lite problem med hösilgag, behöver råd.

S

Smultron92

ja, nu är det så att jag ska flytta min häst & fick idag reda på att det nya stallet inte har slått något hö i år, blir bara mycket torrt hösilage :crazy:som skulle få bra värden, Givetvis blri det en höanalys på det endå.
men nu till problemet, saken är den att min häst tidigare bara gått på hö. För Att hon inte klarade hösilage, blev dålig i magen främst. (hos förra ägaren)
Samtidigt är hon en hosthäst, Så det nay stallet blir ett 1/2 utestall, med bättre ventilation & luft.
Men frågan är den hur jag på bästa sätt ska vänja in hon vid hösilaget & se om det fungerar, har en tanke på att ta det resternade av fjolårshöet & blanda ut med hösilagen, för att sedan minsak höet & öka hösilaget tills hon helt får hösilage.
Men vet inte om det är det bästa sättet?
tacksam för hjälp:)

Sv: lite problem med hösilgag, behöver råd.

är väl bra för hosthäst, en häst som stod i mitt stall med bronkit åt hösilage och han var det aldrig något fel på vad jag vet :) och det var inte så spec blöt heller. Prova att balanda och gå sedan helt över, det tar typ 3 veckor för hästen mage att hinna ställa om sig.

Ja, det hade jag tänkt göra, men problemet är att hon tidigare inte kunnat gå på hösilage, p.gr av att magen kraschar, Dock har jag inte testat när hon varit i mina ägor.
Men det skulle vara mkt. torrt hösilage, på ett ungefär hur mkt. blötare kan det tänkas vara en vanligt hö?

Oftast är orsaken till lös mage av hösilage att hästen får för lite ts, många tror att hösilage har bättre näringsinnehåll än torrhö o fodrar därför med för lite hösilage, vilket resulterar i dålig mage. Ju blötare foder dessto fler kg måste man ge

Hö har 84% ts. Vad ensilage har måste du kolla upp. Det kan variera ganska mycket. Mycket TORRT ensilage låter faktiskt inget vidare. Är ensilaget FÖR torrt så kan man få lagringsproblem.

Det är extremt få hästar som har problem med silage. Dessa hästar måste ju också få problem med bete.

Jag hade vant in sakta (som du beskriver) och kombinerat invänjningen med t ex MagTarm från Krafft för att ytterligare hjälpa magen med omställningen.

De jag träffat på som anser att deras hästar har problem med silage har varit oförsiktiga vid invänjning och/eller giviet för lite så hästen fått magproblem p g a för lite grovfoder. Inte silaget i sig, det är ju bara vatten och "hö", d v s allt grovfoder är ju gräs. Skillnaden är hur det förpackas...

Det är extremt få hästar som har problem med silage. Dessa hästar måste ju också få problem med bete.

Jag hade vant in sakta (som du beskriver) och kombinerat invänjningen med t ex MagTarm från Krafft för att ytterligare hjälpa magen med omställningen.

De jag träffat på som anser att deras hästar har problem med silage har varit oförsiktiga vid invänjning och/eller giviet för lite så hästen fått magproblem p g a för lite grovfoder. Inte silaget i sig, det är ju bara vatten och "hö", d v s allt grovfoder är ju gräs. Skillnaden är hur det förpackas...

Hon har lite problem vid betet med, Inte mkt., men lite.
Dock har det varit bättre iår (vänjde in försiktigare & så.)
Den tiden jag ägt hon har hon fått hö, Det var tidigare ägaren som
sa att hon inte klarade hösilaget helt.
Där gick hon på fri tillgång under hela sin uppväxt & tid där.
Men de bytte till hö senare.

funderar lite på vad som är bäst, har ca 150 kg hö från fjolåret kvar som jag tänkte blanda upp med, tror ni det räcker med ca 3 veckors invänjningstid (om allt verkar ok. under tiden vill säga.)
Det här MagTarm, har du några erfarenheter från det eller så?
var inne i foderaffären idag & kollade på något från hippo, Komemr dock inte ihåg vad det hette skulle iafl. hjälpa till att "odla" några viktiga bakterier/liknande i magen & hjälpa tarmfloran.
Kommer inte ihåg precis vad det stod eller hette:crazy:

Så vad skulle ni rekomendera, att jag först provar utan ex. magtarm & försöker med höet & vänjer in hösilage.
Eller att jag kör ex. magtarm direkt med hö & hösilaget?

mvh Smultron92

Vi ger alltid Magtarm (det preparat jag tycker är bäst av de jag provat) vid flytt, stallbyte, foderbyte, invänjningar etc.

Jag hade bytt försiktigt och SAMTIDIGT gett Magtarm, varför prova sig fram utan på hästens bekostnad när du fått indikation på att magen är känslig?

Vi ger alltid Magtarm (det preparat jag tycker är bäst av de jag provat) vid flytt, stallbyte, foderbyte, invänjningar etc.

Jag hade bytt försiktigt och SAMTIDIGT gett Magtarm, varför prova sig fram utan på hästens bekostnad när du fått indikation på att magen är känslig?

Ska jag avra helt ärlig så tänkte jag nog inte så speciellt mycket när jag skrev:crazy::angel:

Okej, vad bra. Ska inhandla det vid flytten.
Du får ursäkta mig, men är det ok med några frågor till?:o
Isfl.
Är det en bra ide att börja ge magtarm några dagar innaan flytten, eller bättre att börja när vi flyttat dit?
& ungefär hur länge gav du det?,
Om det fungerar ska jag fortsätta med det hela tiden eller vänja av det sen?

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar ge samma dag som stressmomentet, och fortsätta en vecka ungefär. Hur mycket beror lite på om det märks på hästen, blir den lös i magen trots normaldos går jag upp på maxdosen.

Efter att ha haft en häst med kroniska magproblem tar jag oerhört seriöst på magproblem, det ger hästen stora problem i längden och kan man inte häva i tid blir det problem med att tillgodogöra sig maten, vilket i sin tur ger spår i träning/utveckling.

Min tant klarar inte av hösilage eller ensilge och inte heller kraftigt göda beten...Fick plocka hem henne efter 3 veckor på betet för det bara rann ur henne...innan hon åkte på betet gick hon här hemma och tuggade ner gräset (vilket inte är gött de två senaste åren) efter två dagar här hemma blev magen bra igen, men nu är gräset slut här hmma så jag får stöd fodra med hö och lusern...
Så det finns de hästar som inte klarar "blött" grovfoder eller för bra beten...tyvärr...

Jag har ett halvblod som inte klarar av hö ensilage enl vetrinär är det ett medel i som gör att vissa hästar inte klarar av det ,han har inga problem med bete....:eek:

men ska inte hösilage ha en TS på minst 60 % ofatst är vårt tort känns liksom mer bara fräschare än hö.

Du vänjer in genom att blanda helt enkelt. Större problem än så är det faktiskt inte. Många blandar för fort, typ 1 vecka sen är det bra..håll på i 2-3 veckor minst för att vara säker.

Ang förra ägaren, troligtvis gav hon väl för liten giva villket är MYCKET vanligt då folk fodrar med ensilage och inte VET TS halten.

Jag vill gärna veta VEM som använder tillsatser i hästsilage och VAD för tillsats de använder. Gärna ts också.

Själv har jag aldrig träffat på preparerat silage till hästar, har ändå varit med i produktionsledet i 10 år...

är inte det för ensilage ?? och isånna fall vad är allt som är mellan 60 och 84 % ??

Nu känns det lite som om tråden har spårat av & bytt riktning.

Du vänjer in genom att blanda helt enkelt. Större problem än så är det faktiskt inte. Många blandar för fort, typ 1 vecka sen är det bra..håll på i 2-3 veckor minst för att vara säker.

Ang förra ägaren, troligtvis gav hon väl för liten giva villket är MYCKET vanligt då folk fodrar med ensilage och inte VET TS halten.

Tänkte vänja in på ca 3 veckor, under tiden trappa ner på höet & så tillslut så hon bara får hösilage.
Nu har hon fått 10 kg hö hela vintern, funderar på att testa först med 13 kg hösilage, Analys ska göras. Men akn inte låta bli i att spekulera lite innan:angel:

Ang. det med fet text; Skrev i tidigare inlägg att hon gick på fri tillgång hos förra ägaren. Så tror inte hon fick i sig för lite, möjligtvis att de inte vänjde in ordentligt eller att det hösilaget inte var det bästa.

ALLT heter ensilage. Det finns faktiskt inget som heter Hösilage, är bara hästfolk som uppfunnit det namnet och det indikerar på att det är ensilage som är relativt torrt. Men det heter ensilage. 84% är hö. TS halten 45-60 är stt ur: utfodring, hantering och lagringssynpunkt...alltså vad som fungerar bäst. Är det torrare än 60% kan man få problem i form av mögel, svamp osv.

Liknande trådar

Foder & Strö En tjej i stallet har precis köpt ett fullblodssto, som anlände till stallet i går. Hon är ganska bukig Men man kan fn. se lite revben...
2
Svar
20
· Visningar
1 525
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka