Lite marsvinsfrågor...

L

Luecca

Hej!
Jag har inte skrivit mycket här men läser desto mer. :)
I söndags kväll hämtade jag hem två marsvinspojkar, den ena är 7 månader och den andra ungefär 8 veckor. Den minsta är väldigt skygg och gömer sig helst även om han är lite nyfiken på mig. Den äldste är också skygg men sitter gärna och tittar på mig när han äter osv. (har inte sett den lille äta)
De har haft lite race runt buren på nätterna så jag haft halva spånet utanför på morgonen ;)

Nu har jag ju lite funderingar... De är ju väldigt skygga... ska jag "tvinga" mig på dem, alltså lyfta upp och hålla på, eller ska jag ta det lugnt och bara sitta med handen i buren långa stunder. Kanske försöka få dem att ta mat från handen? (vilket de inte gör, än så länge) Skulle behöva lite råd. :)
Hur vet man att de får tillräckligt med c-vitamin i sig? Alltså hur vet man att man ger tillräckligt med grönsaker? Tycker det är jättesvårt och jag vill ju att de ska må bra. :)
Jag har 4 katter som tycker att de nya familjemedlemarna är jätteintressanta, men det är ändå rätt lugnt. De sitter mest och tittar och försöker sträcka in tassarna. Plocka ut hö är också en favorit. Jag täcker över taket på buren på natten och har även tänkt göra så när ajg inte är hemma, det är väl bra? Katterna vill gärna ligga på buren nämligen. Hundarna är hos mina föräldrar så de har inte träffat grisarna än men där är jag inte lika orolig.
Mycket funderingar, tacksam för all hjälp jag kan få. :)
/Becky

Sv: Lite marsvinsfrågor...

Grattis till tillskottet! :)

När jag fick hem mitt första marsvin var hon redan tam (ungefär 3 år gammal) så hon behövde bara vänja sig vid omgivningen innan hon blev social. Nu har ju inte dina varit hos dig så länge så de behöver nog lite lugn och ro innan de vågar sig på att utforska omvärlden!

Min minsta tjej var lite ängsligare när hon kom hit. Jag försökte länge och väl att ge henne mat från handen och sitta vid buren, men sen fick jag börja plocka upp henne korta stunder och pyssla med henne i knät tillsammans med den andra tjejen. Det är olika från olika individer, men försök du ett tag att pyssla med dem i buren och se hur de reagerar! :)

Angående c-vitamin så bör det räcka om de får ½-1 blad vitkål och ca ½ morot var/dag vad jag har hört. Ibland kan man komplettera med lite paprika eller persilja, det är uppskattat och ger lite extra vitaminer! Mina får grönsaker två gånger om dagen i den här doseringen, eftersom de inte får nåt torrfoder (de blir så himla runda!).

När jag har med mina grisar hem till föräldrarna där det finns katter är det bara den ena som har visat lite intresse. Han brukar sitta utanför buren och titta på dem, men springer därifrån snabbt som blixten när de börjar prata med honom! Tänk bara på att om du har de lösa på golvet och de springer runt, så kan jaktinstinkten väckas så då bör du hålla katterna utanför rummet. :)

Lycka till!

Tack så jättemycket för svar. :)
Jag har haft båda i knät idag, fast en och en. :D Gick bra, den äldste ville bara ligga i halsgropen så så hemsk kan jag ju inte vara ;)

En annan sak som oroar mig... nu ser det ut som om den lille har ett nytt sår på rumpan. (han hade lite äldre sår när jag tog hem honom efter att ha bott med två kullbröder) Tänk om det är den andre som biter. Är det normalt? eller borde de inte vara tillsammans. de kommer från min jobbarkompis som är uppfödare så jag ska höra med henne men det är lite sent nu :) Jättesnällt om någon kunde hjälpa mig med detta. :)
Frågvis Becky :p

Senast ändrad av en moderator:

Det händer att de nafsar varandra lite såvitt jag vet (har bara honor och de är lite lugnare). Har de gått tillsammans innan du tog hem dem? Isåfall kan det hända att de håller på att etablera rangprdningen. Håll de under uppsikt ett tag och se om de inte lugnar ner sig! :)

Luecca skrev:
De är ju väldigt skygga... ska jag "tvinga" mig på dem, alltså lyfta upp och hålla på, eller ska jag ta det lugnt och bara sitta med handen i buren långa stunder. Kanske försöka få dem att ta mat från handen? (vilket de inte gör, än så länge) Skulle behöva lite råd. :)

Marsvin är ett bytesdjur och har sina instinkter vilket ett är fly först titta sedan. Samtliga av mina springer iväg när jag försöker ta dom om jag inte har godis. Det är först när dom är runt 6 månader som dom blir mer "stabila" och inte lika lättskrämda längre. Samtliga av mina kommer fram om jag prasslar med påse eller har något annat som "låter" gott men kommer jag fram till buren utan att säga något så händer det att dom springer och gömmer sig. Samtliga tycker det är jättemysigt att gosa när jag väl tagit upp dom.
Fånga bara upp dom när du vill gosa och förörvigt så kan du muta dom med gruka, salladshuvud odyl som är som godis för dom.

Luecca skrev:
Hur vet man att de får tillräckligt med c-vitamin i sig? Alltså hur vet man att man ger tillräckligt med grönsaker? Tycker det är jättesvårt och jag vill ju att de ska må bra. :)

Mina får ca ½ blad vitkål och en halv morot/dag och ingen har haft några symtom på c-vitaminbrist under dessa 3 år jag haft dom. Ibland byter jag ut vitkål till andra c-vitaminrika grönsaker så som paprika, broccoli, persilja odyl.
Syrliga grönsaker och frukter skall man helst inte ge för ofta då vissa marsvin får munsvamp av det. Syrliga frukter är tex äpple, päron, apelsin odyl, syrliga grönsaker är tex tomat och paprika. Var 3:de dag går emellan varje sådant tillfälle för mina marsvin. För mycket persilja är heller inte bra men då och då (marsvin älskar det oftast) som lite godis är ok.

Luecca skrev:
Jag har 4 katter som tycker att de nya familjemedlemarna är jätteintressanta, men det är ändå rätt lugnt. De sitter mest och tittar och försöker sträcka in tassarna. Plocka ut hö är också en favorit. Jag täcker över taket på buren på natten och har även tänkt göra så när ajg inte är hemma, det är väl bra? Katterna vill gärna ligga på buren nämligen. Hundarna är hos mina föräldrar så de har inte träffat grisarna än men där är jag inte lika orolig.
Mycket funderingar, tacksam för all hjälp jag kan få. :)
/Becky

Det är inte ovanligt att katt myser med marsvin men jag skulle nog allt stänga dörren mellan marsvin och katt om du inte är hemma och inte är helt säker när katterna i närheten av marsvinen själva.

Luecca skrev:
En annan sak som oroar mig... nu ser det ut som om den lille har ett nytt sår på rumpan. (han hade lite äldre sår när jag tog hem honom efter att ha bott med två kullbröder) Tänk om det är den andre som biter. Är det normalt? eller borde de inte vara tillsammans. de kommer från min jobbarkompis som är uppfödare så jag ska höra med henne men det är lite sent nu :) Jättesnällt om någon kunde hjälpa mig med detta. :)
Frågvis Becky :p

Den lilla är 8 veckor och är på väg in i könsmognaden (här hörs det när marsvinen blir runt 2 månader. Jag har äldre marsvin som fostrar dom yngre när dom blir tonårsslynglar) och testar säkert lite hur mycket han kan få bestämma. Så länge han inte är alldeles sönderbiten (flera bett) så är det ingen fara. Själv satte jag ihop en teddy som tror han är störst bäst och vackrast (dvs tills någon annan hanne plockar ner han på jorden för då är han så len så) men en annan hanne jag har. Det krävdes ett bett (rätt på nosen) sedan så var teddyn nerplockad och allt är lungt i buren.
Något enstaka bett får man försöka att tollerera för marsvinens skull.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar