Lite nybörjar frågor

V

Valkyriaa

Hej på er!

Jag har börjat intressera mig starkt för körning (även trav).
Har både sele och vagn, har vart ute och kört några gånger.
Men de här gångerna har jag alltid fått hjälp med att sela på vagnen, har försökt att lära mig (men alla remmar ser ju näst intill lika ut :D ) Så jag tänkte höra med er om ni har någon form av beskrivning på hur man selar på en sulky eller rockard, (hur många varv det ska dras runt osv. osv.)
Någon kanske tillochmed har lust att berätta vad alla dessa remmar heter, alla delar på selen osv.. Ev. lägga in några bilder? :idea:

Hoppas ni har lust att informera mig :)

EDIT: som ni kanske förstår så är det inte "klickers" detta handlar om, utan den vanliga klassiska travselen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite nybörjar frågor

Det får du fråga om på travforumet egentligen, härinne är det skolkörning som gäller där målet är en lydig, mjuk och följsam häst som jobbas i dressyr framför vagn, alternativt skogskörning. Vi använder bröstselar där skaklarna ligger lösa i hållarna och där hästen drar vagnen med en svängel och draglinor istället för att sitta fast mellan två järnskaklar. Kanske är det egentligen så du vill köra om du inte menar att du ska satsa på att träna trav och tävla trav?
Vad har du för häst och rockard?

Å jösses..här var det en som stack huvudet rätt in i getingboet..:angel:

Trav..ja där eftersträvar vi INTE lydiga, följsamma och mjuka hästar utan vi skulle lika gärna ha kunnat sela på en flodhäst med taggtråd i käften, tryckt på tutan vi håller i höger hand och sen bär det iväg med hugg och slag..

Hoppla flodis, hoppla..

du har så rätt så :) Det är bara att inse att trav inte hör hemma här Trygg. trav eftersträvar inte lydiga mjuka hästar, då hade de kört in dem ordentligt och tömkört dem 1 gång i veckan minst. Det är ju redan bevisat att man inte kan köra in o jobba travhästar som man eftersträvar i skolkörningen, de blev inte bra tävlingshästar. Minns aldrig vem det var som körde in åt stig h, anders e eller tomas?

Men strunt samma, jag är beredd att hålla med dig för att inte starta nåt travbråk :) så from nu tycker jag att travhästar är en dröm att köra.

Hej på er!

Jag har börjat intressera mig starkt för körning (även trav).
Har både sele och vagn, har vart ute och kört några gånger.
Men de här gångerna har jag alltid fått hjälp med att sela på vagnen, har försökt att lära mig (men alla remmar ser ju näst intill lika ut :D ) Så jag tänkte höra med er om ni har någon form av beskrivning på hur man selar på en sulky eller rockard, (hur många varv det ska dras runt osv. osv.)
Någon kanske tillochmed har lust att berätta vad alla dessa remmar heter, alla delar på selen osv.. Ev. lägga in några bilder? :idea:

Hoppas ni har lust att informera mig :)

EDIT: som ni kanske förstår så är det inte "klickers" detta handlar om, utan den vanliga klassiska travselen

Jag skulle inte rekomendera dej att köra en rockard med travselen. Om du vill kan du få komma förbi mej och Fabbe så kan vi visa hur det ska vara och jag kommer även ihåg namnen på alla remmarna:D
Vi har ju travsele och speedcart oxå. Och du vet vart vi finns. Är du kvar i Ristomta?

Jättebra "nikki"!!
Du är välkommen ut till ekerö med! Här har vi alla selar som finns och olika vagnar o slädar o gräsklippare.

/jenny

Jo det va till dig!!

Mitt TS stod inte för trådskaparen utan TRÅDSTÖLD!!:D

Ok då förstår jag.
Jo han är kvar. Jag fick två val och det var att antingen ta bort honom eller ge honom en chans och det känndes lite dummt o ta bort honom innan man vet om han kommer funka eller ej.
Allt blir ju lite annorlunda när jag inte äger hästen, här kommer ett citat från ett mail från hans ägare: "Jag har t'nkt j'ttemycket på hur det ska bli med grabben och som jag har
sagt tidigare så blir det himmelen om du inte vill ha kvar honom."

Min lilla plutt, det var ju fan att det blev som det blev, men man får ju försöka göra det bästa av situationen o hoppas på det bästa.
Visst e han söt:love:
fabbeblundarfabbeblundar.jpg
[/IMG]

Liknande trådar

A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
4 071
Senast: bellabus
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024