Lite lätt sadelproblem!

Elisha

Trådstartare
Provade en hoppsadel idag på min nyinköpta häst. En prestige golden star, som jag ska ha som extra-sadel. Har en western också som jag främst kommer att rida i.

Den låg väldigt bra. Trodde den skulle vara trång men det var den inte, låg helt perfekt. I balans & tryckte inte nånstans. Låg an hela vägen längs ryggen. Även när jag red i den kändes det kalas. Jag fick en naturligt bra, balanserad sits och hästen verkade trivas. Fick plats med 2 fingrar i höjd vid framvalvet, den åkte inte fram på bogarna och låg an även baktill vid ridning.
Sen när jag kollade på avtrycken på schabraket så var det ett jämt tryck på båda sidor vid manken samt där sadeln slutar, men en "torr" del, där inget stöv fanns längst med stor del av ryggen.

Sen funderade jag på om det kan beror på att hästen är omusklad? Att det är därför den inte verkar ligga an där? För vad jag kunde se (och ett par till som kollade) så låg den faktiskt an.

Om sadeln inte ligger an där på mitten beror det väl på en för rak sadel? Eftersom att sadeln då borde lägga sig som en "brygga" och bara trycka fram och bak. Saken är den att prestigen väl är rätt sväng? och hästen med. Det såg verkligen ut som att sadeln följde hela vägen!

Blir förvirrad. Kan någon klok berätta för mig vad som är fel?

Sv: Lite lätt sadelproblem!

Om den inte ligger an på mitten kan den vara som du säger för rak, men den kan även vara för smal för hästen.

Garanterat inte för smal, men för rak, kanske?
Trodde dock att prestige hade svängda bommar? :confused:
Vad tror du om min teori med muskelbrist då? Att ryggen är lite "svankigare" där och att den inte ligger an av den anledningen?
Då är väl det inte ett alternativ iaf att hitta en svängdare sadel, eftersom att när musklerna finns där kommer ryggen bli fylligare..

Hmm...

Ja, men är du säker på att den ens inte ligger an? :) Har du känt under med handen när sadelgjorden är spänd? Känn under och känn om det är ett jämnt tryck eller om den lättar på mitten.

Jo prestige är vad jag vet oxå svängda, men det finns ju i olika benämning. Finns ju spikraka sadlar och extremt svängda, sen en hel del olika där emellan. Likaså med hästryggar. :)

Hm.. ja du jag är ingen expert så jag vet inte. :o Du har ingen bild att lägga ut?

Det är ju det som är grejen. Den ligger an (iaf när jag inte sitter på, har ju inte testat när jag sitter där ;)). Men ändå visar ju stövet på schabraket att den inte ligger an. Eller så kanske hon inte hade nåt stöv på den delen, vem vet? ;) Borstade ju innan, dum som jag var. Haha.

Har ju bilder, men glömde kameran i stallet. Får bli imorgon! :)

Man ska nog vara försiktig när man går efter schabrakets tryck.. det finns miljoner olika teorier om sånt och vad som är vad. Vissa påstår att där det är smutsigt trycker det mest, och vissa säger tvärtom. osv. Vissa bryr sig inte alls om hur schabraket ser ut etc..

Hur ser avtrycket på ryggen ut efter du tar av sadeln? Det tycker jag är viktigare och med visande än schabraket.

Känns ju konstigt att den ligger an perfekt på stallgången men skulle inte ligga an på mitten i rörelse. För normalt sett höjer de ju ryggen i rörelse och blir då ofta rakare. Är den för rak borde den ju ligga an ännu mindre på stallgången är min tanke.

Kan du inte ta lite bilder och lägga ut så man ser. Svårt att bedöma på bara ord. På en bild kanske vi ser nåt du inte ser. :)

Igår var en duktig tjej ute och kollade på sadeln i både ridning och "på gången" och hon tyckte att den låg helt perfekt.

:)

Tack för era svar!

Schabrakavtryck är inte tillförlitliga öht! Strunta i det helt och hållet, gå efter hur sadeln ligger och hur hästen känns....

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka