Lite hopp-tveksam sedan..

S

sandraR

Hej! För ett litet tag sedan föll jag av min häst. Vi skulle hoppa. Men det blev så att jag "hoppa" och hon stanna. Satt upp direkt igen som vanligt fast hoppade inte eftersom att jag fick lite ont i ryggen. Nästa gång jag red henne tänkte jag ta itu med hoppningen igen. Men jag började tänka att hon skulle vägra mer än hoppa så jag kunde nästan bara tänka på det. Självklart vägrade hon, pust tänkte jag, att jag var beredd. Försökte igen men tänkte samma sak, och då kom jag på mig själv med att göra det. Jag har nästan blivit lite rädd för att hoppa sedan jag ramlade av, eller rädd och rädd, jag kan bara koncentrera mig på att hon tänker stanna. Jag vet att det försvinner med tiden, det brukar bli så varje gång jag ramlar av, men trots det vill jag skynda på det, för trots allt älskar jag att hoppa. Sedan dess har jag hoppat några få stockliknande hinder och det har gått super men de är liksom endast 30cm eller liknande. Har ingen direkt tillgång till hjälp heller, dessutom känner jag att jag vill fixa detta på egen hand (men med era instruktioner) Vore underbart om jag fick något svar!

Sv: Lite hopp-tveksam sedan..

Hej! Det är jättelätt att bli "hopprädd" på det sättet, men man måste tänka framåt.. När du känner dej säker på den höjden så kanske du kan be någon höja bara 5cm eller något i taget.. Sedan så ska man inte fråga hur högt hindret är heller innan man hoppar det, det kan skapa en hopprädsla.
Men det är bara att nöta på, även fast det är låg hinder så ska du känna dej säker, sitt ner hela vägen fram, och driv. Sedan så är det bara att hålla i manen.. Det är bara "Keep going"

Tack så mycket för hjälpen, ska verkligen försöka. Hade tänkt att hoppa med henne till helgen så vi får ju se hur det går..

Fortsätt med låga hinder. Som du just vet går det över - och att stressa det funkar inte. När du vill höja skulle jag välja kryss. Du har ju varit med om detta förut och vet också att om ett par veckor är du igång igen!

Ja, det har du rätt i. Rider ju även på ridskola en gång i veckan och till helgen har jag för mig att vi ska hoppa, och jag tror att jag kommer återvinna min "hoppkärlek" igen då, brukar vara så :) annars så får det väl bli låga hinder, kanske komma i trav och så till att börja med

Ett bra tips är att titta förbi hindret dvs. hitta en punkt rakt bakom hindret och sikta på den istället.
Om man stirrar på hindret, vilket man ofta gör när man är lite skrajsen så är det inte så lätt att få pållen med sig framåt när du själv stannar vid hindret om än bara i tanken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur