Lite mer framåtbjudning, tack :P

S

Suprize

Rider en ponny som jag ganska nyss börjat få att jobba och fungera. Men hon är inte så jätteframåt och har ingen riktig framåtbjudning samtidigt som jag vill att hon ska jobba...
Så ibland känns det som jag får driva varje steg hon sak ta! Å de funkar ju inte så bra...

Några tips på vad jag kan göra?

Sv: Lite mer framåtbjudning, tack :P

Först måste du få hästen uppmärksam på dina hjälper, då du skriver att du måste driva varje steg. Hästen ska svara på en gång, på minsta halvhalt lr skänkeltryck. Gör massa övergångar i alla gångarter, mkt tempoväxlingar. Rid fram i låg form, med lite högre tempo, och även mkt tempoväxlingar i framridningen, så hästen är "med dig" hela tiden.
Se till att det blir roligt, att hästen får tänka, när du väl "fått igång den". Rid inte bara runt, utan gör olika rörelser, då brukar hästen bli uppmärksammare, och mera framåt.

Sv: Lite mer framåtbjudning, tack :P

Håller med föregående talare till fullo.

Och, om du inte redan gör det, skulle jag rekommendera att du rider med sporrar (trubbiga 15 mm räcker) och dressyrspö. Detta för att undvika att komma in i ett monotont tryckande, klämmande och gnagande med skänkeln (som ju bara har effekten att det gör ponnyn ännu mindre uppmärksam för skänkeln).

Vid en övergång t.ex. från skritt till trav så gör först ponnyn uppmärksam med en snabb halvhalt och ge den sedan en möjlighet att sätta igång för den allra minsta hjälpen, dvs. sitsen (tryck på lite framåt-neråt med bäckenet) och kanske en liten smackning, händer inget då läger du intill båda skänklarna och ger ett litet tryck. Händer fortfarande inget så gör du en snabb liten "kick" med sporrarna (snararen en "puff" egentligen, inte en spark). Reagerar ponnyn fortfarande inte med att gå över i trav använder du spöet och snärtar till lite precis bakom skänkeln. Pratar inte om "hacka och slå" här, utan väldigt måttliga hjälper som kommer ganska snabbt efter varandra. Och även om du är tvungen att använda lite kraftigare tag i början så är hela tiden tanken att få hästens odelade uppmärksamhet och därmed kunna få ner hjälperna till ett minimum.

De flesta hästar inser ganska snabbt att det kommer konsekvenser av att inte lyssna på ryttaren och börjar reagerar mer och mer direkt på hjälperna och till sist - efter myyycket träning - har du en ponny som är uppmärksam, bjuder framåt och reagerar på mycket diskreta hjälper!

Men om du använder sporrar (och spö) så tänk på att verkligen ha en tanke bakom när du använder dem. Sitt inte heller och tryck hela tiden med uppdragen häl och sporre, det har bara effekten att ponnyn blir ännu "dövare". Om en hjälp inte går igenom direkt så hjälper det inte att bara fortsätta och trycka hårdare och hårdare (om det t.ex. rör sig om skänkeln), det är bättre att släppa taget och göra om istället.

Sedan finns det ju andra aspekter att beakta. Behöver ponnyn kanske lite mer kraftfoder för att göra den piggare och lite mer självgående? Har den vilat eller bara inte blivit riden på länge och kan vara lite stel och ovillig därför? Har den gått på bete och blivit lite tjock och tung? Osv...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar