Lite om det här med Avkommevärdering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
I

Iglatjarn

Nu har jag snart trasslat in mig i begreppen.
Om vi börjar med det generella, hingstar värderas utifrån sina avkommors meriter. Går man in på SH´s sida så står det dock alltutifrån C och B till GII, GI och ELIT.
Hur kan man tillämpa två olika avelsvärderande system på samma ras? Trodde C, B, och AB var förlegat men det verkar det inte vara.
Så till avkommebedömningen.
Ingenstans i storeglementet står det att stona kan få sina föls resultat tillgodoräknade. På poänglistan så ska man räkna resultat från 1 års ålder och framåt. Och så gjorde jag en upptäckt att besiktningar på "gårdsplan" med officiell premieringsförättare INTE kunde ligga till grund för avkommevärdering, varför då visa sina föl överhuvudtaget mer än för eget intresse?
Kan någon ge en bra förklaring till hur ett föls eventuella guldplakett kan komma till sina föräldrar tillgodo, för jag hittar inte det någonstans i reglementet där ska man endast räkna resultat från 1 års ålder när det gäller stona.
Vad gäller för hingstarnas avkommebedömning???:confused:

//HB - som inte kommer visa föl något mer

Sv: Lite om det här med Avkommevärdering

Visar föl gör man bara för sitt eget höga nöjes skull samt om det går bra så kan det vara lättare att få sålt och dessutom så ger det bra reklam till stuteriet om man plockar hem en fölchampiontitel :idea:

Räkna avkommepoäng över 10p kan man väl bara göra på avkommor äldre än 3 år? Endast ett guld på en 1 åring ger inget mig veterligen. Alltså så skulle man bara visa fram dem som tidigast 3 åringar men det är ju så kul och framförallt nyttigt att visa dem som ungdjur :p

Du börjar ju räkna poäng på dom från ett års ålder, tex två guld för två olika domare från ett års ålder kan ge 30p.
Men jag trodde att när det gällde hingstarnas avkommebedömning så gick det att räkna in resultat (även om det nu inte räknas alls utan det kan bara juryn bestämma) som fölungar skrapat ihop.

Titlar bryr jag mig inte så mycket om då fölungar kan gå från brons-silver-guld-silver-brons på några veckor bara. Som 1-åringar däremot börjar dom bli intressanta och någonting att göra reklam med. Dom flesta föl är runda och hyfsat balanserade någon gång under sommaren och kan förhållandesvis "lätt" få guld. Det är efter fölåldern som jag tittar på deras resultat för att avgöra hur föräldrarna fungerar ihop.

MEN jag var intresserade av att få reda på om det var så här det gick till även "på riktigt", att fölens resultat inte räknas?

På hbl är det iaf så att fölens resultat inte är avelsvärderingsgrundande. Alltså inga poäng till stoet för föl.
Kan kanske bero på att fölen är i så olika växtfas från vecka till vecka. Men lite tråkigt är det ju om man vill sälja avkomman som fölunge o sen kanske inte nya ägarna visar den igen.
Då blir det inga poäng alls till stoet.

Exakt det som jag tänker på. :crazy:
Mycket möda för inget besvär i princip. Visst kan jag visa föl för att det är roligt. Men man lägger ju ner sjysst massa pengar i anmälningsavgift och bensin också för att ta sig till respektive platser och ger det då ingenting i slutändan så känns det liksom lite meningslöst.
Bättre låta avkommorna växa upp istället då och prestera på unghäst aktiviteter för det är väl roligare att visa att dom kan tävla och prestera än vara vackra på utställning! Har visat en del på kvaliteten och det är ju mer givande för hästen och ger ju mamman resultat (halvblod pratar jag om nu)

Senast ändrad av en moderator:

Ja men fölmönstringarna är en mycket bra vägledning för ev köpare o även ett litet kvitto på den egna aveln.

Det var ju bla. detta vi diskuterade på avelskonferansen ;)
Det kommer förmodligen att bli ändringar i storeglementet för welshar. Klart är väl att fölens resultat inte kan räknas.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var tyvärr inte på konferensen av många olika anledningar. Väntar på att sammandrag ska läggas ut på hemsidan för jag är verkligen nyfiken på vad som disskuterades!

Avelsvärdesklasserna G, GI och GII är baserat på hingstens egna meriter, vilka krav som ställs regleras i de rasvisa bestämmelserna.

Kriterierna för avelsvärdesklasserna B, C, A och ELIT varierar också mellan raserna, och dessa klasser tilldelas hingsten efter avkommeprövning, de baseras alltså på avkommornas meriter. Avelsvärdesklass AB finns väl däremot inte kvar hos ponnyraserna? Tidigare baserades AB på ponnyhingstens egna meriter, det är idag ersatt med GI.

Jag tror aldrig att jag har varit med om att fölresultat har kommit något av föräldradjuren till godo vid avkommeprövning, särskilt inte hos ponnystona där man endast kan tillgodoräkna sig avkommans resultat från tre års ålder enligt storeglementet, gemensamma bestämmelser för ponny. Man kan ju visserligen få tillgodoräkna guldplakett tagen vid ett års ålder, men då den andra guldplaketten måste tas vid lägst tre års ålder, så är avkomman ändå minst tre år innan man kan tillgodoräkna dessa meriter. (nån så hängde med i den meningen ;)) Annars är bara avkomman värd 10p, dvs levande fött föl.

Däremot funderar jag på fölungars resultat från utställningar o dyl. Räknas deras resultat in i hingstarnas exteriörindex, isåfall kommer väl dessa resultat hingstarna indirekt till godo vid avkommeprövning? Hur korrigeras i så fall föl som är bedömda i 30p-skalan gentemot de som är bedömda på 50- eller 60p-skalan?

Hlsn Helena

Man kan ju visserligen få tillgodoräkna guldplakett tagen vid ett års ålder, men då den andra guldplaketten måste tas vid lägst tre års ålder, så är avkomman ändå minst tre år innan man kan tillgodoräkna dessa meriter. (nån så hängde med i den meningen ) Annars är bara avkomman värd 10p, dvs levande fött föl
Jag hade på känn att det var från 3 års ålder man kunde få annat än 10p på en avkomma:p

Kan någon ge en bra förklaring till hur ett föls eventuella guldplakett kan komma till sina föräldrar tillgodo, för jag hittar inte det någonstans i reglementet där ska man endast räkna resultat från 1 års ålder när det gäller stona.
Vad gäller för hingstarnas avkommebedömning???

Jag har kollat upp det hela nu med SH... Fölresultat räknas aldrig föräldradjuren tillgodo i avelsvärderingssammanhang, inte heller höga meriter som t ex BIS eller Res BIS från utställningsringen. Resultat på föl räknas inte heller in i hingstars index. Detta gäller alla raser.

Däremot räknas utställningsresultat på 1 och 2-åriga hästar in i hingstarnas index, medan stona inte kan tillgodoräkna sig avkommans resultat vid avkommeprövning förrän avkomman är tre år. (Förutom 10p = Levande fött föl som är införd i grundstambok om den är äver 6 månaders ålder).

Hlsn Helena

tack för att du fixat reda på fakta! :bow:

Det med unghästarna visste jag, att man kan tillgodoräkna sig deras resultat samt att jag vill förtydliga för dom ovetande att man på ston inte kan få poäng på dom förrän avkomman är minst 3 helt korrekt, men att det går att tilldela henne poäng grundat på resultat om en avkomma fått guldplakett vid tidigast 1 års ålder. Får den guld då så hänger det med och kan hjälpa till att ge henne 30p om den får guld igen vid 3 års ålder, så småttingarnas resultat räknas också på så sätt.

Men nu har jag nog nästan bestämt mig för att inte visa föl något mer iallafall, bättre att satsa på unghästarna isåfall istället för att åka med 2 hästar i transporten. Vill ju faktiskt att det ska finnas en möjlighet att få höjt hingstaskrället sent omsider :cool:

Jag har alltid visat mina föl och kommer förmodligen även göra så i framtiden. Är fullt medveten om att man inte kan tillgodoräkna föräldrarna resultaten som fölen får oavsett för vilken domare eller på vilken sorts aktivitet som det visas på. Däremot ser jag det som en ypperlig träning för fölet att få komma ut i vida världen, åka transport osv och hela tiden vid sidan av modern som blir moraliskt stöd. Visst kostar det både pengar och tid men det har man förhoppningsvis igen hanteringsmässigt i framtiden.

I övrigt hänger jag helt med i resonemanget. Det skulle vara kul om fölens resultat också gick att tillgodoräkna föräldrarna..

Absolut är det det! Och har man bara ett sto+föl har man alla möjligheter i världen att göra dom världsvana i späd ålder.
Men jag tror nog att dom får träning ändå vad tiden lider, om inte annat son 1-åringar när jag kommer släpa runt dom kors och tvärs :D

Jag har också alltid visat mina föl, det har blivit till en tradition... ;)Tycker egentligen inte att det ger särskilt mycket överhuvudtaget, lite träning blir det visserligen, men det har varierat mycket mellan bedömningarna som ponnyerna fått som föl och som vuxna (eller som unghästar). Jag har att ungsto som var res BIS på utställning förra året som föl, i somras tilldelades hon hela 35p...:crazy:
Men, nog kommer jag att fortsätta vissa mina föl...

Hlsn Helena

Funderade lite... Går det att höja avelsvärdesklassen på welshhingstar (med tanke på att ni har ett annat system för avelsvärdering än vad övriga ponnyhingstar har?)? Är det bara hingstar som är införda i kvalitetsboken som kan avkommeprövas? Vilka avelsvärdesklasser finns och vad är kriterierna för dessa?
Hittar inget om welshar i Hingstreglementet och inte heller på SWF's sida (kan ju ha missat det...), så det vore kul att få veta mer :)

Hlsn Helena

ärligt talat är jag osäker på just SHs inblanding, i övrigt går det till såhär:
Vi har ju haft en öppen "avelsvärdering" för införande i Kvalitetsbok under 3 år nu.
Förra året - 2006 - så genomfördes en ganska omfattande utredning utav samtliga hingstar i avel. Dvs inklusive di gamle som hängt med i många år. Det var Morgan som gick igenom dom efter inskickade resultat ifrån respektive ägare för att se om dom skulle höjas eller sänkas eller vara oförändrade. Resultatet finns med på SHs sida under avelsvärdering 2006.
Där har dom tilldelats avkommepoäng efter den traditionella skalan C, B, A samt ELIT. Och när det gäller införande in Kvalitetsboken alternativt höjning av egen individprövning så tillämpas indelningarn G, GII, GI samt GI+.

Det står att läsa om du ifrån SWF´s index-sidan klickan på Hingstar i Avel och sedan "Hingstreglemente rasvisa krav" som finns som en länk överst på sidan kopplat till ett Word-dokument.

Titta igenom det så ser du snart hur det hela är uppbyggt tillsvidare! Ska också poängtera att det nuvarande systemet vi försökt frambringa inte på något sätt är bindande utan avelsföreningens försök att kvalitetssäkra hingstarna utifrån inga som helst mallar. Vi har fått pröva oss fram och utvärderar det efterhand. Allt är formbart och går att förändra! Tex inför nästa år är det disskusioner om vi ska bli hårdare mot hingstägaren när det gäller kostnade för licens och införa lite hårdare regler mot slarviga hingstägare.
(Observera att när jag skriver "vi" så menar jag Vi som en helhet= Avelsföreningen och dess medlemmar)

Klarare nu? :idea:

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·
Avel ..att en ponnyhingst skall ha presterat på tävlingsbanorna för att kallas "prestationshingst"? I dressyr, i hoppning, fälttävlan? Kat B...
2
Svar
27
· Visningar
2 493
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 662
Senast: Blossi
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka