Lite lost på det här m registrering... (fel forum?)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare approximately
  • Startdatum Startdatum
A

approximately

Jag köpte förra året en tyskfödd häst som varit i Sverige ett fåtal månader och endast tävlat lite lokala unghästklasser och enbart hade/har tyska papper (hannoveraner, Sächsisches Reitpferd - vilket jag antar betyder att han är reggad i Sachsen/Thüringenförbundet?)

Han har pass därifrån men inget FEI-pass, har alltså alla uppgifter osv men min fråga är - var ska jag regga honom i Sverige? ASVH? Måste jag ens svenskregga honom?

Mkt tacksam för svar och förlåt moderator om jag skriver i fel forum!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite lost på det här m registrering... (fel forum?)

Du måste inte regga honom i Sverige. Men du kan tilläggs registera honom i ASVH och få ett till nummer. Passet är det pass som det krav på från EU att alla hästar ska ha och det ska följa honom hela livet.

Du måste inte regga honom i Sverige, passet byts inte ut utan du får bara en klisterlapp och en stämpel.

Enda andledningen till att man egentligen behöver regga hos ASVH är om man vill träna 3års test, 4års kvaliten eller om man vill stamboksföra.
För årgångs championaten behöver man inte tilläggsregistrera men jag är inte helt hundra på det.

Så med andra ord, är din häst en valack och 7 år eller äldre så finns det ingen anledningen att regga där också ;)

Regler för årgångschampionat:
"Rätt att delta i Svenskt Championat har svenskfödda och utlandsfödda hästar registrerade i ASVH. Utlandsfödda hästar ska vara svenskägda"

Regler för årgångschampionat:
"Rätt att delta i Svenskt Championat har svenskfödda och utlandsfödda hästar registrerade i ASVH. Utlandsfödda hästar ska vara svenskägda"

OBS. Detta gäller enbart de i Flyinge. För att starta i Falsterbo krävs ingen svensk registrering.

Du har fått jättebra svar redan men jag vill bara tillägga en sak:

ett FEI-pass är inget pass i egentlig mening. Det är en internationell tävlingshandling/licens. Alltså ingen identitetshandling i sig!

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 657
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2