Lite märklig fråga kanske...

Blueberry

Trådstartare
... men, kan hästar äta Havregryn?
Det borde väl fungera om man blötlägger ordentligt och kanske blandar med vanlig havre?
Varför skulle det inte kunna fungera?

Inte för att jag tänker göra verklighet av detta, utan mest bara för att det för mig verkar ganska rimligt...

/Lisa - som tänker mycket och märkligt när hon åker buss :o
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Havregryn är bara vanlig havre, så inte behöver man blötlägga eller göra nåt speciellt med.
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Koolt.
Man kan alltså ge dem det?

Eller vid närmare eftertanke.. Varför skulle man egentligen inte kunna göra det..?
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

men sväller inte havregryn i magen?
Vet inte om de sväller så mkt att det är skadligt men sväller gör de..
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Är det inte onödigt dyrt att ge havregryn? Billigare med vanlig havre, det är ju ändå samma sak...
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Jag har gett havregryn till 2 av mina hästar i betforen... lite mer utfyllnad och bra för hull.

En tjej jag känner gav sin gammelhäst (27 år) havregryn för att hon skulle få bättre hull samt att det är mer lätt tuggat. Dom tycker det är smarigt!!!
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Koolt :D
Då ska jag blanda den vanliga havren med havregryn ;)
Och då kan ingen stjäla av min havre utan att det syns :devil:
Moha!
Tack så mycket för svaren..!
Och eftersom jag antar den sväller, så ska den givetvis blötlöggas som allt annat foder jag ger. Ingen fara!
/Lisa
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Varför skulle havregryn svälla mer än vanlig havre? Möjligen att de sväller något fortare än hel havre, men när hästen tuggar så finfördelas det såpass att det lilla som havren sväller inte spelar någon roll.

Jag skulle inte blötlägga utan istället låta hästen tugga själv - hästtänder behöver tugga.
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

MoonFlight skrev:
Jag har gett havregryn till 2 av mina hästar i betforen... lite mer utfyllnad och bra för hull.

En tjej jag känner gav sin gammelhäst (27 år) havregryn för att hon skulle få bättre hull samt att det är mer lätt tuggat. Dom tycker det är smarigt!!!


Havregryn är väl samma sak som krossad havre?
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Kom över ett större parti havregryn av känt märke. Fick det pga att datumen precis gått ut. Blandade det med övrig kraftfoderunder en tid och det var ingen som trillade omkull :D
Det är skalade, ångpreparerade och pressade havregryn utan tillsatser.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Om man lägger havregryn i vatten så sväller det ju till dubbla storleken? *Har gjort havregrynsgröt ibland* :angel:
Vet inte hur allvarligt det skulle vara, men jag skulle kanske blöta lite om jag skulle ge hästen mycket. Mest för att inte behöva ångra att jag inte gjorde någonting som eg. är hur lätt som helst och tar mindre än 10 sekunder. Dessutom blir det ju mer "mustigt".. och hästen blir "fullare" om den får vatten i magen. Ser bara fördelar med att blötlägga det faktiskt.

Annars borde det väl inte vara någon fara att ge hästen havregryn. Tror dock att det är dyrare. Havregrynen är ju "arbetade" och dessutom avsedda för människor(dvs. av bra kvalitet). Det man ger hästar är inte lika "fint" som det människor kan köpa i matbutiker. Men det kanske inte gäller havregryn, vet inte ens vad det normalt kostar. :smirk:

Sen vet jag inte om det är samma mägnd protein och liknande i havregryn.. skalet på livsmedel brukar innehålla mest näring. Men det är mest en tanke.
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Har du testat att blötlägga havregryn???? Typ när du bakar eller kokar gröt???? De sväller rätt mycket så jag skulle inte ge dem torra till någon häst. Om man nu ska ge havregryn till hästar...
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Skulle gissa att krosshavre eller tuggad havre sväller ungefär lika mkt, möjligen kan ångprepareringen göra att havregryn sväller lite fortare. Förstår inte varför folk är så rädda för allt som sväller!
PL
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Nej, man kanske är onödigt rädd men man kan bli rätt skrämd av att ha sett foderstrupsförstoppningar!

Kan det inte vara så att hel och krossad havre där skalet fortfarande är kvar kräver längre tuggande och får mer saliv och det då går bra medan havregrynen kanske slinker ner för fort? Bara en teori...
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Ja, visserligen, men om jag ska vara lite envis så tror jag att havregryn sväller fortare! Men som sagt, jag tycker det verkar onödigt att ge hästar havregryn som är avsedda för människor.
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

En gammalhäst farbror jag är halvbekant med...(min bästis köpte sin häst där)
Han kokade havregryns gröt till min kompis nyköpta hästs mormor.
Jodå hon levde, men hon va halt, å lytt, blind på ena ögat å tandlös...
Farbrorn hade itne hjärta till att ta bort henne, så hon skulle få sluta sina dagar hemma, hon va rätt fin i kroppen, för att vara 30+
 
Sv: Lite märklig fråga kanske...

Jobbade på ett ställe där en häst fick underkäken avsparkad. Käken fixerades och han överlevde på det enda han kunde äta -havregrynsvälling. Det behövdes inte tuggas och är väldigt lätttillgängligt då det redan var lite ångkokt. Så nog går det alltid.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 201
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Stereo
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
8 159
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp