Lite nervös behöver råd..

L

LillOhlsson

Har lovat att var hundvakt tisdag-fredag.

Dels är jag nervös för att det är drygt 1.5 vec sedan jag tog bort min älskade kille. känns som det är för tidigt, tänk om jag stöter bort denna som ska vara hos mig några dagar? Inte ger den nå kärlek?!. Känns som det är lite tidigt men samtidigt är jag en sån stor djurvän så det borde inte vara någon fara, men känns ändå lite konstigt..

Det andra jag är lite nervös över är hur ska jag göra för att hon ska känna sig någorlunda hemma här? Hur ska jag göra för att hon inte ska vara så osäker? (om hon nu kommer vara det)
Hon och jag har aldrig träffats = hon har aldrig varit hemma hos mig..

Hur skulle ni gjort?
Mvh

Sv: Lite nervös behöver råd..

Om vi ska lämna bort våran hund någon gång så brukar vi ta med hans snuttefiltar, med andra ord hans leksaker, han älskar mjukisdjur så han har nästan bara det, så lämnar vi bort sovplatsen och hans filt, han brukar även få ta med sig sina egna matskålar så att han verkligen inte ska märka någon skillnad.

Vet du hur ofta den här hunden har varit bortlånad? Hur gammal är hunden i fråga?

Tror inte att det ska bli ett problem att du stöter bort hunden och om du väl gör det så kommer det nog att ordna sig på något vis. Jag har själv aldrig provat på att förlora en hund men däremot hästar, men det brukar gå bra att hantera andras hästar efter det, visst känner man sting av svartsjuka eller avundsjuka eftersom att de har sina kvar men jag försöker alltid tänka - var inte bitter :smirk:

Beklagar föressten bortgången av din hund. :(

Jag tror inte du behöver vara orolig att du stöter bort den.Hundar är ju olika individer o trots det sorgliga med din egen hund tror jag inte du kommer att jämföra dem när den väl är hos dig.Be husse/matte ta med en filt som luktar deras hem som hon kan känna sig trygg på.Be även om favoritleksaken/ett ben eller liknande som hunden gillar.Ömka den inte om den är ledsen en stund(det förvärrar ofta)och försök ge den lite extra roliga promenader med lite bus.Lycka till:)

okej, tack för det rådet. jag ska be ägaren packa ihop lite saker..

Min killes saker ligger fortf kvar som de var när han åkte härifrån sista gången, har inte orkat plocka bort, känns fortf som han ska komma hem snart..:'(
Ska jag ta bort hans grejor?

Hunden är, hm.. 3 eller 4 år tror jag och jag vet inte om hon brukar vara borta mycket, hon är själv om dagarna när husse och matte jobbar.. Men jag jobbar inte veckor så jag kommer vara med henne hela tiden..
Mm förstår vad du menar med svartsjukan.. är även rädd att jag kommer tänka mindre på min kille, på någe vis känns det som att jag sviker honom.. vet inte varför?!

är det något mer jag ska tänka på? typ i hantering? ska jag låta henne vara mycket eller försöka umgås med henne så mycket som möjligt?

tack för lycka till, de behövs..
Kommer kännas så konstigt med en ny vovve här, spec när min kille var min första hund så jag vet inte riktigt hur jag ska göra me denna..
Får prata ihop mig med ägaren imorgon så jag vet vad dom brukar göra och vad hon använder för ord osv.. uch va nervös jag är..:S ska inte gulla med den alltså, i början? för den borde ju bli lite nervös osv.. helt nu människa och ställe borde få henne lite fundersam..

Jag hade nog försökt att aktivera ganska mycket för att hon ska komma till ro lättare.En hund ska ha en fast hand för att känna sig trygg,så att vara för snäll är ingen ide bara för att hunden är ny i ditt hem.Jag tror du kan ha kvar din hunds leksaker om det känns bra för di att hon leker med dem.Din hunds lukter finns ju kvar o kan ge både tryggheten av en annan hund samt lite nyfikenhet av vem som haft den innan

Jo,gulla gärna med henne men jag menar att du inte ska ömka henne om hon gnäller o letar efter husse o matte.Hundar tycker ofta ännu mer synd om sig själva då.Tror inte du behöver vara nervös,du kommer klara det galant;)

om det känns okej märker jag när hon leker med dom, om hon gör det.. Kommer nog kännas jobbigast om hon ligger på kokudden som han brukade ligga på.. och under natten, han sov alltid i sängen med mig, det brukar även denna tös göra så gör hon det kommer det nog kännas konstigt. fast känner jag så är det ju bara att säga åt henne att hoppa ner. Eller ska man låta henne sova i sängen för hon gör det hemma? för att få henne att känna som det är ganska likt hemma?
Ska försöka vara en stark ledare.. tack för dina ord!

Jag var själv jättenervös när jag lämnade bort min för första gången för tre veckor sedan.Hon hade gnällt lite på kvällen o luggit vid dörren första natten men sen hade hon blivit stormförtjust i hon som passade henne och inga problem uppstod

okej så om hon piper och letar så ska jag bara ignorera det? kanske sysselsätta henne med något?
Uch va nervöst! tänkt om jag gör något fel? om hon får men för livet? kan det gå så fel?
Dock kommer jag Aldrig slå henne eller vara elak på henne så det borde vara alldeles lugnt med att få men för livet.. vad nojjig jag känner mig:S

jo jag vet själv hur jag kände när jag måsta lämna bort min kille.. därför jag är så nervös för att göra något fel.. men kan det verkligen gå så fel?
jag hoppas allt kommer gå bra, och att jag inte känner för stor saknad och sorg ang. min kille.. vill inte att hon ska känna sig bortglömd och ifrånstött bara för att jag har massor med känslor och sorg som måste få läka..

Mina hundar får inte vara i sängen alls så jag vet inte vad jag ska svara riktigt.Mitt förnuft säger mig att dinaa regler i ditt hem gäller och att hunden ska anpassa sig efter det du bestämmer.En hund som aldrig vart hos dig vet ju inget förrän du ger tillåtelse eller förbjuder det den gör.Känns det bra för dig,ha den i sängen annars kan du ju ha filten precis nedanför så den ändå kan vara nära dig

okej.
Då kör jag på mina regler, känns osäkert att ha en hund jag inte känner i sängen.

Tack så jätte mycke för dina kloka ord, känner mig lite lugnare och jag hoppas det kommer gå bra.. kanske återkommer under dagarna och behöver fler råd..
tack så mycket

Jag tror du klarar dig jättebra.Att förstöra en hund på några dagar är nog svårt.Igentligen tror jag knappt du behöver oroa dig för något.Hunden kommer sakna sin ägare men det är naturligt o inget du kan göra något åt.Är hon ledsen så låt henne vara det,de kommer ju tillbaka även om inte hunden vet om det.För att svara på din fråga:du behöver inte ignorera henne men låtsas som att allt är som det ska o tyck inte synd om henne med rösten.Lägger hon sig o gnyr någonstans så ropa henne till dig om hon vill men prata inte ömkande med henne.Jag gjorde det med min tik när hon löpte o var lite hängig(mest bara lite på skoj) och hon var 10 ggr dåligare om jag sa:stackars hunden har ont i magen med lite ömkande röst och tittade på henne

haha okej, jo dom lyssnar ju mycket på rösten.
Ska försöka att inte lägga till med "tycka synd om rösten" bara vara naturligt och låta henne komma om hon vill..
tack igen=)

okej, tack för det rådet. jag ska be ägaren packa ihop lite saker..

Min killes saker ligger fortf kvar som de var när han åkte härifrån sista gången, har inte orkat plocka bort, känns fortf som han ska komma hem snart..:'(
Ska jag ta bort hans grejor?

Hunden är, hm.. 3 eller 4 år tror jag och jag vet inte om hon brukar vara borta mycket, hon är själv om dagarna när husse och matte jobbar.. Men jag jobbar inte veckor så jag kommer vara med henne hela tiden..
Mm förstår vad du menar med svartsjukan.. är även rädd att jag kommer tänka mindre på min kille, på någe vis känns det som att jag sviker honom.. vet inte varför?!

är det något mer jag ska tänka på? typ i hantering? ska jag låta henne vara mycket eller försöka umgås med henne så mycket som möjligt?

Jag tror att du behöver plocka bort hans saker för din egen skull, men inte för den andra hunden. Den andra hunden som ska komma och hälsa på kommer nog att tycka att det är väldigt intressant att lukta på en annan hundlukt så den skulle nog gilla det.

Jag tror inte att du behöver oroa dig om att svika din egna bortgågna hund, man måste gå vidare någon gång i livet och detta är kanske som lite terapi för dig om du har tur, att ta hand om en annan hund och se att det går bra. Om du är ledsen, vilket du förmodligen kommer att vara så kommer den nya hunden att känna detta tror jag eftersom att den känner känslor. Tillexempel min egen hund ska alltid trösta om jag är ledsen.

I hanteringen så kan du ju göra som du gjorde med din andra hund. Det kommer nog att flyta på bra bara du inte tänker på det så mycket faktiskt. Dessutom, ett tips som jag kan ge, be ägarna att berätta kommandon till hunden som de använder. Vi har en tik hemma nu som ska para sig med våran hane och jag begriper inte vad jag ska säga till henne för att hon ska förstå faktiskt. Så ett plus i kanten är nog att veta vad hunden lyssnar på. :idea:

om det känns okej märker jag när hon leker med dom, om hon gör det.. Kommer nog kännas jobbigast om hon ligger på kokudden som han brukade ligga på..

Om du tror att det kommer att kännas jobbigt för dig att hon kanske kommer att ligga på den kudden så kanske det är en ide att ta bort den just under den tiden som hunden befinner sig i ditt hushåll. Du kan ju lägga tillbaka den när hon har åkt igen. Jag vet själv hur det skulle kännas om en annan hund låg under min säng tillexempel och skällde i sömnen..

Senast ändrad:

Jag tycker du ska tänka på att du ska ta han om den här hunden åt dina bekanta, den ska ju itne ersätta din förra hund. Se bara till så ni har kul tesammans och hon trivs... de är ju bara en kompis!

tack för dina råd, dom behövs,
är nästan ännu mer nervös idag.. men jag ska prata ihop mig så mycke som möjligt med ägaren så jag får veta vad dom brukar göra och vad hon använder för kommandon..

Ja det ska jag nog göra, ta bort hans sovkudde och hans korg. vill inte se en annan hund där..
Tänk vad konstigt det kan vara, hade jag inte haft min kille tidigare så hade jag inte vart det minsta nervös.. men nu är det så mycket känslor..
Jag hoppas det kommer gå bra och antagligen kommer jag komma med mer frågor under dagarna..

tack så jätte mycket

jag är nog lite rädd för det också, att det ska bli en förbra kompis.. att jag tyr mig mycket till henne eftersom jag har så mycket sorg och saknad inom mig. Så jag är rädd att jag stöter bort henne istället för att det kommer bli förjobbigt, samtidigt som jag är rädd för att jag kommer ty mig förmycket till henne.. Vi får se hur det blir.. tack så mycket för dina ord.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Nota
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
844
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 122
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka