Lite hjälp med regler osv inom precision körningen

Nikki o Fabian

Trådstartare
Vi ska ha en uppvisningsdag i stallet med några av hästarna. Dom vill då att jag ska köra lite för publiken.
Fabian är mycket körd(av mej) och jag har gått körkurser för några år sen. Men vi kör typ bara i skogen/samhället, tränar alltså inte på bana nått med vagnen.

Men nu ska vi visa upp oss i ridhuset och jag vet inte riktigt vad vi ska visa, kanske precision(skulle få låna körkoner). Men jag vet vad jag ska bygga för bana, hur brett det ska vara mellan konerna osv. Är det någon här som har nått förslag och vet vad för regler som gäller vid precision?

Det ska vara kul för publiken att titta på. Ridhuset är 20x60 men banan kommer vara lite kortare för att läktaren inte kommer räcka till för publiken, så jätte stor yta finns inte.

Jag är jätte tacksam för svar:)

Sv: Lite hjälp med regler osv inom precision körningen

Om du går in på ridsportsförbundets hemsida så finns det TR för körning. Där har du informationen om regler, hur brett det ska vara mellan konerna etc.

Sedan är det bara att prova sig fram vilka svängar du klarar av att köra i ridhuset o göra bana därefter....

lycka till!

Sv: Lite hjälp med regler osv inom precision körningen

Som banbyggare tittar man ofta på dresyrprogrammen i motsvarande klass när man ritar banor - en 15 meters volt ska mao alla utom LB kuskarna kunna klara av även i precision, liksom sidoförflyttnigar al´a enhandsserpentinen etc.

Min erfarenhet är att man behöver ungefär 10-12 meter för att hinna svänga upp mot en port utan att det blir oschysst mot hästarna.
Så då finns det ju goda möjligheter att få till nått inomhus.

Jag har tom ritat "fullstor" precisionbana till 20x60 fast då på minimilängd, dvs strax över 500 meter - en precisionsbana ska ju vara 500-800 meter tänkt väg.

Det som kan bli krångel inomhus är att få plats med skyltarna, kan man använda top-hats så är det skitbra, dock är dessa inte godkända på "riktiga" precisionstävlingar men förhoppningsvis blir dom det så småningom åtminstone inomhus.

Räkna på 1,60 mellan konerna när du ritar banan och ta till 0,5 meter extra bredvid porten på varje sida för att få plats för skyltarna - dvs ca 2,5 meter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 902
Senast: Cambrie
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Pinkilly
·
Kropp & Själ Buke, nu behöver jag er hjälp. Har mått dåligt länge av olika anledningar och nu känner jag verkligen att jag orkar inte längre...
2
Svar
32
· Visningar
2 147
Senast: Squie
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 392
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka