lite hjälp tack!

SiZo

Trådstartare
Jag ska köpa en ny sele har jag tänkt mig.

jag har en sele som jag köpte på en travshop och den har varken draglinor eller baksele...

Jag har nu förstått att jag bör ha det, och planerar då att inhandla en bättre och tyvärr mkt dyrare sele.

Men om jag har det och sätter på min vagn (vanlig rockard) så känns det som att skaklarna kommer komma väldigt högt upp och vinkeln på sätet inte kommer bli så skön, men det spelar mindre roll.

min tanke var att då kommer skaklarna kunna ge henne skav eftersom de hamnar mkt högre upp... eller tänker jag helt fel? Jag är helt grön på detta område vilket säkerligen märks tydligt!

För att hålla kostnaden nere så tänkte jag köpe en begangnad sele, vad ska jag se upp för och vilka frågor ska jag ställa?

och vilken storlek ska jag ha?

Hästen i fråga är ett arabsto på... ja hon är ung men hon slutar nog på 155 (151 idag) det är bra om hon kan ha vagnen o selen under dräktigheten oxå, så remmarna måste räcka runt magen, men det måste även gå att korta då hon inte är jätte stor nu.

Och en fråga till... bakselen, hur fäster man den i vagnen? nån som kanske kan demonstrera!

Denna häst ska bara köras som omväxling och inte tävlas o tränas i det utan mer bara rakt fram på grusväg i form... mer avancerat än så kommer vi nog inte hålla ppå med (utom att vända på grusväg då, men det kan vi redan)

jag är enormt tackssam för all hjälp jag kan få då jag verkligen är en nybörjare!

Sv: lite hjälp tack!

Jag är absolut ingen expert, men travselar och "vanliga" selar är väl inte alls uppbyggda på samma sätt?

Eftersom du hade köpt den på en travshop var det nog en travsele, och då ska du nog bara vara glad att den inte har draglinor :angel:

//En som inte kan så mkt, men låter gärna duktig :p

Ops. svammlade bara igenom inlägget, kanske inte alls detta du ville veta...

Jag är också en helt nybörjare. Jag tror det är svårt att hitta bra selar till salu.
gå in på www.equilex.se och kolla runt på deras selar, mejla och hör med de. Börjes i Tingsryd har också lite dyrare selar som ska vara bra.
Själv är jag inne på Pfiff Vario, Senator. De finns hos ovan skrivna länk eller så är det en De Luxe (finsele) sele
från Börjes www.borjes-tingsryd.se
Lycka till med ditt sökande :laugh:

hehe nej de har all ridutrustning o så där med...

så det är en helt vanlig BILLIG bröstsele, till de bättre får man ju med dessa saker...

jätte nära? hehe åtvidaberg... säkert minst 5 mil...

jo jag funderade på dem... menja... har hittat en beganad sele från dem som säljs privat... men vi får se vad som händer
De enda beganade sakerna där är tyvärr lokselar...

kl

Kan ingen svara på mina frågor?

vart och hur fäster man bakselen?

går det med min vanliga rockard?

:)Jag svarade och eftersom du sade att du var nybörjare, så anser jag att svar på nätet kan bli bra under förutsättning att man kan förklara och förstå rätt. Men det blir lätt fel och krångligt.
Av den anledningen så hänvisade jag till ett ställe som är nära (bara 5 mil), där det finns kunnigt folk som kan beskriva väldigt konkret vilka lösningar som passar dig och din häst.
Lycka till

jag tar aldrig råd av folk som säljer!

och jag tror att du förstår varför :angel:

de vill alltid bara sälja...

det är därför jag frågar här!

Kolla in tråden som heter"Vad är en svängel?" där finns länkar till mycket lärorika hemsidor gjorda av folk som brinner för körning med häst och vagn(Psst! de säljer grejer också)

lägger in en bild på min utrustning... inklusive häst och människa (ignorera den fula människan!) Vad tycker ni? ser det helt förkastligt ut?

lollosved007.jpg

Så här fäster du bakselen i skakeln på en typ maratonsele:

baksele.jpg

Som du ser är det en "ögla" på skakeln som man stoppar in remmen i. Ser olika ut på olika vagnar, kan inte se om det finns nåt på din på bilden.

Har du inte svängel och draglinor så ska skaklarna sitta högre upp, som på travhästar. Som det sitter nu så skumpar det nog en del när hon travar... Nu tycker jag att det är svårt att säga utan att känna på sele och drag, men det ser ut som att draglinjen är något bruten uppåt =hästen tar hela tyngden i däckeln, ryggen. Tyvärr har jag ingen bra bild med häst i drag i sån sele jag misstänker att du vill ha... (typ maraton)?

Nån annan kanske har annan åsikt? Hoppas du blir lite klokare iaf! :)

Det där med draglinjen fattar jag ingenting av, har läst på 3 sidor men fattar fortfarande inte :p *TRÖG*

Jag tittar på en maraton sele från tyskland... jag får väl inte lägga upp annonsen här, men förhoppningsvis är de bra...

Din sele, kan du kasta, sök på forumet "skit sele" :p.

Btw det är ingen trav sele, på en skit sele virrar du runt massa remmar runt skacklarna så de sitter helt fast, samt skacklarna sitter högre up. Sedan har en trav sele en brösta man kan byta.

Kontakta Driveout, de är hemskt trevliga! De är inga som pushar fram ett köpande.

Mvh
Emma

haha det har jag redan fattat!

ska prova att söka på skitsele ;)

jag vet att det inte är en travsele, Och sen så virar man inget på denna sele...

jag har hittat en maratonsele från tyskland... men hur vet jag att den är bra?

eller är en maratonsele alltid bra?

självklart ingår baksele, draglinor osv:laugh:

Suck, läs inlägg 10. Nätet har sina begränsningar, tag kontakt med en duktig männsika av köttoch blod, så slipper du alla dyra felköp och uteblivna svar här eftersom de skulle fylla en hel roman och ingen garanti för att det blir rätt i alla fall.

varför måste du vara otrevlig?

jag kan ju inte fråga på telefon om de tror att selen kan vara nåt?

jag har inte råd att köpa en sele för 7000-10 000 dels för att min märr ska betäckas, jag ska köpa ny sadel och nytt träns, kan du inte ens försöka svara, eller kan du inte?

Jag köper denna antagligen och kommer nog inte märka om den är bra eller dålig då jag endast kommer använda den sällan och jag kommer inte kräva så mkt av den.

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 357
Senast: trassel
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka