bara men det kan nog stämma då man förhastar sig på datorspråk och orkar inte skriva ut hela namnet.

Ska inte upprepas nu när jag vet att du i sådana fall inte tycker om det...

Jag tycker i alla fall att det är bra, fast väldigt tröttsamt och tjatigt men jag ger mig inte, att det har kommit in någon här som vågar säga emot er..

Förstår ni inte vad ni gör när folk som kommer in hit tror de plågar sina hästar för att de inte har er utrustning..??
Som köper ert snack rätt av och som mår skitdåligt helt i onödan!!

Att många hästar har sparats tack vare Bukes egna lilla expertteam som består av ett litet gäng som inte ens livnär sig på sin hästhållning!

Helt ärligt, det är så jag uppfattar det..som religösa fanatiker ungefär
Det är så jäkla grovt att slänga ur sig ord som plåga osv..så det är nog därför jag blir uppretad..

Förstår ni inte vad ni gör när folk som kommer in hit tror de plågar sina hästar för att de inte har er utrustning..??
Som köper ert snack rätt av och som mår skitdåligt helt i onödan!!
Att många hästar har sparats tack vare Bukes egna lilla expertteam som består av ett litet gäng som inte ens livnär sig på sin hästhållning!
Helt ärligt, det är så jag uppfattar det..som religösa fanatiker ungefär
Man tackar för den klassningen! :mad:

I den här tråden är vi ett par, tre som skrivit seriösa och informativa inlägg, som svar på dom frågor som ställts. I övrigt är det mesta skitsnack och påhopp och allmänt otrevligt. Jag föreslår att du flyttar över din fejd med Snigelfarmor till det privata via PM, så vi andra kan få fortsätta att använda forumet till det det är tänkt. Jag har också haft en och annan dust med Snigelfarmor (och andra), men jag lägger inte in det i varenda tråd jag svarar på för det, utan håller mig till den trådens ämne. Varför kan inte du göra likadant?
Din enda ambition här och i andra körtrådar verkar ju vara att ställa till bråk och förstöra för övriga.
Dina kunskaper inom körningen utanför travet verkar inte heller alltför imponerande, så jag tror inte du har så mycket att tillföra.

Slutligen undrar jag över kravet på att livnära sig på sin hästhållning!? Är det ett villkor för att få yttra sig här? I så fall blir det nog ganska dött på Bukefalos framöver!!!

LIA, som inte orkade med skiten längre, men inte tänker skriva mer om det.

Liknande trådar

Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 544
Senast: ptr
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka